Cheltuielile românilor în cinematografe au ajuns la 59 milioane de euro în 2024, în scădere cu 5% faţă de anul anterior, în timp ce numărul spectatorilor a fost cu 14% mai mic, potrivit unei analize realizate de Cushman & Wakefield Echinox pe baza datelor Centrului Naţional al Cinematografiei.
Anul trecut, cinematografele din România au înregistrat 11,2 milioane de spectatori, comparativ cu 13,1 milioane în 2023 - an în care piaţa revenise la nivelurile de dinainte de pandemie. Încasările au totalizat 292,9 milioane lei (aproximativ 59 milioane euro), faţă de 308,8 milioane lei în 2023. Scăderea a avut loc în ciuda unei majorări a preţului mediu al biletului, care a urcat cu 10%, de la 23,7 lei în 2023 la 26,1 lei în 2024.
România avea, la finalul anului trecut, 108 cinematografe, faţă de 103 în 2023. Cinematografele multiplex au dominat piaţa, generând peste 96% din încasări şi atrăgând 93% din totalul spectatorilor.
Scăderea numărului de spectatori a fost resimţită mai ales în marile centre urbane. Bucureştiul, cea mai mare piaţă cinematografică din ţară, a înregistrat 3,49 milioane de spectatori, în scădere cu 13%. Urmează Constanţa (-14%), Cluj-Napoca (-18%), Timişoara (-19%) şi Braşov (-13%). Aceste cinci oraşe concentrează peste jumătate din cererea naţională, iar scăderile semnalează o posibilă schimbare în comportamentul publicului urban faţă de consumul cultural tradiţional.
Există şi excepţii: judeţele Iaşi şi Prahova au raportat creşteri ale numărului de spectatori, sugerând o redistribuire regională a interesului pentru cinematografie.
Frecvenţa medie de vizitare a cinematografelor a scăzut de la 0,68 vizite per locuitor în 2023 la 0,59 în 2024. Cea mai mare frecvenţă raportată la populaţie s-a înregistrat în Braşov, Bucureşti, Brăila şi Iaşi. În ceea ce priveşte gradul de utilizare a sălilor, Iaşiul conduce clasamentul cu 1,25 spectatori per loc pe zi, urmat de judeţele Vrancea, Ialomiţa, Covasna şi Braşov. În Capitală, rata a fost de 0,46 spectatori/loc/zi.
„Piaţa cinematografelor reflectă o transformare în preferinţele publicului urban, într-un context în care experienţele digitale şi personalizate câştigă teren. Cinematografele, odinioară ancore ale centrelor comerciale, trebuie să-şi regândească rolul. Dezvoltatorii sunt provocaţi să creeze spaţii multifuncţionale, care să integreze retail, cultură şi divertisment adaptat noilor aşteptări ale consumatorilor,” explică Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox.