TradeVille: Industria croazierelor, susţinută de o cerere puternică

F.A.
Ziarul BURSA #Companii / 2 iulie

TradeVille: Industria croazierelor, susţinută de o cerere puternică

Industria croazierelor îşi continuă traiectoria ascendentă, susţinută de cererea puternică şi de interesul tot mai mare pentru vacanţe pe nave de croazieră. Potrivit Asociaţiei Internaţionale a Liniilor de Croazieră (CLIA), numărul pasagerilor este estimat să atingă 37,7 milioane, cu 9% peste nivelul record din 2024. Creşterea consolidează revenirea puternică a sectorului din ultimii ani şi reflectă încrederea tot mai mare a călătorilor în acest tip de turism, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.

Industria croazierelor a cunoscut o expansiune semnificativă în 2024, marcând un nou record, de 34,6 milioane de pasageri la nivel global. Această creştere de 9,3% faţă de 2023 confirmă că turismul maritim şi-a revenit complet şi continuă să atragă un număr tot mai mare de călători. America de Nord a rămas cea mai importantă piaţă sursă, generând 20,5 milioane de pasageri, urmată de Europa, cu 8,44 milioane, şi Asia/Oceania - cu 4,03 milioane. Chiar şi regiunile mai mici, precum America de Sud, au contribuit la acest avans, înregistrând o creştere de 7,8%.

TradeVille: Industria croazierelor, susţinută de o cerere puternică

În ceea ce priveşte destinaţiile, regiunea Caraibelor a fost cea mai populară, atrăgând 43% din totalul pasagerilor, aproximativ 14,98 milioane de persoane, majorându-se cu 17,1% faţă de 2023. Următoarea destinaţie a fost Mediterana, unde aproximativ 1 din 6 călători au ales să navigheze, numărul de pasageri ridicându-se la 5,77 milioane.

Un element important al evoluţiei din 2024 a fost schimbarea demografică a pasagerilor. Vârsta medie a fost de 46,5 ani, însă 36% dintre călători aveau sub 40 de ani, indicând o creştere semnificativă a interesului în rândul generaţiilor tinere. De altfel, 67% dintre pasageri provin din generaţii Gen X sau mai tinere. Tot mai mulţi oameni au ales croaziera ca formă principală de vacanţă: 31% dintre pasageri au fost la prima lor croazieră, iar 12% au călătorit singuri - dublu faţă de anul anterior.

La nivel de infrastructură şi flotă, anul 2024 a marcat o etapă importantă: pentru prima dată, flota membrilor CLIA a depăşit pragul de 300 de nave oceanice, ajungând la 303 unităţi şi o capacitate totală de 635.000 de paturi, reprezentând aproximativ 92% din capacitatea globală.

În ceea ce priveşte numele din industrie, cele trei mari companii de croazieră - Carnival Corp., Royal Caribbean şi Norwegian Cruise Line - au marcat o revenire solidă. Carnival a revenit pe profit, la 1,9 miliarde de dolari, şi a înregistrat venituri de peste 25 de miliarde de dolari, în timp ce Royal Caribbean a obţinut un profit net de 2,9 miliarde de dolari şi venituri de 16,5 miliarde de dolari, depăşind aşteptările analiştilor. Norwegian Cruise Line a înregistrat un an istoric, cu venituri de 9,5 miliarde de dolari şi un profit net de 910 milioane de dolari, aproape de cinci ori mai mare decât în 2023.

Strategic, companiile au făcut paşi importanţi spre extindere şi diversificare. Royal Caribbean a reluat plata dividendelor şi a lansat un nou brand de croaziere fluviale, cu zece nave comandate şi primele livrări programate pentru 2027. Carnival a anunţat comenzi pentru cinci nave noi, inclusiv trei mega-nave propulsate cu LNG, care vor fi livrate între 2027 şi 2033, şi pregăteşte lansarea resortului privat Celebration Key în Bahamas, programat pentru vara 2025. Norwegian a prezentat un plan de dezvoltare pe termen lung, cu opt nave moderne în construcţie şi investiţii în infrastructură pe insula Great Stirrup Cay, pentru a îmbunătăţi experienţa pasagerilor şi a creşte capacitatea operaţională.

Cum este privit sectorul în 2025

Industria croazierelor se pregăteşte pentru un nou an de expansiune în 2025, cu estimări care indică un total de 37,7 milioane de pasageri la nivel global, în urcare cu 9% faţă de 2024.

În 2025, companiile membre CLIA vor opera pentru prima dată peste 310 nave, cu o capacitate combinată de peste 650.000 de paturi, ceea ce reprezintă un nou record pentru industrie. Expansiunea flotei este susţinută de lansarea a 11 nave noi, care vor aduce peste 35.000 de locuri suplimentare pe piaţă şi investiţii totale de peste 10 miliarde de dolari. Printre cele mai importante livrări se numără Star of the Seas de la Royal Caribbean, cu o capacitate de 5.610 pasageri, World America de la MSC Cruises (5.400 pasageri) şi Disney Adventure (4.700 pasageri).

În ceea ce priveşte restul anului, companiile se arată optimiste, evidenţiind cererea puternică pentru croaziere şi îmbunătăţirea rezultatelor financiare.

Carnival şi-a majorat estimările pentru întregul an 2025, anticipând acum un profit net ajustat cu peste 30% mai mare faţă de 2024. ”Suntem în grafic pentru un an excepţional, depăşind aşteptările iniţiale, şi ne-am dovedit incredibil de rezilienţi”, a declarat CEO-ul Josh Weinstein, subliniind cererea robustă, care a permis creşterea tarifelor şi a cheltuielilor la bord.

