Execuţia bugetului general consolidat s-a încheiat, la finalul lunii mai, cu un deficit de 64,23 miliarde lei, echivalentul a 3,39% din PIB, potrivit unui comunicat al Ministerului Finanţelor emis redacţiei. Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, deficitul s-a adâncit uşor, de la 60,10 miliarde lei, în pofida unui ritm solid de creştere a veniturilor publice.
Veniturile totale ale bugetului au însumat 256 miliarde lei, în creştere cu 13,6% faţă de perioada similară din 2024. Acest avans a fost susţinut în special de majorările semnificative ale încasărilor din impozitul pe salarii şi venit, care au crescut cu 21,7%, pe fondul eliminării facilităţilor fiscale din sectoarele construcţii, agricultură şi IT. De asemenea, accizele au adus sume mai mari la buget, cu un plus de 17,1% faţă de anul anterior, iar contribuţiile de asigurări au crescut cu 11,5%. Fondurile europene rămân un motor important pentru buget, cu o creştere de aproape 33% faţă de primele cinci luni din 2024.
Pe partea de cheltuieli, statul a angajat sume totale de 320,23 miliarde lei, în urcare cu 12,2% în termeni nominali. Cheltuielile de personal au crescut cu 11,3%, ajungând la 71 miliarde lei, în timp ce sumele alocate pentru asistenţă socială au atins 106,2 miliarde lei, o creştere de peste 15%, influenţată de recalcularea pensiilor şi de măsurile de sprijin pentru plata facturilor la energie.
Dobânzile plătite pentru datoria publică au fost, de asemenea, semnificativ mai mari, cu un avans de 6,9 miliarde lei faţă de anul trecut. În ciuda ritmului susţinut de cheltuieli, investiţiile au fost menţinute pe o traiectorie ascendentă, atingând 40,57 miliarde lei, cu 7,3% peste nivelul din 2024.
Cu toate că veniturile cresc într-un ritm susţinut, presiunea exercitată de cheltuielile rigide şi de costurile tot mai mari cu datoria publică menţine deficitul bugetar pe un palier ridicat. În primele cinci luni ale anului, România a înregistrat un ecart bugetar semnificativ, iar atingerea ţintei de deficit pentru finalul anului rămâne dependentă de o disciplină fiscală fermă în a doua parte a anului.
Opinia Cititorului