Reporter: Când aţi intrat pe segmentul managementului şi mentoratului pentru antreprenori şi ce v-a determinat să faceţi această alegere?
Claudiu Budean: Am intrat pe segmentul de management operaţional şi mentorat antreprenorial în anul 2020, când mai mulţi clienţi sau prieteni au venit spre mine să îi ajut să implementeze şedinţe zilnice sau trimestriale la ei în afaceri. Aceasta, după o perioadă în care am condus echipe şi proiecte în companii din domenii diferite sau în firmele mele. Am realizat că majoritatea blocajelor din firme nu au legătură cu lipsa ideilor sau cu piaţa, ci cu modul în care sunt gestionate resursele, procesele şi oamenii. Pentru că sunt specializat în dezvoltarea abilităţilor de focus, delegare şi control, esenţiale pentru creşterea unei afaceri unde oamenii au încredere şi autonomie, am ales să lucrez direct cu antreprenorii pentru că ei pot implementa imediat în afacere şi impactul este imediat şi măsurabil. Pentru că atunci când ajuţi un lider să ia decizii mai clare şi să construiască structuri sănătoase, întregul business se schimbă.
Reporter: Ce programe/servicii oferiţi, cui vă adresaţi şi prin ce canale lucraţi cu clienţii?
Claudiu Budean: Programele mele de mentorat sunt dedicate antreprenorilor pentru a-şi face ordine şi disciplină în afacere. Cum se întâmplă acest lucru mai exact? După ce afacerea creşte, antreprenorii încep să aducă oameni. Dar odată cu oamenii, scad calitatea serviciilor şi profitul firmei. Dacă generezi în echipe încredere şi autonomie, atunci, oamenii pe care îi aduci ajung să fie plătiţi din profitul pe care îl fac ei, vor duce lucrurile până la capăt, iar tu vei putea creşte prin multiplicare, primul pas spre scalare. Am numit metoda aceasta Management Sistemic. Am implementat-o la noi în firme şi a funcţionat excelent. Am implementat-o şi în alte afaceri şi, din nou, a funcţionat la fel de bine. Cel mai mare beneficiu este că oamenii încep să se autogestioneze, autoconducă şi automonitorizeze. Astfel creezi o companie care funcţionează chiar şi atunci când tu nu eşti prezent. Iar clienţii sunt mulţumiţi că primesc aceeaşi calitate, chiar dacă nu direct de la tine. Lucrez cu companii aflate în fază de creştere, dar şi cu organizaţii mature care au nevoie de restructurare sau eficientizare. Am organizat totul sub formă de mentorat pentru că în felul acesta putem oferi consultanţă 1 la 1, prin care ţinem oamenii pe un plan de acţiune, îi ajutăm prin sesiuni de coaching şi consultanţă să se deblocheze şi să meargă mai departe. Apoi avem sesiuni de grup, cu 6-8 antreprenori, unde accelerăm procesul prin care antreprenorii învaţă cum să implementeze. Şi sesiuni de grup mare, prin care oamenii înţeleg ce au de făcut. Legătura dintre aceste trei tipuri de întâlniri este cheia în învăţare: 1 la 1 lucrezi pe plan şi faci evaluare, grup mic instalezi abilităţi, iar în grup mare începi să vorbeşti aceeaşi limbă. Lucrurile funcţionează pentru că am reuşit să facem procesul de învăţare în patru paşi: primul pas presupune să le spui oamenilor ce să facă, în pasul doi le araţi cum să facă, apoi ei fac, tu dai feedback (ceea ce ei deja pot integra) şi pasul al patrulea presupune monitorizare. Tot ce facem cu antreprenorii este sub formă de joc de rol. De ce? Ca după, antreprenorii, să implementeze în firmă exact ce au dobândit în cadrul acestor întâlniri. Dacă vor face exact aşa, efectul este un mini program de mentorat la ei în companie, lucru care le asigură disciplină, mai exact oamenii vor face de fiecare dată procesele la standardul setat de antreprenor.
Programele noastre de mentorat durează între 3 şi 12 luni, iar mentorii pe care i-am ales sunt antreprenori, care au trecut cu noi prin program, au implementat, acum funcţionează şi îi ajută şi pe alţii dintr-o experienţă validată. Nu din cărţi şi din intuiţie.
• "Responsabilitatea începe de la antreprenor"
Reporter: Care este deschiderea companiilor pentru serviciile oferite? Aţi reuşit să schimbaţi mentalităţi?
Claudiu Budean: Îmi place să cred că noi mergem împotriva curentului. Antreprenorilor le plac tot felul de profeţii: "hai să îţi dublezi sau triplezi afacerea, cum să creşti accelerat"... De parcă vreun guru de management de azi cunoaşte viitorul. De ce zic că mergem împotriva curentului? Pentru că antreprenorii, majoritatea, îşi doresc creşteri rapide, îşi doresc să delege, să facă alţii pentru ei. Noi, în schimb, le spunem despre prezent, despre plantat seminţe şi udat, iar creşterea vine de la sine. Le spunem despre cum nu există oameni responsabili sau iresponsabili, ci doar oameni care îşi asumă şi oameni care nu îşi asumă. Pentru că responsabilitatea începe de la antreprenor. Aşa cum este el, aşa îi sunt şi oamenii, asa cum este el, aşa sunt şi clienţii lui. Antreprenorii încep să îşi deschidă mintea spre această abordare. Dacă în urmă cu câţiva ani, "management operaţional" părea un termen rigid, acum tot mai mulţi antreprenori înţeleg că fără sisteme şi procese clare nu pot scala. Nu am reuşit să schimb pe nimeni, îmi este greu şi cu mine. Dar cei care au venit, au făcut, au integrat feedback-ul în companii, au început să se schimbe singuri, folosindu-se constant de instrumentele pe care le predăm. Cea mai puternică transformare o au antreprenorii care încep să uite de task-uri, sarcini, activităţi şi încep să gândească în rezultate, ca să poată delega mai apoi procese şi obiceiuri. Practic, de la antreprenorul amestecat în toate, fiecare devinde responsabil de ceea ce are el de făcut. Şi rezutatele vin, se văd în profit, flux de numerar, creşterea valorii companiei. Şi cel mai important, antreprenorul începe să aibă mai mult timp, pentru el, pentru familia lui, pentru a inova şi a da mai multă valoare celor din jur. Odată ce se schimbă ceva în mintea lor, oamenii buni încep să vină. Concret, aceasta se vede în angajarea de manageri. Şi apoi, reuşesc să aibă o retenţie bună de personal.
Reporter: Care sunt cele mai frecvente greşeli pe care le întâlniţi într-o companie cu management operaţional deficitar? Ce recomandări aveţi pentru evitarea acestor greşeli?
Claudiu Budean: Totul porneşte de la antreprenorul care vrea să îşi salveze angajaţii, face treaba în locul lor sau termină el totul. De obicei, se întâmplă după program, din timpul pe care ar trebui să îl petreacă în familie, cu copiii. De aici apare şi lipsa de predictibilitate din companie, când oamenii fac fiecare ce crede că e ok, procesele şi procedurile sunt nescrise şi totul se face intuitiv. Unii antreprenori au curaj, aduc oameni, dar nu ştiu pentru ce rezultate sunt plătiţi de propriii clienţi. Practic, nu ştiu exact pentru ce angajează. Apoi încearcă să delege spre oameni inovaţie, nu procese repetitive, sau lucruri care nu depind 100% de oameni. Aici deja totul se împotmoleşte. Cu atâţia consultanţi care spun lucrurile după ureche, antreprenorii noştri încep să măsoare. Dar ei aleg managementul obiectivelor, în care măsoară oamenii în funcţie de ideal, unde nu ajung niciodată, în loc să măsoare progresul în funcţie de unde au pornit şi unde au ajuns, şi aşa ajung angajaţii să intre în depresie, să le scadă energia, iar clienţii încep să nu mai cumpere. Şi este normal. Cine cumpără de la cineva care nu are 100% încredere în propriul produs?
Dacă ar fi să fac câteva recomandări, aş zice să rămânem în zona de ordine. Şi tot ce spun nu e magie sau ceva interesat. Are de a face cu ceea ce se întâmplă deja în viaţa antrepreprenorului, doar sugerez o altă ordine. În loc să se chinuie ca angajaţii să aibă mai mult timp, prima dată ar trebui să se ocupe să aibă el mai mult timp. În loc să muncească ca să aibă o zi de concediu, prima dată ar trebui să îşi planifice ziua de concediu ca să fie odihnit când performează în faţa clientului. În loc să planifice mai întâi ce face, începe să planifice ce nu face, opririle, ca să judece şi apoi să muncească. În loc să facă teorie şi apoi să facă, înainte sa facă, şi după să se oprească şi să vadă ce poate face diferit ca data viitoare să facă un profit şi mai mare. În loc să angajeze oameni, apoi să scrie proceduri, că trebuie să ţină oamenii ocupaţi, mai întâi trebuie să facă structura, după care să angajeze oameni. În loc să facă disciplină şi apoi ordine, trebuie sa facă exact invers: prima dată se pune ordine şi după ai şanse la disciplină.
• "În firmele fără procese, antreprenorii ajung să fie captivi în propria afacere"
Reporter: Ce presupune investiţia într-un management operaţional eficient?
Claudiu Budean: Totul începe de la a te opri. Antreprenorii, ştiu asta pentru că am fost acolo, au un sindrom. Eu îl numesc sindromul distribuţiei: de fiecare dată între probleme, între clienţi, între angajaţi. Odată ce reuşeşti să te opreşti, poţi genera progres. Apoi, în timpul de oprire, dacă reuşeşte să implementeze obiceiul de a lucra 2-3 ore pe săptămână la strategie, înainte de a acţiona, saltul este imens. De aici începe totul. Efectele sunt incredibile: libertate de timp, libertate de bani, libertate de scop şi libertate de relaţii. Când ne gândim la ordine şi disciplină avem de a face cu un paradox. Antreprenoriatul este asociat adesea cu libertate, inovaţie, asumare de riscuri, valorificat oportunităţi, creativitate, energie, rezolvare de probleme, a crea ceva din nimic etc. Procesele sunt percepute ca reguli, constrângeri, rutină, monotonie, plictiseală. Paradoxul este că un set de procese fundamentale documentate, simplificate şi respectate de toată lumea, creează libertate, nu o distruge.
Sunt trei perspective distorsionate despre structură. Structura nu este în natura mea - prefer provocările, nu linearitatea. Dar fiecare antreprenor are darul natural de a observa ce funcţionează, de a repeta acţiunile care duc la succes şi de a le îmbunătăţi în timp. Al doilea paradox este că structura ia prea mult timp. Din păcate, subestimăm timpul irosit pentru că nu acordăm atenţie proceselor. Şi supraestimăm timpul necesar creării şi implementării proceselor. Aşa că cei mai scumpi oameni ajung să facă munca subordonaţilor, în timp ce nu îşi fac munca pentru care sunt plătiţi, de fapt. A treia perspectivă diferită este că structura distruge libertatea. În realitate, în firmele fără procese, antreprenorii ajung să fie captivi în propria afacere.
Cele mai dureroase sunt costurile lipsei de structură:
-Te vei zbate să angajezi oameni buni
-Nu vei creşte
-Vei rămâne în urma competitorilor sau chiar vei deveni nesemnificativ pe piaţă
-Vei rămâne captiv în propria firmă.
Reporter: Privind în ansamblu piaţa antreprenoriatului, cum a arătat aceasta în 2025, comparativ cu anii anteriori, şi ce estimaţi pentru 2026?
Claudiu Budean: Anul 2025 a fost un an al maturizării. După valul de entuziasm post-pandemie, piaţa s-a stabilizat: antreprenorii sunt mai realişti, mai atenţi la costuri, mai orientaţi spre eficienţă şi automatizare. Pentru 2026 mă aştept la consolidare, cei care au investit în management, procese şi echipe solide vor continua să crească. Ceilalţi vor simţi presiunea competitivităţii şi a costurilor în creştere.
Reporter: Care sunt cele mai mari provocări observate pe această piaţă în anii care au urmat pandemiei? Prin ce transformări a trecut piaţa de profil?
Claudiu Budean: Cea mai mare problemă este viteza de adaptare. Crizele din piaţă, contextul extern de teamă, au adus modificări ale comportamentului clientului, destul de radicale într-un timp foarte scurt. Aşa un model de afacere aplicat şi funcţional înainte de pandemie, în timpul pandemiei sau după nu a mai dat randament. Ideea este că fără organizare, antreprenorul nu poate identifica noi modele de afacere pe care să le implementeze pe termen scurt şi să ducă firma înainte.
De aici se rup afacerile, de la organizare. Este ca atunci când eşti în aer, vrei să mai cucereşti ceva teren inamic, dar ai rămas fără combustibil. Unde te întorci? Revii la portavion. Acolo te realimentezi, te dotezi cu echipamentul necesar, te odihneşti ca să poţi gândi mai sănătos etc. Dacă nu ai unde să te întorci, aterizezi în ocean, te mănâncă rechinii. Organizarea este portavionul. O criză, o pandemie lasă afacerea fără combustibil, fără resurse. Ai nevoie să revii la bază, la fundamente ca să te refaci şi să abordezi totul cu o altă strategie.
• "În România nu avem competitivitate"
Reporter: Care este nivelul de competitivitate în domeniu, în acest moment? Cum vedeţi problema lipsei de talente?
Claudiu Budean: După mine, în România nu avem competitivitate. Orice afacere vrei să începi, o poţi face profitabilă. Cu toate acestea, da, există o diferenţă de competitivitate, mai ridicată azi ca acum zece ani. Piaţa s-a profesionalizat, iar clienţii cer rezultate rapide şi clare.
Lipsa de talente rămâne una dintre cele mai mari probleme, nu pentru că nu există oameni buni, ci pentru că multe companii nu au procese de recrutare, integrare şi formare bine puse la punct. O cultură organizaţională sănătoasă, un sistem de evaluare transparent şi un parcurs de dezvoltare sunt esenţiale pentru a atrage şi păstra talente.
Cea mai mare problemă cu oamenii este că antreprenorul este captiv în relaţia cu angajatul. Pentru că nu are structură şi un sistem bine pus la punct să aducă oameni potriviţi şi să îi pună la locul potrivit. Atunci, nu conduce, că dacă se supără omul, pleacă. În felul acesta, angajaţii fac ceva, antreprenorul duce tot la capăt. În final, firma face ceva bani, cumva antreprenorul are o firmă care merge. Mai şchioapătă, dar asta este: oricum nu sunt oameni, nu se găsesc oameni. Aceste lozinci devin un fel de pansament pentru un micromanagement.
Reporter: Soluţiile de tehnologie sunt tot mai prezente în viaţa de zi cu zi, în aproape orice domeniu. Cum vedeţi viitorul acestora pe piaţa în care activaţi?
Claudiu Budean: Viitorul este clar tehnologizat. Automatizarea proceselor, CRM-urile inteligente, analiza datelor şi instrumentele de AI vor deveni standard în managementul operaţional. Tehnologia nu înlocuieşte oamenii, dar le amplifică eficienţa. Cred că în următorii ani vom vedea companii care funcţionează pe structuri hibride: decizii strategice luate de lideri, dar procese operaţionale gestionate de sisteme inteligente care oferă transparenţă în timp real.
Sunt două probleme în abordarea cu tehnologia. O problemă este în ce priveşte efectele ei. O tehnologie care nu ajută la schimbarea comportamentului oamenilor şi nu aduce mai mulţi bani, este un cost. Mai mult reduce din calitate, pentru că de cele mai mult ori oamenii deleagă disciplina unui soft. Şi aduce cu sine şi o reducere de profit, pentru că în loc să ne simplifice, aduce o complexitate şi mai mare.
A doua problemă este cu referire la ceea ce automatizăm. În ce sens? Focusul are trei dimensiuni: la ce să renunţi, ce să delegi şi ce să faci. Primul pas spre automatizare este să pricepem ce delegăm. Şi putem delega doar ce are loc în firmă repetitiv şi funcţionează. Apoi, din ce am delegat putem alege lucruri pe care să le automatizăm. Dar putem automatiza doar acele lucruri care ajută în relaţia cu clientul, nu care strică.
Majoritatea se referă la tehnologie doar din perspectiva softurilor. Dar tehnologia are mai multe dimensiuni. Cum este dimensiunea relaţională, iar cea mai puternică tehnologie în managementul operaţional este munca în echipă. Aici este cheia, pentru a câştiga timp şi la a ajunge la salturi gen 10x, la nivel mental sau chiar la nivel de afacere.
Reporter: Vă mulţumesc!



































































Opinia Cititorului