Eurobarometru: Românii sunt preocupaţi de siguranţa alimentară şi au încredere în autorităţile UE şi naţionale de profil

T.B.
Miscellanea / 22 octombrie, 16:52

Eurobarometru: Românii sunt preocupaţi de siguranţa alimentară şi au încredere în autorităţile UE şi naţionale de profil

Siguranţa alimentară este cea mai importantă preocupare a românilor la achiziţia de produse, conform ultimului Eurobarometru, alături de costul alimentelor şi gustul lor, cu 51% dintre respondenţi considerând acest criteriu cel mai important la achiziţia de produse alimentare, potrivit unui comunicat de presă remis redacţiei.

Procentajul românilor interesaţi, în general, de subiect este de 86%, mai mare decât media UE (72%). Faptul că există autorităţi europene (EFSA - Autoritatea Europeană pentru Siguranţa Alimentară) sau naţionale (ANSVSA - Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor) este conştientizat, conform datelor sondajului, în proporţie de 65%, în creştere cu 5% faţă de cercetarea anterioară. Campanii ca Safe2Eat, desfăşurată de EFSA şi în România, evidenţiază acest lucru şi, în plus, oferă cetăţenilor sfaturi practice bazate pe ştiinţă, sprijinind luarea unor decizii informate şi consolidând încrederea publicului în siguranţa alimentară a produselor disponibile în UE.

Concluzii principale ale sondajului Eurobarometru 2025

Siguranţa alimentară este o prioritate majoră: Siguranţa alimentară ocupă locul al treilea printre factorii care influenţează deciziile de cumpărare, după cost şi gust.

Creşte uşor încrederea în instituţii: Şapte din zece cetăţeni europeni au încredere în autorităţile UE şi naţionale ca surse de informaţii privind riscurile alimentare, iar încrederea în autorităţile naţionale şi instituţiile UE a crescut cu 4%, respectiv 3% faţă de 2022. Românii au încredere în aceleaşi instituţii în proporţie de 57%.

Oamenii de ştiinţă şi medicii se bucură de o încredere ridicată: 75% dintre români au încredere în oamenii de ştiinţă din instituţiile publice pentru informaţii despre siguranţa alimentară, iar 76% au încredere în medici.

Substanţele chimice, aditivii şi microplasticele: sunt principalele motive de îngrijorare privind siguranţa alimentelor în Europa, microplasticele fiind o problemă în creştere. Pentru români, o preocupare importantă sunt şi posibilele intoxicaţii alimentare, în proporţie de 47%, mai mult decât media UE, de 32%.

Nikolaus Kriz, director executiv al Autorităţii Europene pentru Siguranţa Alimentară (EFSA), a comentat astfel datele obţinute de sondaj:

„Rezultatele recente ale Eurobarometrului sunt încurajatoare: tot mai mulţi europeni recunosc şi apreciază rolul esenţial al ştiinţei în protejarea alimentelor pe care le consumăm zilnic. Dar încrederea nu este suficientă - oamenii au nevoie de sfaturi clare şi aplicabile. De aceea, prin campania Safe2Eat, am transformat în ultimii cinci ani ştiinţa complexă în sfaturi practice care îi ajută pe europeni să facă alegeri alimentare mai sigure şi mai informate.”

Alegerile alimentare ale europenilor

Pentru majoritatea europenilor, preţul este prioritar atunci când cumpără alimente (60%), urmat de gust (51%) şi siguranţa alimentară (46%). La români, siguranţa alimentară se află pe primul loc (51%), urmată de cost (45%) şi gust (41%). Alte criterii care dictează achiziţia de produse sunt originea alimentelor, conţinutul de substanţe nutritive, impactul de mediu şi principiile etice sau convingerile.

Substanţele chimice, aditivii şi microplasticele - principalele motive de îngrijorare

Reziduurile de pesticide reprezintă principala preocupare pentru 39% dintre europeni, urmate de urmele de antibiotice sau hormoni din carne (36%) şi de aditivii din alimente şi băuturi (35%). Microplasticele devin o îngrijorare tot mai mare, fiind menţionate de unul din trei europeni (33%), o creştere de 4% faţă de 2022. În România, preocuparea cea mai importantă se leagă de intoxicaţiile alimentare (47%), urmată de aditivi (35%) şi bolile detectate la animale (28%).

Incidentele de siguranţă alimentară pot influenţa semnificativ comportamentul consumatorilor. Aproape opt din zece europeni (78%) afirmă că şi-ar modifica modul de preparare sau consum al alimentelor în cazul unei toxiinfecţii alimentare. Răspunsurile comune includ îmbunătăţirea igienei în bucătărie, gătirea mai riguroasă a alimentelor şi evitarea produselor cu risc ridicat - mai ales în Europa de Est şi Sud-Est, unde cetăţenii sunt deosebit de predispuşi să îşi schimbe comportamentul.

Opinia Cititorului ( 2 )

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

  1. Increderea in autoritatile de profil denota un handicap grav.

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    1. da asa au zis si cei ce au explodat in bloc, asa a zis si bodyguardul lu tanga uraganul ce a stat acasa cu covid pana a picat lat pe jos, asa a zis si o femeie din us ce a vrut sa nasca ea acasa fara medici si a murit impreuna cu copilul.

      paranoia ajunge la cote maxime. 

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

cristim.ro
rominsolv.ro
Casino Online
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

22 Oct. 2025
Euro (EUR)Euro5.0831
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3835
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.5054
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8393
Gram de aur (XAU)Gram de aur572.5594

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
ccib.ro
hipo.ro
sustenlandia.com
immromania.eu
world-nuclear-exhibition.com
romexpo.ro
romexpo.ro
targuldeturism.ro
BURSA
Comanda carte
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb