Studiu Deloitte: Cheltuielile de sărbători scad uşor anul acesta

A.D.
Miscellanea / 17 decembrie, 13:12

Studiu Deloitte: Cheltuielile de sărbători scad uşor anul acesta

Bugetul alocat cheltuielilor de sărbători scade uşor anul acesta, cu aproximativ 10%, faţă de anul trecut, în condiţiile în care trei sferturi dintre cumpărători (77%, faţă de 69% în 2024) se aşteaptă la preţuri mai mari pentru produsele de sărbători, iar peste jumătate (57%, faţă de 30% în 2024) estimează o încetinire a economiei în anul care urmează, potrivit studiului Deloitte Holiday Retail Survey 2025.

Hainele şi accesoriile rămân pe primul loc în preferinţele cumpărătorilor ca sumă alocată (20% din total), dar cardurile cadou câştigă teren (17%, plus patru puncte procentuale faţă de anul trecut), în timp ce bugetul alocat produselor electronice scade la 12%, de la 15% anul trecut, conform studiului.

Pe de altă parte, anul acesta tot mai mulţi cumpărători (47%, faţă de 39% în 2024) aleg să ofere cadou experienţe (mese la restaurant, bilete la evenimente, acces în centre de relaxare etc.), motiv pentru care cheltuielile de acest tip ar urma să scadă mai puţin (cu 6%) faţă de anul trecut decât cele alocate articolelor de retail (-14%), arată analia.

Studiul mai arată că şapte din zece cumpărători urmăresc mai multe canale pentru a identifica oferte, iar 68% intenţionează să utilizeze instrumente digitale (social media - 59%, inteligenţa artificială generativă - 33%, comparatoare de preţuri şi chatboturi) pentru cumpărăturile de sărbători.

Pe categorii de vârstă, reprezentanţii Generaţiei X (între 45 şi 60 de ani) sunt singurii care intenţionează să cheltuiască mai mult anul acesta de sărbători decât anul trecut (cu 3%), în timp ce tinerii din Generaţia Z (între 18 şi 28 de ani) au în plan să aloce cu 34% mai puţin în acest scop decât în urmă cu un an, arată datele studiului., care mai arată că aceştia din urmă sunt mai predispuşi să caute oferte (95%), dar apelează şi la social media (74%), la inteligenţa artificială (43%) şi la influenceri pentru a identifica preţurile cele mai bune. Pe de altă parte, studiul arată şi că reprezentanţii Generaţiei Z sunt cei mai interesaţi de bunurile de lux (57%, faţă de 44% din totalul participanţilor la studiu), considerând că acestea reprezintă o investiţie valoroasă.

Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România, şi Liderul industriei de retail şi bunuri de larg consum, a declarat că; „Contextul economic intern şi internaţional îndeamnă consumatorii la prudenţă, inclusiv în perioada sărbătorilor de iarnă. Ofertele sunt la mare căutare, iar reprezentanţii Generaţiei Z se dovedesc a fi cei mai exigenţi cumpărători. Această prudenţă este confirmată şi de datele privind evoluţia consumului în acest an, în special în România, unde acestea indică o scădere anuală de peste 4% (în luna octombrie), în condiţiile creşterii preţurilor ca urmare a majorării de TVA începând cu luna august 2025, dar şi a altor factori care au acţionat în această direcţie. În consecinţă, pentru a rămâne relevanţi pentru clienţii lor, comercianţii trebuie să analizeze comportamentul consumatorilor şi să acţioneze proactiv pentru a le răspunde aşteptărilor cu oferte şi experienţe de shopping care să îi diferenţieze de principalii competitori”.

De asemenea, analiza precozează că magazinele online atrag, şi anul acesta, cea mai mare parte a bugetului alocat de sărbători (56%), dar cele fizice rămân preferate pentru cumpărarea alimentelor şi băuturilor (82%), produselor de casă şi bucătărie (56%) sau hainelor şi accesoriilor (55%).

Pe de altă parte, 58% dintre cumpărători consideră stresant procesul de achiziţionare a cadourilor de sărbători, iar 77% sunt nemulţumiţi, când fac cumpărături online, în special din cauza ritmului lent de livrare (37%) sau a stocurilor insuficiente (36%). În aceste condiţii, cumpărătorii ar aprecia dacă comercianţii i-ar ajuta să aleagă cadourile cele mai potrivite (45%) sau dacă le-ar pune la dispoziţie liste de produse preferate (wish list) sau de cadouri (25%), arată studiul menţionat.

Studiul Deloitte Holiday Retail Survey 2025 a fost efectuat în rândul a aproape 4.300 de consumatori din SUA şi analizează comportamentul de consum al acestora în perioada sărbătorilor de iarnă.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

digi.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

17 Dec. 2025
Euro (EUR)Euro5.0923
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3442
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.4513
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7920
Gram de aur (XAU)Gram de aur602.8470

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mozart
Schlumberger
raobooks.com
cofetariiledelice.ro
leonidas-universitate.ro
Viva
metalshow-tib.ro
hiperambrozia.com
le-chateau.ro
novaplus.ro
cpbucharest.ro
Dosar BURSA - Crizele Apocalipsei
BURSA
Comanda carte
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb