Deşi Tesla rămâne unul dintre liderii industriei vehiculelor electrice, „Master Planul IV” al lui Elon Musk marchează o schimbare radicală de direcţie, scrie The Atlantic. În loc să se concentreze pe noi modele de maşini, planul prevede un viitor dominat de robotaxiuri şi roboţi umanoizi, lăsând în umbră segmentul auto tradiţional.
Publicat pe X, documentul de 1.000 de cuvinte descrie o „abundenţă sustenabilă” în care roboţii Tesla preiau sarcinile plictisitoare ale oamenilor, iar maşinile apar doar în contextul robotaxi-urilor şi al bateriilor necesare acestora. Deşi formularea este vagă, istoria planurilor lui Musk arată că ele anticipează adesea direcţia companiei: de la maşini sport de lux la modele accesibile (2006) sau lansarea Modelului Y şi Cybertruck (2016).
Ambiţia sa de a transforma Tesla într-o companie de 10 trilioane de dolari se bazează pe inteligenţa artificială, cu un pachet de compensaţie de 1 trilion de dolari, condiţionat de atingerea obiectivelor privind robotaxiurile şi roboţii umanoizi. Totuşi, proiectele existente-serviciul de robotaxi şi robotul „Optimus”-au întâmpinat întârzieri şi se află mult în urma competitorilor precum Waymo.
Această strategie implică riscuri majore. Tesla ar putea pierde teren pe piaţa auto tradiţională, afectată deja de concurenţa puternică a producătorilor chinezi şi de lipsa de inovaţie recentă. Musk a declarat că nu are sens să producă un EV de 25.000 de dolari dacă nu este complet autonom, renunţând astfel la un segment de piaţă considerat profitabil.
Dacă planul nu se materializează, consecinţele pentru Tesla şi pentru industria vehiculelor electrice ar putea fi severe. Îndepărtându-se de producţia auto, compania riscă să încetinească progresul global către un transport mai puţin poluant, afectând eforturile de combatere a schimbărilor climatice, în timp ce viziunea sa despre o „abundenţă sustenabilă” generată de roboţi rămâne încă un ideal incert.
Opinia Cititorului