SUPLIMENT GAMBLING/ DORU GHEORGHIU, ASPECTO CONSULTING & MANAGEMENT:"Industria ezită să formuleze un mesaj unitar care să înlăture imaginea sa negativă"

Ziarul BURSA #Companii #Gambling /

Doru Gheorghiu, ASPECTO CONSULTING & MANAGEMENT

Doru Gheorghiu, ASPECTO CONSULTING & MANAGEMENT

Reporter: Cum a evoluat piaţa jocurilor de noroc în ultimul an?

Doru Gheorghiu: În termeni de restrângere, extindere sau reconfigurare a pieţei prin apariţia de noi actori sau dispariţia unor brand-uri, nu putem vorbi despre evoluţii semnificative. Piaţa jocurilor de noroc din România cunoaşte deja de câţiva ani o saturaţie în aproape toate sectoarele sale.

M-aş opri asupra unui exemplu care arată că avem o piaţă de jocuri de noroc matură şi echilibrată. Este foarte interesant testul adus de majorările de taxe introduse de OUG 114/2018. Majorarea taxei per aparat slot machines cu 1000 de euro nu s-a tradus, până acum, printr-un impact în acest sector, deşi ar fi fost de presupus că va urma o restrângere a numărului de aparate autorizate. Cel puţin acum, la aproape nouă luni de la emiterea OUG 114/2018, numărul de aparate aflate în exploatare nu s-a modificat semnificativ. Sigur, considerând frecvenţa impusă de OUG 77/2009 privind autorizarea de sloturi, nu putem spune că a trecut mult timp, astfel că efectele pot apărea în lunile ce urmează. Totuşi, faptul că indus-tria absoarbe această majorare fără restructurări severe ale pieţei arată că majoritatea afacerilor sunt solide, proiectate pe termen lung şi dispuse să accepte marje de profit mai mici. Astfel, cred că indus-tria va absorbi până la urmă această majorare şi pe o perioadă mai lungă fără un impact semnificativ, pentru că majoritatea deţinătorilor în acest domeniu au învăţat în ultimii ani ce înseamnă profitul responsabil.

Reporter: Cum caracterizati acest sector? Ce lipsuri are domeniul de gambling şi ce soluţii există, în opinia dumneavoastră, pentru rezolvarea lor?

Doru Gheorghiu: Problema continuă a ultimilor ani a fost aceea că imaginea domeniului a întrecut mereu realitatea, dar nu în sensul dorit de industrie. Faima negativă a acestui domeniu continuă să fie principala sa vulnerabilitate.

Percepţia socială negativă asupra jocurilor de noroc este dată în mare măsură de fenomenul adicţiei. Acesta există în mod real, dar este mult amplificat în dezbaterile publice de prejudecăţile sociale şi prin tendinţa ca tragediile prezentate în mass media să fie promovate nu ca fapte singulare, ci cu conotaţii de fenomen social. Un exemplu concret: recent, la Turda, a avut loc un conflict în stradă, soldat din nefericire cu o moarte de om. Pentru simplul fapt că această dramă s-a petrecut în faţa unei săli de jocuri, ştirea emisă pe diverse surse media a fost invariabil legată de jocurile de noroc în sine şi de prezumţia că acestea generează frecvent asemenea drame şi comportamente. Astfel, imaginea res-pectivului brand a fost afectată fără ca respectivii să fi călcat măcar pragul acelei săli de jocuri!

Ei bine, toată această presiune de imagine asupra domeniului este convertită în mod continuu, în iniţiative legislative de restricţionare sau de majorare a taxării. Dacă pentru jurnalist este tentant să prezinte o ştire în nuanţe dramatice, pentru parlamentar devine ofertant, mai ales în perioade electorale, să emită un proiect de lege care să meargă pe valul prejudecăţii că jocurile de noroc schilodesc societatea românească...

Industria s-a adresat obiectiv, corect şi de multe ori eficient acestor ameninţări prin asociaţiile de reprezentare profesională. Nu reuşeşte încă să se adreseze tocmai sursei acestor ameninţări, prin modelarea imaginii sale. Ce cred eu că trebuie aflat mai des din partea industriei este că a ajuns la o maturitate apreciabilă în zona responsabilităţii sociale. Suportul oferit jucătorilor cu probleme de Asociaţia Joc Responsabil, programele de formare derulate pentru angajaţii din domeniu sau diferitele proiecte de responsabilitate socială derulate la nivel de companie ar trebui promovate mai mult.

Cea mai importantă latură a problemei este însă aceea că totuşi, prea puţine companii sunt dispuse să întreprindă acest efort de modelare a imaginii industriei într-un mod omogen şi printr-un mesaj comun. Şi, repet, promovarea industriei, nu a propriului brand, pentru că a te promova drept un actor responsabil ca firmă nu rezolvă problema generală. Tot mai mulţi manageri au înţeles această necesitate şi au făcut front comun în ultimii ani în acest sens, însă acest grup trebuie lărgit până la a avea masa critică necesară emiterii unei strategii de imagine la nivel de industrie şi a acelui mesaj comun, neapărat necesar.

Reporter: Ce perspective are această piaţă la noi?

Doru Gheorghiu: Cum industria a atins gradul de maturitate apreciabil, despre care vorbeam mai devreme, perspectivele sale depind acum în mare măsură de stabilitatea legislativă. Din păcate, din perspectiva reglementării, operatorul de jocuri de noroc nu are predictibilitatea pe care şi-o doreşte. Nu mă refer aici la zona de reglementare specifică, respectiv OUG 77/2009 cu normele aferente, pentru care ONJN a fost un real partener de dialog şi a determinat modificări juste şi menite să modernizeze pachetul legislativ cu incidenţă directă asupra domeniului. Mă refer la noi şi noi ameninţări legislative de altă sorginte. Se îndesesc, de pildă, proiectele de reglementare locală adresate restrictiv jocurilor de noroc, apar proiecte legislative care propun să mutăm jocurile la periferiile localităţilor sau care vizează tot felul de alocări de taxe fantezis-te către alte domenii. Toate fără fundamentul unei cercetări de impact. Este greu, astfel, să avem o idee despre cum va arăta sau cât de mare va fi această afacere în România anului 2021. Vin alegerile, res-pectiv o perioadă în care, sub stimuli electorali, astfel de proiecte normative vin cu o şi mai mare frecvenţă...

Pe un domeniu cu dimensiunile de contribuţie bugetară ca ale industriei de jocuri de noroc, proiectele legislative trebuie elaborate studiind foarte bine tocmai impactul aplicării şi, consider eu, musai cu consultarea reprezentanţilor industriei şi ai autorităţii dedicate ei. Este uşor să spui în campanie electorală "Vreau să închid maleficele jocuri de noroc!". Apoi, însă, cum te vei adresa găurii bugetare cauzate de extincţia domeniului şi, mai ales, celor care rămân fără locuri de muncă?

Reporter: Ce aşteptări aveţi pentru perioada care urmează, atât din punct de vedere legislativ, cât şi al eradicării evaziunii fiscale, al investiţiilor noi din piaţă şi al numărului de jucători?

Doru Gheorghiu: Evaziunea fiscală pe domeniu este redusă la proporţii neînsemnate prin instrumentele de control facilitate de OUG 77/2009 şi aplicate cu eficienţă de ONJN, astfel că mult de dezbătut pe aceas-tă temă nu este. De asemenea, cred că pers-pectivei legislative m-am adresat destul mai devreme.

Este, însă, de purtat o discuţie privind structura pieţei. Aici este de anticipat o polarizare a afacerii cu jocuri de noroc către tot mai puţine companii. Cu alte cuvinte, pe măsură ce marile branduri vor tot tinde să se extindă, vor dispărea companiile mai mici, dimensiunile pieţei rămânând, în genere, aceleaşi. Acest fenomen se produce deja şi este determinat de taxele tot mai mari şi mai dificil de susţinut de către antreprenorul mai mărunt ca resurse şi volum al afacerii deţinute, precum şi de complexitatea tot mai mare a necesităţilor de conformare legislativă. Astfel, într-o piaţă saturată, diferenţa o vor face tot mai mult disponibilitatea de a efectua noi investiţii şi de a aplica în business-ul tău cu tot ce este nou în domeniu, alocând permanent resursele corespondente. Iar peste toate, vor fi decisive strategiile de marketing şi promovare. Şi aici, tot companiile mari din piaţă sunt avantajate.

Reporter: Ce dezvoltări/investiţii preconizaţi pentru compania dumneavoastră în perioada următoare?

Doru Gheorghiu: Aspecto Consulting & Management este un consultant care a reuşit, în cei şase ani de activitate, să devină un eficient partener pentru companiile care organizează şi exploatează jocuri de noroc. S-a întâmplat asta tocmai pe fondul nevoii tot mai crescânde de a îmbunătăţi imaginea industriei în general şi apoi nevoii tot mai mari a operatorilor de jocuri ca, într-o concurenţă tot mai veroasă, să deţină acele idei şi strategii de promovare care să facă diferenţa.

Ne derulăm activitatea în relaţie cu companii de mari dimensiuni în domeniu, pe care, spun eu, le ajutăm eficient în această tot mai importantă zonă. Apoi, ne propunem în continuare să acordăm consultanţă în zona de reprezentare profesională a domeniului şi de dialog cu instituţiile statului. Există multe reuşite pentru compania noas-tră în această arie, astfel că dorim să valorizăm şi pe mai departe experienţa dobândită.

Reporter: Care sunt noile tendinţe pe piaţa jocurilor de noroc?

Doru Gheorghiu: Aş remarca faptul că tot mai multe afaceri dezvoltate în România capătă dimensiuni care exced graniţele. Iată că grupul Superbet este deja prezent şi pe alte pieţe, iar, recent, a fost subiectul unei tranzacţii notabile pentru întreg mediul economic din România, respectiv o investiţie de 175 milioane de euro făcută de fondul de investiţii american Blackstone. Acesta este unul dintre cele mai mari din lume, aşa că pentru Superbet se poate des-chide, de ce nu?, chiar şi orizontul de a intra pe piaţa americană, pe fondul liberalizării pieţei de pariuri din SUA.

Baum Games este un alt exemplu de succes. Deja are o tradiţie în a exporta cabinete cu jocuri de producţie proprie şi autohtonă pe diverse pieţe şi chiar pe alte continente. Mai mult, din ce ştiu, nici această companie nu se va opri la nivelul din prezent şi este permanent interesată de emergenţa în alte ţări.

În alt plan, este evident că jocurile online vor câştiga teren. Este însă o evoluţie lentă, astfel că nu aşteptăm o migrare imediată şi masivă a clienţilor de agenţie sau sală de jocuri pe platformele online. Aceasta se va produce totuşi inevitabil, graţie evoluţiei tehnologice şi a apetitului noilor generaţii pentru virtual. Foarte probabil, pe un orizont de 5 ani sau poate chiar mai mult, jocurile online vor reduce, aşadar, din ecartul faţă de cele tradiţionale. Ce se întâmplă chiar acum este însă că tot mai mulţi jucători de pariuri sau chiar şi de cazinou sau sloturi îşi practică pasiunea atât în sală, cât şi prin conturile deţinute pe platforme online. Nu mai putem vorbi de clienţi de landbased sau doar de online.

Reporter: În ce mod va fi influenţată activitatea companiei de noua lege pentru prevenirea spălării banilor?

Doru Gheorghiu: Este evident că noile reglementări vor crea reale dificultăţi managerilor de companii în demersul de conformare. Trebuie însă acceptat cu obiectivitate că acestea sunt juste, pentru că vorbim despre transpunerea în legislaţia naţională a unei Directive emisă la nivelul comunităţii europene. Am avut ocazia să reprezint industria la dezbaterile din Parlament, care au avut loc la momentul formulării noii legislaţii şi pot spune că a existat reală deschidere, atât din partea legislativului, cât şi a autorităţii din domeniu, respectiv ONPCSB. Prin dezbaterea din acel moment, am reuşit să obţinem un pachet de reglementări care să satisfacă optim cei trei vectori implicaţi: nevoia satisfacerii depline a cadrului setat de Directiva AML 4, nevoia asigurării unui control cât mai eficient asupra companiilor din perspectiva combaterii spălării banilor şi, deopotrivă, intenţia de a uşura, respectând primele două condiţii, sarcina operaţională implicată de companii.

Pe de altă parte, sunt încredinţat că ONPCSB va oferi un real suport operatorilor de jocuri în demersul conformării în următoarea perioadă.

Reporter: Mulţumesc!

"Cei care guvernează trebuie să aibă permanent în vedere că, oricare sunt variabilele negative pe care le invocă în relaţie cu această industrie, ea oferă şi puncte fixe şi concrete: peste 560 milioane euro colectare bugetară şi 45.000 de angajaţi. Aşadar, orice nouă iniţiativă de reglementare de natură să destabilizeze radical aceşti parametri se va traduce în alte efecte, pe care le va confrunta tot aparatul de stat".

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

DTLAWYERS
Apanova
Business Card
BTPay
e-distribuţie
Cotnari
daccaworking.ro
parmafood
smart city industry awards 2019
Calendarul BURSA 2019

ENGLISH SECTION

more articles

Schlumberger
Legestart
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS