OPINIE DELOITTE: Facilităţi fiscale aplicabile furnizorilor forţelor militare ale SUA din România

Miscellanea / 22 septembrie

Camelia Malahov, Director, Alexandru Stancu, Senior Manager, şi Alexandru Rotariu, Senior Consultant, Servicii Fiscale, Deloitte România

Camelia Malahov, Director, Alexandru Stancu, Senior Manager, şi Alexandru Rotariu, Senior Consultant, Servicii Fiscale, Deloitte România

Situaţia creată de conflictul din Ucraina a generat o creştere a numărului de militari ai forţelor armate ale Statelor Unite ale Americii (SUA), respectiv ai Alianţei Nord-Atlantice (NATO) în România. Sub aspect comercial, această situaţie se reflectă prin intensificarea colaborării acestora cu societăţile româneşti, cu scopul asigurării aprovizionării cu produsele şi serviciile necesare. Cu toate acestea, puţini comercianţi cunosc facilităţile fiscale de care pot beneficia în cazul în care colaborează cu forţele militare ale SUA.

Aceste facilităţi sunt prevăzute de mult timp în legislaţia fiscală locală, dar, deşi condiţiile pentru aplicarea lor nu sunt excesive, ele au fost puţin utilizate în trecut din cauza existenţei mai multor acte normative relevante clarificării tratamentului fiscal aplicabil, precum şi din necesitatea pregătirii unor evidenţe contabile distincte. Contextul actual cere însă ca acestea să fie readuse în atenţia contribuabililor interesaţi.

Concret, companiile pot beneficia de scutirea de impozit pe profit, exceptarea de la plata TVA sau a altor impozite pentru furnizarea de bunuri şi prestarea de servicii către forţele armate ale SUA din România.

Paşii necesari pentru aplicarea facilităţilor

Pot aplica scutirea pentru impozitul pe profit, în anumite condiţii, contractorii din România, cu alte cuvinte orice entitate care, direct sau indirect, în calitate de subcontractor, livrează bunuri sau prestează servicii către forţele Statelor Unite.

Un prim pas în acest sens va consta, aşadar, în stabilirea calităţii de contractor/subcontractor, conform prevederilor acordurilor de cooperare încheiate între România şi SUA.

Pentru a beneficia de facilităţile menţionate, nu este obligatoriu ca aceste companii să îşi stabilească exclusiv ca obiect de activitate livrarea de produse / prestarea de servicii în beneficiul militarilor forţelor SUA. Însă furnizorii şi prestatorii din România care derulează relaţii comerciale şi cu alte entităţi, în afara celor asociate armatei americane, trebuie să îndeplinească o serie de condiţii esenţiale pentru a putea aplica scutirea de impozit pe profit.

În primul rând, aceştia trebuie să ţină evidenţe separate pentru activităţile desfăşurate în legătură cu forţele SUA. În plus, scutirea se va aplica limitat, doar pentru acele activităţii care se desfăşoară exclusiv în beneficiul forţelor armate ale SUA din România.

Al doilea pas necesar pentru aplicarea acestor facilităţi va fi documentarea corectă şi completă a operaţiunilor respective, cu atât mai mult cu cât, în cazul facilităţii privind impozitul pe profit, legislaţia specifică face trimiteri cu caracter general la documentele justificative specifice acestei scutiri.

Pe de altă parte, potrivit Codului Fiscal, cheltuielile asociate veniturilor neimpozabile sunt nedeductibile şi se naşte întrebarea dacă marjei de profit aplicate de furnizor/prestator produselor şi serviciilor vândute în beneficiul forţelor SUA ar trebui să i se aloce o cheltuială nedeductibilă.

Bunurile furnizate sau serviciile prestate, enumerate de legislaţia specifică şi care sunt astfel eligibile aplicării ulterioare a scutirii de impozit, acoperă o gamă largă - de la materiale şi servicii de construcţii, combustibil, mentenanţă, până la alimente şi produse menajere, iar lista poate continua.

Scutirea de TVA, valabilă şi în relaţiile comerciale cu forţele militare ale altor state

Scutirea de TVA este şi ea prevăzută de acordurile de cooperare dintre România şi SUA, pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii destinate forţelor armate ale SUA, inclusiv în cazul celor destinate uzului personal al militarilor ori al membrilor familiilor acestora.

Recent, domeniul de aplicare a fost extins şi asupra livrărilor/prestărilor către forţele armate ale altor state membre ale Uniunii Europene (UE), atunci când acestea participă la o acţiune desfăşurată ca urmare a politicii de securitate şi apărare implementată la nivelul UE.

Pentru aplicarea scutirii de TVA trebuie de asemenea îndeplinite o serie de condiţii, printre care cele mai importante ar fi prezentarea certificatului specific de scutire TVA, în cazul scutirii directe, sau prezentarea cererii de restituire a TVA împreună cu documentele justificative aferente, în cazul scutirii prin restituire.

Alte facilităţi fiscale cuprinse în acordurile de cooperare dintre SUA şi România constau în scutirea de la plata impozitului pe venit şi a contribuţiilor sociale obligatorii pentru persoanele fizice, a accizelor, precum şi exceptarea de la plata impozitelor şi taxelor locale. Toate aceste facilităţi sunt aplicabile, în anumite condiţii, membrilor forţelor armate ale SUA, componentei civile asociate acesteia şi membrilor de familie ai cetăţenilor americani din aceste categorii. Mai mult, scutirea de la plata impozitului pe venit şi a contribuţiilor la asigurările sociale obligatorii este valabilă şi pentru angajaţii contractanţilor Statelor Unite care servesc în exclusivitate forţele militare SUA în România.

Aşadar, cele mai multe facilităţile fiscale amintite sunt valabile doar pentru relaţiile comerciale stabilite fie direct cu forţele militare ale SUA în România, fie cu entităţi asociate acestora.

Întrebarea legitimă care apare în acest context priveşte posibilitatea extinderii aplicabilităţii scutirii de la plata impozitului pe profit şi a celorlalte facilităţi fiscale menţionate şi în cazul relaţiilor comerciale cu forţele armate ale celorlalte state membre ale UE/NATO, prezente în ţara noastră, similar modelului aplicat în cazul scutirii de TVA.

În concluzie, având în vedere contextul actual, companiile româneşti care sunt furnizori, direcţi sau indirecţi, ai forţelor militare ale SUA şi ai altor state membre UE din România ar trebui sa analizeze posibilitatea de a aplica scutirile fiscale pe care le au la dispoziţie conform reglementărilor în vigoare, dar cu respectarea cerinţelor specifice.

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. "scutirea de impozit pe profit, exceptarea de la plata TVA sau a altor impozite pentru furnizarea de bunuri şi prestari de servicii",

    foarte bine, dar antreprenorii romani de ce nu pot primi asemenea DARURI, 

    de ce numai ptr. americani,

    Scuze ptr. intrebarea atat de proasta. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Conferinţa “România - Strategia dezvoltarii”
BTPay
csalb.ro
Electromagnetica
marmomac.com
arsc.ro

Curs valutar BNR

23 Sep. 2022
Euro (EUR)Euro4.9437
Dolar SUA (USD)Dolar SUA5.0679
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.1569
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.6284
Gram de aur (XAU)Gram de aur269.8092

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
cnipmmr.ro
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro