Asociaţia Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) îşi exprimă îngrijorarea profundă faţă de posibila suspendare, parţială sau totală, a programului RABLA 2025, atrăgând atenţia asupra consecinţelor grave pe care o astfel de decizie le-ar avea pentru întreaga industrie auto şi pentru economia naţională, potrivit unui comunicat emis redacţiei.
„Declaraţiile privind lipsa de oportunitate a programului RABLA sunt nefondate şi contribuie la o incertitudine tot mai mare pe o piaţă deja marcată de turbulenţe şi scăderi accentuate,” subliniază reprezentanţii ACAROM într-un comunicat transmis joi.
Potrivit asociaţiei, piaţa auto a înregistrat o scădere de 26% în primele cinci luni ale anului 2025, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2024, principala cauză fiind întârzierea lansării ediţiei actuale a programului RABLA. În paralel, importurile de vehicule second-hand au crescut cu peste 30%, majoritatea nefiind fiscalizate, iar vârsta medie a acestora depăşeşte 8 ani.
ACAROM atrage atenţia că, în lipsa unui program funcţional, raportul dintre vehiculele noi şi cele second-hand înmatriculate a ajuns la 1 la 3, accentuând îmbătrânirea parcului auto naţional, care are în prezent o vârstă medie de 15,4 ani.
Reprezentanţii industriei auto susţin că programul RABLA, derulat de peste două decenii, şi-a dovedit eficienţa nu doar prin scoaterea din circulaţie a peste un milion de autoturisme vechi, ci şi prin stimularea achiziţiei de vehicule noi, fiscalizate integral. Din datele prezentate de ACAROM, pentru fiecare leu alocat prin program se recuperează 1,5 lei doar din TVA, iar dacă sunt incluse şi alte taxe şi contribuţii, raportul beneficiu/cost urcă la 1 la 2.
De asemenea, programul contribuie la reducerea emisiilor poluante şi la creşterea siguranţei rutiere, fiind un instrument esenţial pentru atingerea obiectivelor de mediu asumate de România.
„Fondurile alocate pentru RABLA 2025 provin din certificate verzi şi nu din bugetul de stat, iar întârzierea actuală este deja cea mai mare înregistrată vreodată. Continuarea acestei situaţii ar putea duce la pierderi bugetare, costuri suplimentare pentru clienţi, blocaje în livrări şi, mai grav, la pierderea a mii de locuri de muncă din industria auto”, mai arată ACAROM.
Potrivit datelor prezentate, România are unul dintre cele mai îmbătrânite parcuri auto din Uniunea Europeană, cu o vârstă medie de 15,4 ani, comparativ cu 12,5 ani media UE. Peste 80% dintre autoturismele aflate în circulaţie au o vechime de peste 10 ani, iar peste 5,3 milioane de maşini second-hand au fost importate în perioada 2007-2024.
În acest context, ACAROM solicită ferm autorităţilor reluarea de urgenţă a programului RABLA, avertizând că suspendarea acestuia ar bloca eforturile României de a reduce emisiile de CO2 şi de a-şi atinge angajamentele asumate prin Pactul Ecologic European.