Moţiunea de cenzură iniţiată de eurodeputatul român Gheorghe Piperea (AUR) a fost respinsă joi, la Strasbourg, cu o largă majoritate de Parlamentul European, cu voturi 360 de voturi împotrivă, 175 de voturi pentru şi 18 abţineri, potrivit Agerpres.
În total au fost prezenţi la vot 553 de eurodeputaţi.
1. o Europa umana nu o multinationala
(mesaj trimis de anonim în data de 10.07.2025, 13:30)
mecanismele fiscale europene sunt contabile, nu umane
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 10.07.2025, 13:30)
O analiză critică a deciziei Comisiei Europene privind continuarea procedurii de deficit excesiv împotriva României — concentrată strict pe criteriile de la Maastricht și ignorând dimensiunea socială, nivelul de trai și bunăstarea cetățenilor — este nu doar justificată, ci necesară pentru o dezbatere democratică echilibrată în UE. Iată câteva puncte esențiale:
1. Critica fundamentală: mecanismele fiscale europene sunt contabile, nu umane
Criteriile de la Maastricht, în special cel privind un deficit bugetar sub 3% din PIB și o datorie publică sub 60%, sunt norme tehnocrate, construite în anii ’90, într-un alt context economic și geopolitic. Ele:
•Nu iau în calcul nivelul real de dezvoltare al statelor membre;
•Nu măsoară nivelul de trai, sărăcia, inegalitatea sau gradul de acces la servicii publice;
•Ignoră complet indicatori precum fericirea cetățenilor, calitatea vieții, coeziunea socială, stabilitatea socială.
Aceste criterii pot funcționa bine în economii mature și stabile (precum Germania sau Țările de Jos), dar devin nocive sau regresive când sunt aplicate mecanic unor economii aflate în proces de recuperare precum România.
2. Efectele potențial negative ale ajustării bugetare stricte
O ajustare bazată exclusiv pe frânarea cheltuielilor publice riscă să:
•Slăbească serviciile publice (sănătate, educație, infrastructură socială);
•Înghețe salariile și pensiile în termeni reali, afectând milioane de cetățeni;
•Limiteze investițiile în dezvoltare și reducerea decalajelor regionale;
•Crească tensiunile sociale și radicalizarea politică în rândul celor care nu simt „beneficiile stabilității fiscale”.
Astfel, un proces de consolidare fiscală prea dur poate agrava exact dezechilibrele pe care UE susține că vrea să le corecteze: fragmentarea, lipsa de coeziune, polarizarea economică.
3. O viziune alternativă: bugetul public ca instrument de bunăstare, nu doar de echilibru
Un stat nu este o corporație care urmărește profit și echilibru contabil. Bugetul public este un instrument politic și social, menit să:
•Susțină coeziunea și echitatea;
•Corecteze inegalități istorice sau structurale;
•Investească în capital uman și capital public;
•Garanteze un minim de demnitate economică pentru toți cetățenii, nu doar pentru cei care „produc PIB”.
Astfel, o abordare economică sustenabilă nu trebuie să fie strict orientată spre „disciplină fiscală”, ci trebuie să echilibreze: Responsabilitatea bugetară,
Cu Investiția în bunăstare, și
Protecția socială.
4. O critică morală și politică: Cine plătește prețul ajustării?
Ajustările bugetare de tip Maastricht nu afectează în mod egal toate categoriile sociale. În practică, ele tind să:
•Protejeze capitalul și marile interese economice, care beneficiază oricum de regimuri fiscale favorabile;
•Împovăreze clasa de mijloc și categoriile vulnerabile, prin:
oReduceri de beneficii;
oLipsă de investiții în locuri de muncă de calitate;
oCreșteri indirecte de taxe sau contribuții.
În esență, se cere solidaritate de jos în sus, fără o discuție reală despre redistribuirea echitabilă a poverii fiscale sau despre justiția socială.
5. Critica conceptuală: unde e „fericirea cetățeanului european”?
UE are o strategie numită Economie în serviciul oamenilor și promovează obiectivele de dezvoltare durabilă (SDG), care includ:
•Reducerea sărăciei;
•Accesul la educație, sănătate și locuire decentă;
•Reducerea inegalităților;
•Stabili tate și satisfacție în viața personală și profesională.
Dar în practică, când vine vorba de politica fiscală, se aplică doar o logică restrictivă, contabilă, inflexibilă. Nu există indicatori de fericire, echitate sau bunăstare în procedura de deficit excesiv.
Concluzie și poziționare recomandată pentru România
România trebuie să respecte regulile europene, dar poate și trebuie să ridice aceste dileme în Consiliu și în dialogul cu Comisia, pledând pentru:
1.O aplicare flexibilă și adaptată la context a procedurii de deficit excesiv;
2.Un calendar realist de ajustare, care să permită protejarea categoriilor vulnerabile;
3.Introducerea de indicatori suplimentari (nivelul de trai, calitatea vieții) în evaluările macroeconomice;
4.Un pact social nou, care să lege disciplina fiscală de investiții în oameni și în viitor.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 10.07.2025, 13:44)
Spectacolul sovietic a fost succint.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 10.07.2025, 15:10)
Aurarii au fost respinși chiar de colegii lor de grup.
:))))
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 10.07.2025, 14:09)
2 la 1 nu mi se pare "largă majoritate".
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 10.07.2025, 15:12)
Ție îți plac majoritățile ruse, partid unic, președinte ales cu 100%.
3.2. Comentariu eliminat conform regulamentului (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de Redacţia în data de 10.07.2025, 19:40)
...
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 10.07.2025, 14:29)
Sa dispară aceasta CE ! O porcărie....
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 10.07.2025, 15:12)
Să vină Rusia mare, ea e frumoasă.
O țară în care trebuie să ai grijă ce zici c atele îți vine cheful să te sinucizi.
Hai în Rusia dacă nu îți place în UE.
4.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 10.07.2025, 16:21)
pai asta vor si la noi izolationistii
4.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de wes în data de 10.07.2025, 19:41)
Vezi ca degeneratul macrou isi sinucide toti criticii; azi pe Olivier Marleix
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 10.07.2025, 16:28)
”larga majoritate ” fripturisti momiți cu banii care au luat locul celor din usaid soroș .
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de wes în data de 10.07.2025, 19:42)
absolut