Producătorii chinezi de vehicule electrice, conduşi de BYD, au învins Tesla în cursa pentru producerea de vehicule electrice accesibile. Acum, mulţi dintre aceiaşi competitori redutabili trec pe banda de depăşire în cursa globală pentru producerea de maşini autonome, potrivit Reuters.
Conform sursei citate, BYD a zguduit industria chineză a vehiculelor inteligente (EV inteligente) la începutul acestui an, oferind gratuit pachetul de asistenţă la condus „God's Eye” (Ochiul lui Dumnezeu), subminând astfel tehnologia pe care Tesla o vinde cu aproape 9.000 de dolari în China.
„Cu God's Eye, strategia Tesla începe să se destrame”, a spus Taylor Ogan, un investitor american în BYD, stabilit în Shenzhen, care a deţinut mai multe Tesla şi a condus modele BYD echipate cu God's Eye, pe care l-a considerat mai capabil decât sistemul „Full Self-Driving” (FSD) de la Tesla.
Şi nu este vorba doar despre BYD. Alte companii chineze din domeniul auto şi tech oferă vehicule electrice accesibile cu tehnologie similară FSD pentru sume modeste. De exemplu, Leapmotor şi Xpeng oferă sisteme capabile să conducă pe autostrăzi şi în oraşe în vehicule de 20.000 de dolari. O multitudine de firme chineze urmăresc aceeaşi tehnologie, impulsionată şi de sprijinul guvernului chinez.
Costurile BYD pentru hardware-ul de asistenţă la condus sunt mult mai mici decât cele ale Tesla, potrivit analizelor realizate pentru Reuters de companii care demontează şi analizează vehicule pentru producători auto. Comparările, neraportate anterior, arată că BYD cheltuieşte aproximativ la fel pentru a construi un sistem cu radar şi lidar, precum Tesla pentru FSD, care nu include astfel de senzori. Aceasta subminează abordarea tehnologică neconvenţională a Tesla, care urmăreşte economii renunţând la senzori şi bazându-se exclusiv pe camere şi inteligenţă artificială.
Creşterea concurenţei din partea producătorilor chinezi de EV inteligente este una dintre principalele probleme cu care se confruntă Elon Musk, CEO-ul Tesla, în timp ce îşi reorientează atenţia asupra imperiului său de afaceri, după o perioadă tensionată ca consilier în administraţia Trump - în contextul în care vânzările de vehicule Tesla scad la nivel global.
Miza este amplificată de o provocare majoră în această lună, chiar în baza Tesla din Austin, Texas, unde compania intenţionează să lanseze un test cu robotaxiuri cu 10 până la 20 de vehicule, după un deceniu de promisiuni neîndeplinite ale lui Musk privind maşinile Tesla complet autonome.
Tesla nu a răspuns solicitărilor de comentarii cu privire la concurenţii chinezi. Anterior, Musk a descris companiile auto chineze ca fiind cele mai competitive din lume.
Concurenţa din China a fost unul dintre motivele care au determinat Tesla să se abată de la strategia de vehicule electrice de masă anul trecut, când Reuters a raportat că a anulat planurile pentru un nou EV care ar fi costat 25.000 de dolari. Musk a pariat, în schimb, pe viitorul Tesla bazat pe robotaxiuri autonome - speranţe care susţin acum majoritatea valorii de piaţă de circa 1 trilion de dolari a companiei.
Acum, Tesla se confruntă cu aceeaşi competiţie dură privind autonomia vehiculelor din partea aceloraşi producători chinezi care i-au subminat planurile pentru EV-uri accesibile. La această provocare se adaugă şi firme de tehnologie precum gigantul chinez de smartphone-uri Huawei, care furnizează tehnologie de conducere autonomă marilor producători auto chinezi.
Deşi nu vorbim încă de autonomie completă, sistemele actuale de asistenţă oferă un avantaj competitiv esenţial în China - cea mai mare piaţă auto din lume - unde vânzările Tesla scad pe fondul unui război prelungit al preţurilor între zeci de branduri autohtone de EV-uri.
Tesla este dezavantajată suplimentar de reglementările chineze care împiedică utilizarea datelor colectate de maşinile Tesla din China pentru a antrena AI-ul care stă la baza sistemului FSD. Tesla a negociat cu oficialii chinezi, până acum fără succes, pentru a obţine permisiunea de a transfera aceste date în SUA pentru analiză.
Concurenţii Tesla din China beneficiază de subvenţii şi alte forme de sprijin politic din partea Beijingului pentru tehnologiile avansate de asistenţă la condus. Un alt avantaj major este concurenţa feroce din industria EV inteligente din ultimul deceniu. Aceasta a generat economii de scară şi o tendinţă de a sacrifica marjele de profit pentru a accelera adoptarea noilor tehnologii, ceea ce a condus la scăderea costurilor de fabricaţie.
Investitorul BYD, Taylor Ogan de la Snow Bull Capital (cu sediul în Shenzhen), are un loc în primul rând în această bătălie tehnologică. El a condus recent mai multe modele BYD echipate cu God's Eye şi a spus că nu a fost nevoit să preia controlul în niciunul dintre ele, circulând pe străzile aglomerate ale oraşului Shenzhen, o metropolă sudică de 18 milioane de locuitori.
Un alt jucător important din domeniul EV inteligente este Huawei, spun experţii, potrivit Reuters.
Huawei îşi oferă tehnologia şi brandingul unui număr de aproximativ şase producători auto, inclusiv giganţi precum Chery, SAIC şi Changan, şi are parteneriate de profil mai redus cu peste o duzină de alţi producători, potrivit reprezentanţilor companiei.
