Banca Europeană de Investiţii (BEI) a publicat Sondajul BEI privind investiţiile pentru 2025 - prezentarea generală privind România, din care reiese că 78 % din companiile româneşti au investit în ultimul an, în creştere faţă de ediţiile precedente, însă în continuare sub media UE de 86%.
Privind spre viitor, 44 % din companiile româneşti îşi propun să-şi concentreze investiţiile pe extinderea capacităţii de producţie în următorii trei ani, o valoare semnificativ mai mare faţă de media UE de 26 %, chiar dacă întreprinderile exprimă o viziune mai pesimistă asupra mediului economic, politic şi de reglementare decât cele din Uniune.
Sondajul evidenţiază faptul că întreprinderile româneşti sunt deschise faţă de schimbare şi gestionează multiple presiuni, de la cele geopolitice şi întreruperi în lanţul de aprovizionare la riscuri climatice şi reglementări mai stricte. În calitate de cel mai mare creditor multilateral din ţară, Grupul BEI consideră că aceste opinii exprimate sunt relevante pentru finanţarea şi sprijinul consultativ pe care le acordă, astfel încât întreprinderile româneşti să poată investi în inovare, digitalizare şi acţiuni climatice, menţinând totodată competitivitatea şi locuri de muncă de calitate.
„Întreprinderile româneşti investesc şi se modernizează, chiar şi într-un mediu tot mai nesigur”, a spus vicepreşedintele BEI, Ioannis Tsakiris. „Companiile recunosc clar oportunităţile de pe piaţa românească, mai ales în condiţiile în care fondurile UE şi investiţiile publice stimulează îmbunătăţiri majore în infrastructură şi servicii publice. Acest sondaj ne reaminteşte că întreprinderile din România au nevoie de previzibilitate, o administraţie eficientă şi acces mai facil la finanţare. Rămânem pe deplin angajaţi să răspundem acestor nevoi pe teren şi să sprijinim tranziţia României la o economie mai competitivă şi verde.”
„Sondajul privind investiţiile oferă o imagine reprezentativă a modului în care companiile româneşti şi europene investesc, inovează şi fac faţă schimbărilor”, a spus economista-şefă a BEI, Debora Revoltella. „Recunoaşterea faptului că tranziţia către o economie cu emisii reduse de carbon este percepută în principal ca un risc şi transformarea acestei percepţii într-un sentiment al oportunităţii va fi esenţială pentru o creştere durabilă pe termen lung. Acest sondaj îi ajută pe toţi factorii de decizie să-şi direcţioneze sprijinul acolo unde va avea cel mai mare impact.”
Principalele constatări ale sondajului privesc investiţiile şi perspectivele investiţiilor, digitalizarea şi inteligenţa artificială, comerţul şi lanţurile de aprovizionare, egalitatea de gen şi, bineînţeles, clima.În ciuda faptului că o mare parte dintre companiile româneşti se aşteaptă la o deteriorare economică, politică şi de reglementare, balanţa pozitivă a firmelor care intenţionează să-şi crească investiţiile este comparabilă cu cea din UE, impulsionată în special de infrastructură şi de marile companii. Proporţia întreprinderilor care utilizează multiple tehnologii digitale avansate a urcat la 48 %, fiind comparabilă cu nivelul UE, iar 30 % utilizează sistematic IA generativă în vederea îmbunătăţirii proceselor. Utilizatori români ai IA sunt îndeosebi activi în marketing şi vânzări, domenii în care se află înaintea mediei UE. Aproximativ 64 % din întreprinderile româneşti participă la comerţ internaţional şi multe dintre ele îşi reconfigurează lanţurile de aprovizionare pentru a se conforma cu noile reglementări, schimbări vamale şi întreruperi logistice. Jumătate dintre importatori îşi diversifică ţările din care se aprovizionează, iar 41 % dintre firme investesc în urmărirea digitală a stocurilor şi a intrărilor, ambele valori fiind mult peste mediile UE. În ceea ce priveşte clima şi egalitatea de gen, majoritatea întreprinderilor au declarat că au suferit pierderi din cauza schimbărilor climatice, 65 % luând deja măsuri pentru întărirea rezilienţei la riscurile fizice, însă mai puţine faţă de media UE au investit în reducerea emisiilor. România se distinge pozitiv în ceea ce priveşte echilibrul de gen în funcţiile de conducere, 40 % dintre firme declarând că femeile reprezintă cel puţin 40 % din personalul de conducere de nivel superior, fiind mult peste nivelul UE de 25 %.




























































Opinia Cititorului