PwC: Piaţa auto mondială, între tranziţia electrică şi riscul fragmentării geopolitice

I.S.
Miscellanea / 26 mai

PwC: Piaţa auto mondială, între tranziţia electrică şi riscul fragmentării geopolitice

Piaţa auto mondială se confruntă cu un risc tot mai pronunţat de fragmentare în trei blocuri geopolitice, în contextul escaladării barierelor comerciale şi tensiunilor internaţionale între SUA, Europa şi China, potrivit unui comunicat emis redacţiei. Această evoluţie are loc într-un moment în care vehiculele electrice cu baterie (BEV) au atins în primul trimestru o cotă de piaţă record la nivel global, de 16%, după o creştere cu 42% a vânzărilor comparativ cu aceeaşi perioadă din 2024, potrivit celui mai recent raport Autofacts, realizat de PwC. Evoluţia a fost impulsionată în principal de piaţa chineză, care a generat peste 60% din vânzările mondiale şi a atins o cotă de 27%.

În ciuda acestei creşteri, tranziţia către electromobilitate nu se desfăşoară la viteza prognozată anterior. Incertitudinile geopolitice, precum şi deciziile politice divergente la nivel internaţional, complică adaptarea industriilor auto locale la noile cerinţe.

Europa încearcă să rămână competitivă prin măsuri de sprijin şi flexibilitate, în timp ce pieţele mari precum SUA şi China adoptă politici protecţioniste agresive. În acest peisaj volatil, România trebuie să-şi regândească politicile de stimulare pentru a nu rata tranziţia la mobilitatea electrică.

Potrivit sursei, după trei trimestre de declin, Europa a înregistrat o revenire solidă. În primele cinci pieţe majore - Regatul Unit, Germania, Franţa, Italia şi Spania - vânzările de BEV au crescut cu 30% în T1 2025. Regatul Unit şi Germania conduc această revenire, cu creşteri de 43% şi 39%.

Italia şi Spania vin puternic din urmă, cu avansuri de 73% şi 69%, deşi de la un punct de pornire mai scăzut. Franţa este singura care a înregistrat un regres de 7%, ca urmare a expirării subvenţiilor de stat.

În ciuda trendului european ascendent, România a înregistrat o scădere accentuată a vânzărilor de vehicule electrice, evoluţie generată de întârzierile programului Rabla. Conform datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), în primul trimestru al anului 2025 înmatriculările de vehicule electrice au scăzut cu 36,4%, care a continuat în aprilie cu un declin de 70%, totul pe fondul întârzierii programului Rabla. Acesta este preconizată să înceapă săptămâna aceasta. Programul este foarte important, sectorul auto românesc riscând să piardă teren într-un moment critic al transformării globale.

Pentru a face faţă competiţiei globale şi a sprijini tranziţia verde, Comisia Europeană a lansat în martie 2025 un plan de acţiune dedicat industriei auto, sector care contribuie cu 7% la PIB-ul UE şi susţine circa 13 milioane de locuri de muncă.

Conform comunicatului, acest plan vizează cinci direcţii esenţiale: inovare şi digitalizare - investiţii în produse şi reducerea dependenţei tehnologice externe, tranziţie curată - reguli mai flexibile privind emisiile şi accelerarea dezvoltării infrastructurii de încărcare, lanţuri de aprovizionare reziliente - investiţii în materii prime critice pentru baterii, competenţe şi adaptare socială - reconversie profesională către electromobilitate şi mediu concurenţial echitabil - sprijin pentru concurenţa loială cu producători străini subvenţionaţi.

Parlamentul European a aprobat relaxarea temporară a ţintelor de emisii de CO₂ pentru autoturisme şi furgonete. Astfel, conformitatea nu mai este evaluată anual, ci pe baza unei medii în perioada 2025-2027. Măsura vine ca răspuns la solicitările industriei, care avertiza asupra unor potenţiale amenzi de până la 15 miliarde de euro, cauzate de ritmul lent al electrificării faţă de rivalii globali.

În afara Europei, Statele Unite şi China adoptă măsuri drastice pentru protejarea industriilor proprii, într-un schimb de majorări de tarife, care acum este suspendat pentru 90 de zile. China, lider global în producţia de baterii (98%) şi actor major în lanţul valoric al bateriilor litiu-ion, continuă să investească masiv în inovaţie pentru a-şi reduce dependenţa de tehnologiile străine.

Industria auto globală se reconfigurează între presiuni economice şi tranziţia către electromobilitate, iar succesul va depinde de capacitatea producătorilor din industrie de a inova, de a colabora şi de a se adapta rapid la noile condiţii ale pieţei.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
eximbank.ro
arsc.ro
fngcimm.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

27 Mai. 2025
Euro (EUR)Euro5.0625
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4604
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3994
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0415
Gram de aur (XAU)Gram de aur472.9221

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
tibco.ro
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
antiquemarket.ro
thediplomat.ro
BURSA
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb