Mai multe poduri, intens circulate, în special din zona de munte a judeţului Buzău, au mari probleme de siguranţă rutieră, iar unele dintre ele stau stau să cadă. Prima situaţie de urgenţă a fost semnalată la podul rutier situat pe DN10, în oraşul Nehoiu. În luna martie 2025, aici trotuarul s-a desprins şi doar o minune a făcut ca totul să aibă loc noaptea astfel încât să nu fie nimeni rănit. Însă, potrivit experţilor, întregul pod este într-o stare avansată de dragradare, fiind unul dintre cele mai circulate din zonă şi unde au fost semnalate şi grave abateri de la lege din partea celor care transportă lemne şi nu respectă restricţiile de tonaj impuse.
Podul de la intrarea în oraşul Nehoiu a fost construit pe o structură metalică în urmă cu aproape un secol, mai exact în anul 1932. Trotuarele pentru pietoni au fost adăugate patru decenii mai târziu, iar în ultimii 50 de ani s-au făcut doar lucrări de mentenanţă. În 2019, o expertiză tehnică a inclus podul în clasa tehnică IV.
Pornind de la această expertiză, Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Buzău a mers pe două scenarii. În primul rând, amenajarea unei rute ocolitoare, iar asta înseamnă amenajarea unui pod provizoriu, la mică distanţă de cel existent, pe care să se poată circula fără restricţii de tonaj.
Următorul pas va fi construcţia unui nou pod pentru care există deja proiectul şi a fost depus la CNAIR. Practic, podul aflat la intrarea în oraşul Nehoiu va fi dărâmat, iar în locul lui realizat altul nou.
Până atunci, din martie, pe podul de la Nehoiu au fost impuse mai multre restricţii de circulaţie.
"Ca urmare a degradărilor majore apărute la trotuarul stâng al podului de pe drumul naţional DN 10 la km 67+190 oraş Nehoiu, judeţul Buzău şi având în vedere gravitatea constatărilor din expertiza tehnică care încadrează podul în clasa tehnică IV şi degradările apărute ulterior realizării expertizei, începând cu data de 13.03.2025, se va reamenaja sectorul de drum de la km 67+090 până la km 67+280, din trafic rutier din ambele sensuri pe câte o bandă pe sens, în circulaţie pe o singură bandă din ambele sensuri. Prioritatea de trecere pe pod o vor avea participanţii la trafic ce se deplasează pe direcţia de mers Buzău - Braşov”, a informat, atunci, DRDP Buzău.
• Primele decizii, la două luni de la prăbuşirea trotuarului
La două luni de la prăbuşirea trotuarului şi de la impunerea restricţiilor de circulaţie pe podul de la Nehoiu, proiectul care vizează construcţia unui nou obiectiv în zonă a ajuns pe masa Ministerului Transporturilor. Pe 9 mai a fost aprobat studiul de fezabilitate pentru un nou pod la Nehoiu.
”Studiul de fezabilitate pentru construcţia noului pod de la Nehoiu a fost aprobat astăzi (nr. 9 mai) în CTE al Ministerirului Transporturilor şi Infrastructurii. Urmează aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai acestui pod nou, prin Ordin de ministru. Ulterior se va lansa în licitaţie contractul pentru proiectarea şi execuţia noului pod. În contract va fi inclusă şi construcţia unui pod provizoriu (în aval de actualul pod) pe care se va putea circula pe perioada construcţiei noului pod. Astfel, se va putea demola podul vechi şi traficul va fi deviat pe o rută alternativă, pentru siguranţa tuturor participanţilor la trafic”, a declarat Alin Şerbănescu, purtător de cuvânt CNAIR
Licitaţia pentru desemnarea constructorului va fi lansată în regim de urgenţă. Lucrările vor fi demarcate etapizat. În concluzie, mai este de aşteptat.
• Probleme şi la Podul Negru, tot din zona Nehoiu
Între timp, au fost semnalate şi alte probleme la un pod, de această dată, pe un drum judeţean, dar tot din zona Nehoiu. Este vorba despre Podul Negru, situat la intersecţia dintre DJ 203K şi DN10, în zona Nehoiu. Semnalul de alarmă a fost tras de un fost parlamentar de Buzău, Vlad Pufu, care a cerut Consiliului Judeţean să intervină rapid.
„Încă un pod important din Buzău e în pericol de cădere! Leagă comunităţi întregi, făcând legătura între DJ 203K şi DN10, lângă Nehoiu. Are restricţii clare, la maximum 10 tone, dar nimeni le respectă. Podul e tranzitat zilnic de camioane încărcate cu piatră sau lemn, de două sau chiar de trei ori peste limita admisă. Nu cred că îşi doreşte nimeni încă o tragedie, aşa cum au mai fost, sau ca autorităţile să intervină abia atunci când costurile reabilitării vor depăşi orice analiză de eficienţă. Când a fost realizată ultima expertiză a structurii podului? Cine supraveghează respectarea restricţiilor? Care sunt concluziile expertizei tehnice? Când este programată reabilitarea?”, a semnalat fostul senator de Buzău.