Jurnaliştii Reuters au călătorit într-un Aito M9 - un SUV electric de lux de la Seres echipat cu tehnologie Huawei - care a navigat pe străzile din Shenzhen în aprilie. Cu mâinile şoferului departe de volan, vehiculul a ieşit de pe autostradă într-o zonă urbană aglomerată, unde M9 a circulat cu prudenţă şi a încetinit la apariţia unui muncitor de construcţii. La un moment dat, vehiculul a virat la dreapta şi a ocolit cu grijă doi bărbaţi care descărcau cutii dintr-un camion parcat. Apoi s-a parcat singur în faţa sediului Huawei din Shenzhen.
Huawei a fost printre mai multe companii chineze - inclusiv Zeekr, Changan şi Xpeng - care au prezentat progrese în direcţia autonomiei complete la salonul auto de la Shanghai din aprilie, chiar când Beijingul anunţa o nouă reglementare privind folosirea termenilor de marketing precum „smart” şi „intelligent driving”, în urma unui accident mortal cu un vehicul Xiaomi dotat cu tehnologie de asistenţă.
Huawei a declarat că este pregătită să respecte noul sistem de validare pregătit de autorităţile chineze pentru certificarea sistemelor de conducere de Nivel 3 - suficient de capabile pentru ca şoferii să poată privi în altă parte, cu condiţia să revină la volan dacă sistemul le cere. Zeekr, un brand de lux al gigantului Geely, intenţionează de asemenea să vândă curând maşini cu astfel de sisteme.
Tesla nu a lansat încă o versiune „nesupravegheată” a FSD, deoarece tehnologia sa are nevoie de mai multă instruire pentru a funcţiona fără mâinile şoferului pe volan şi fără ochii acestuia pe drum.
Tesla intenţionează să lanseze luna aceasta robotaxiuri autonome în Austin. Se cunosc puţine detalii despre aceste planuri. Compania a declarat că doreşte să introducă iniţial între 10 şi 20 de robotaxiuri autonome care să colecteze tarife în zone geografice restrânse ale oraşului, pe care nu le-a identificat public.
Producătorii chinezi de EV avansează rapid în dezvoltarea sistemelor de asistenţă la condus, într-o piaţă în care cumpărătorii cer aceste funcţii într-un ritm mai accelerat decât în alte regiuni, spun analiştii. Capacitatea lor de a face acest lucru la costuri mai mici reprezintă cea mai mare ameninţare la adresa noului model de afaceri Tesla, bazat pe autonomie.
Clienţii BYD pot primi versiunea comparabilă cu FSD a sistemului God's Eye ca dotare standard pe maşini care costă în jur de 30.000 de dolari. Cel mai ieftin Tesla cu FSD în China este Model 3, care costă aproximativ 41.500 de dolari.
Potrivit unei analize realizate de firma A2MAC1 din Paris, versiunea medie a God's Eye, comparabilă cu FSD de la Tesla, foloseşte un cip Nvidia şi colectează date prin 12 camere, cinci radare, 12 senzori ultrasonici şi un senzor lidar, la un cost de 2.105 dolari. În comparaţie, sistemul FSD de la Tesla, care foloseşte camere fără senzori şi două cipuri AI, costă 2.360 de dolari, estimează firma.
Camerele, radarele şi senzorii ultrasonici sunt cu 40% mai ieftini în China decât în Europa şi SUA, estimează A2MAC1. Senzorii lidar costă cu aproximativ 20% mai puţin. Costurile senzorilor au scăzut datorită boomului EV din China, a spus Elena Zhelondz, inginer A2MAC1. Concurenţa acerbă i-a forţat pe producători şi furnizori să accepte marje mai mici pentru echipamentele de asistenţă.
Marja brută de 22% a BYD va scădea probabil, oferind gratuit God's Eye, dar compania va beneficia de pe urma creşterii vânzărilor, a spus Chris McNally, şeful cercetării auto globale la firma de consultanţă Evercore.
Rămânerea în urmă în ceea ce priveşte tehnologia de asistenţă la condus ar amplifica provocările Tesla în China, unde deja pierde cotă de piaţă în faţa rivalilor precum BYD, care vinde un EV entry-level cu mai puţin de 10.000 de dolari. Dimensiunea în creştere a BYD şi a altora poate aduce şi un avantaj tehnologic: acumularea mai multor kilometri parcurşi pe drumurile din China ajută la antrenarea AI-ului necesar pentru perfecţionarea sistemelor de condus automatizat.
BYD are un „avantaj clar şi continuu în dobândirea cotei de piaţă” faţă de Tesla în colectarea acestor date rutiere pentru perfecţionarea God's Eye, a spus McNally, adăugând că acest avantaj ar putea creşte odată cu vânzările mai mari datorate faptului că sistemul este oferit gratuit.
Dimensiunea BYD ajută de asemenea la scăderea costurilor, oferind companiei o influenţă rară asupra furnizorilor. În noiembrie, un executiv BYD responsabil cu operaţiunile de vehicule de pasageri a transmis furnizorilor că producătorul auto a vândut 4,2 milioane de vehicule anul trecut (de peste două ori mai multe decât Tesla), datorită „inovaţiei tehnologice, economiilor de scară şi unui lanţ de aprovizionare cu costuri reduse”.
Executivul a menţionat că noul an va aduce probabil mai multă creştere, dar şi o concurenţă mai dură. Fără a menţiona God's Eye în mod explicit, şi-a încheiat scrisoarea cerând furnizorilor o reducere generală de 10% a preţurilor pentru toate piesele şi sistemele, începând cu 1 ianuarie, numind noul an „runda finală de eliminare”.
Opinia Cititorului