Piaţa auto europeană a dat dovadă de rezilienţă în aprilie 2025, ultimele date publicate de Asociaţia Producătorilor de Automobile Europeni (ACEA) arătând un peisaj complex în care vehiculele electrice hibride plug-in (PHEV) înregistrează o revenire remarcabilă, alături de expansiunea continuă a vehiculelor electrice cu baterii (BEV), deşi există şi variaţii regionale importante, potrivit unui comunicat emis redacţiei. Unele pieţe din Europa de Vest au înregistrat o creştere considerabilă, Germania şi Spania fiind în frunte. Chiar şi în România, creşterea a fost apreciabilă.
Vehiculele electrice hibride plug-in (PHEV) au devenit o poveste de succes în contextul electrificării Europei, captând 7,9% din cota totală de piaţă a UE în primele patru luni ale anului 2025, ceea ce reprezintă o creştere notabilă faţă de 7,2% în perioada corespunzătoare din 2024. Segmentul a înregistrat 287.850 de înmatriculări de la începutul anului până în aprilie, marcând o creştere de 7,8%. Doar în luna aprilie a avut o creştere impresionantă de 31,2% faţă de aceeaşi lună a anului trecut. Această performanţă sugerează că PHEV-urile îşi găsesc locul ideal în rândul consumatorilor care doresc beneficiile electrificării, menţinând în acelaşi timp flexibilitatea autonomiei.
Potrivit sursei, distribuţia geografică a creşterii PHEV relevă o dinamică strategică a pieţei, Germania conducând clasamentul cu o creştere de 46,6%, urmată îndeaproape de Spania cu 42,8%, dacă comparăm înmatriculările din perioada ianuarie-aprilie a acestui an cu cele din 2024. Însă, strict în aprilie 2025, comparativ cu aceeaşi lună a anului trecut, înmatriculările de PHEV-uri au crescut cu peste 60% în Germania, 80% în Spania, peste 81% în Cehia şi 87% în Austria, pentru a menţiona doar câteva exemple. Dacă ne uităm la ţările din Europa Centrală şi de Est, procentul de maşini PHEV noi înmatriculate în aprilie a crescut cu aproape 415% în Letonia, cu 184% în Lituania, 115% în Polonia şi 113% în Slovacia. Aceste creşteri reflectă nu numai schimbările în preferinţele consumatorilor, ci şi strategiile producătorilor auto de a echilibra conformitatea emisiilor flotei cu nevoile practice ale consumatorilor. Cu toate acestea, în Franţa, Danemarca şi Belgia s-au înregistrat scăderi de -12%, -35% şi, respectiv, -49%. România - evoluţii inverse faţă de piaţa europeană
România prezintă un contrast deosebit de puternic faţă de tendinţa europeană generală legată de vehiculele electrice, servind drept exemplu de precauţie în ceea ce priveşte calendarul de implementare a politicilor de mediu. Înmatriculările de vehicule electrice cu baterie (BEV) din România au scăzut cu 70% în aprilie 2025 faţă de anul precedent, cota acestora de piaţă scăzând de la 5,5% la doar 2,2%. Această inversare dramatică se datorează întârzierilor în programul de subvenţii pentru casarea autovehiculelor (Rabla), care trebuia să fie lansat în perioada analizată, dar a fost amânat. În mod paradoxal, cota de piaţă a vehiculelor PHEV din România a crescut de la 3,3% la 5,4% în aceeaşi perioadă, iar vânzările au crescut cu 31% în Aprile, ceea ce sugerează că şi în contexte politice dificile, vehiculele PHEV îşi menţin atractivitatea datorită dependenţei mai reduse de subvenţii şi a flexibilităţii operaţionale.
Dacă ne uităm la mărcile care au vândut cele mai multe PHEV-uri în România, primele trei sunt toate germane - Mercedes-Benz, BMW şi Volkswagen, în timp ce în categoria hibride (HEV) liderii au fost Toyota, Dacia şi Renault. Acest lucru ilustrează faptul că preţul este un factor decisiv în alegerea maşinii. În segmentul BEV, Dacia este numărul unu, urmată de Tesla şi Renault. Cu toate acestea, vânzările Tesla au scăzut cu peste 70% de la an la an în România.
Conform comunicatului, Tesla este a doua cea mai deţinută acţiune de către investitorii români şi globali pe platforma de tranzacţionare şi investiţii eToro.
În UE, Tesla a vândut cu 52% mai puţine maşini în aprilie anul acesta comparativ cu anul trecut.
În contrast, vehiculele electrice cu baterie şi-au menţinut traiectoria ascendentă, cu 558.262 de unităţi înregistrate până în aprilie 2025 în UE, capturând o cotă de piaţă de 15,3% comparativ cu 12% în anul precedent. Performanţa lunară a vehiculelor electrice cu baterie (BEV) din aprilie a înregistrat o creştere robustă de 34% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, vehiculele electrice hibride plug-in (PHEV) crescând cu 31%, iar vehiculele electrice hibride (HEV) cu 21%.
Modelele de creştere diferenţiate sugerează că, în timp ce vehiculele electrice cu baterie continuă să-şi extindă amprenta, vehiculele electrice hibride plug-in ar putea captura un segment specific de piaţă care apreciază electrificarea fără dependenţa completă de infrastructura de încărcare. De asemenea, rezilienţa segmentului PHEV devine deosebit de semnificativă dacă luăm în considerare contextul de reglementare mai larg, în care noua reglementare Euro 6 e-Bis a Uniunii Europene, care a intrat în vigoare în acest an, ar putea duce la dublarea emisiilor oficiale de dioxid de carbon ale PHEV şi va avea un impact semnificativ în orice ţară în care sistemele fiscale sunt strâns aliniate la emisiile de CO2.