Consiliul Judeţean a reacţionat şi a luat primele măsuri.
”La Podul Negru, care face parte din 203K şi este cu restricţii de 10 tone, camerele care supravegheau traficul au fost în permanenţă smulse şi rupte astfel încât transportatorii, care ilegau treceau podul cu lemne, să poată să facă acest drum. Fiind într-un pericol avansat de degradare acel pod, în urma discuţiei cu Poliţia şi cu cei din zonă, am decis să montăm o cameră anti-vandalism, astfel încât să nu mai poată fi ruptă de acolo. De asemenea, se va face monitorizare permanentă, va exista un cântar pus în zonă, şi în acelaşi timp, parapeţii care puteau fi mutaţi, şi se mutau pentru a se putea trece cu camioanele cu gabarit depăşit, acum sunt introduşi în asfalt şi nu mai pot fi mutaţi. Deci, sper ca am rezolvat până la rezolvarea licitaţiei pe 203k şi poate că atunci când se va anunţa câştigătorul va fi prioritatea să facă acest pod. Avem certitudinea că nu vom mai pune în pericol acest pod cu transporturile peste 10 tone. (...) Şi vin cu o completare, limităm traficul la 10 tone pe Podul Negru, dar va trebui să găsim o înţelegere la Armată sau la cei care pot produce o asemenea soluţie să găsim o variantă alternativă pentru că are un impact exterm de mare oprirea circulaţiei pe acel pod în ceea ce priveşte transportul de lemne, activitatea Romsilva, s.a.m.d. Va trebui să găsim în foarte scurt timp o alternativă care să asigure acest transport până la repararea podului cu pricina”, a spus Lucian Romaşcanu, preşedintele Consiliului Judeţean Buzău.
DRDP are 11 expertize ale podurilor din Buzău
Şi lista problemelor nu se opreşte aici. Directorul instituţiei, Sorin Robu, a declarat, la o televiziune locală, că există deja 11 expertize care se află pe masa de lucru a specialiştilor din Compania Naţională de Administrare a Infrastruturii Rutiere. Este vorba despre poduri pe drumurile naţionale care traversează judeţul Buzău.
„Sunt expertize deja făcute, transmise către Compania Naţională (n.r.-CNAIR). Programele trec prin companie, iar apoi ne sunt predate, pentru a fi scoase la licitaţie de către noi sau sunt licitate direct prin companie. Sunt poduri în diverse stări de degradare, însă nu pun în pericol participanţii la trafic, iar cele care se află într-un stadiu deja avansat de degradare, au deja expertize, sunt predate Companiei şi aşteptăm să ni le predea pentru a fi scoase la licitaţie. Avem 81 de poduri şi deja există o propunere de realizare a 11 expertize tehnice. În acest moment, avem deja contract la Viaductul Grămaticu, la Lunca Jariştei, pe DN 10, la km 90+265 şi avem proiect pentru derulare şi execuţie la Bâlhacu şi Săhăteni câte un pod. Mai avem şi podul de la Nehoiu. Expertizele au fost prinse în plan încă de anul trecut pentru anul acesta,” a spus Sorin Robu.
Mai rămâne totuşi o problemă, şi anume normele admise pentru transportatorii de lemne, dar şi controalele prea puţine.
”Suntem obligaţi să reabilităm podurile, avem proiecte în derulare, am restricţionat cu parapeţi şi unde avem parapeţi, nu pot trece cu camioanele. Noi avem un poriect de monitorizare video pentru drumurile judeţene, nu ne mai pot păcăli aceşti operatori. De săptămâna viitoare ieşim împreună cu poliţiştii să îi controlăm. Podurile sunt restricţionate, s-au făcut expertize şi urmează să fie reabilitate. De ce s-a ajuns aici? Avem infrastructra din anii 1990, sau 2000. Avem mai multe maşini care transportă lemn şi piatră, iar legislaţia le permite să tranziteze drumurile judeţene pe un anumit tronson, cu restricţie de tonaj. Noi am tot fost avertizaţi, am tot ieşit cu un cântar ”, a subliniat Adrian Petre, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Buzău, într-o intevenţie la o televiziune locală din Buzău.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 01.06.2025, 08:51)
Simpla îngrădire a traficului auto e exact abuz la care se răspunde cu alt abuz - vandalism. Poate e cazul să constate polițiștii că traficul de lemn e de multe ori abuz și să confiște sistematic mijloace de transport și încărcătură.