Royal Caribbean estimează pentru 2025 un nou an record. Compania şi-a ridicat ţinta de profit pe acţiune la 14,55 -15,55 dolari, în creştere cu aproximativ 28% anual. Conducerea atribuie perspectivele îmbunătăţite cererii mai mari decât se anticipa şi scăderii costurilor cu combustibilul şi cursul valutar favorabil. ”Rezultatele noastre puternice demonstrează atractivitatea de durată şi valoarea ofertelor noastre de vacanţă. Rămânem concentraţi pe ceea ce putem controla - să oferim cele mai bune experienţe pentru oaspeţi, să optimizăm veniturile şi să gestionăm costurile, în timp ce continuăm să investim în viitor”, a subliniat Jason Liberty, CEO-ul Royal Caribbean.

Norwegian Cruise Line şi-a menţinut estimările, în ciuda unui trimestru întâi sub aşteptări. Compania anticipează un profit pe acţiune (EPS) ajustat de 2,05 dolari în 2025, în creştere cu 13%, semn al unei redresări treptate. ”Privind înainte, istoricul nostru de creştere a randamentului, controlul strict al costurilor şi nivelul record al satisfacţiei şi fidelităţii clienţilor ne dau încredere în viitor”, a afirmat CEO-ul Harry Sommer.

Rezultate în primul trimestru din 2025

Industria croazierelor şi-a continuat revenirea în primele trei luni din 2025, cu toţi cei trei mari operatori raportând cerere ridicată şi îmbunătăţiri financiare faţă de anul trecut. Carnival a înregistrat venituri record de 5,8 miliarde de dolari, în creştere anuală cu aproximativ 7,5%. Compania a obţinut un profit operaţional de 543 de milioane de dolari, aproape dublu faţă de anul anterior, beneficiind de creşterea tarifelor şi a cheltuielilor la bord. Cu toate acestea, din cauza unor costuri excepţionale de refinanţare a datoriilor, rezultatul net a rămas negativ (-78 de milioane de dolari). Royal Caribbean a raportat un profit net de aproximativ 700 de milioane de dolari (EPS 2,70 dolari), în creştere semnificativă faţă de anul trecut. Veniturile au atins 4 miliarde de dolari, ceea ce reflectă o cerere peste capacitatea standard. Norwegian Cruise Line a înregistrat venituri de 2,1 miliarde de dolari, uşor sub anul anterior, notează TradeVille.

De asemenea, în primul trimestru, companiile de croazieră şi-au concentrat strategiile pe consolidarea financiară şi investiţii direcţionate. Carnival a refinanţat 5,5 miliarde de dolari din datorii, reducând costurile cu dobânzile şi urmărind atingerea ţintelor financiare cu un an mai devreme, inclusiv reducerea datoriei totale cu 5 miliarde de dolari până în 2026. Royal Caribbean a continuat extinderea flotei şi a destinaţiilor, a lansat croaziere fluviale şi a consolidat bilanţul prin fluxuri robuste de numerar, reluarea dividendelor şi planuri de răscumpărare de acţiuni. Norwegian Cruise Line a recepţionat o nouă navă, a extins insula privată Great Stirrup Cay şi a refinanţat obligaţiuni scadente în 2025, luând măsuri pentru reducerea datoriei şi menţinerea investiţiilor, în ciuda unei marje financiare mai restrânse.

TradeVille: Industria croazierelor, susţinută de o cerere puternică

Preţuri ţintă

În ceea ce priveşte recomandările analiştilor, toate cele trei companii au o recomandare medie de Buy (”cumpără”), în timp ce cea mai mare creştere potenţială este atribuită Norwegian Cruise Line, cu un preţ ţintă pentru următoarele 12 luni mai mare cu 18% decât preţul actual.

Evoluţia preţului acţiunilor sectorului

Din punct de vedere al evoluţiei preţului în ultimul an, performanţele companiilor din sectorul croazierelor au oscilat de la +8% (Norwegian Cruise Line) la +91,5% (Royal Carribean). Acţiunile companiei Royal Carribean au înregistrat în ultimul an cea mai mare creştere din acest sector, de 91,5%, comparativ cu performanţa înregistrată de indicele S&P500 (+12,8%). De la începutul anului, preţul RCL afişează o apreciere de 33,7%. În ultimele două luni, cotaţia s-a aflat pe un trend ascendent, situând-se peste media mobilă simplă de 200 de zile. Încrucişarea mediilor mobile exponenţiale peste cele simple de la finalul lunii aprilie sugerează un semnal ”bullish”. Recent, preţul a reuşit să străpungă rezistenţa principală, la 280 de dolari, atingând un maxim istoric pe 27 iunie, la 310,88 dolari.

Acţiunile companiei Carnival au crescut cu 47,4% în ultimele 12 luni şi cu 8,5% de la începutul anului. Similar cu Royal Carribean, şi Carnival a marcat o revenire în ultimele două luni, trecând peste media mobilă simplă de 200 de zile şi tranzacţionându-se în apropierea maximului din ultimii aproape patru ani. O rezistenţă importantă se află în jurul valorii de 27,8 dolari.

Norwegian Cruise Line încă se află pe un teritoriu negativ, înregistrând de la începutul anului o depreciere de 23%, în timp ce aprecierea anuală este una modestă (+8%). Compania nu a reuşit să recupereze din pierderile de la începutului anului precum celelalte companii, aflându-se încă sub media mobilă simplă de 200 de zile. În prezent, cotaţia se află în jurul unei rezistenţe importante, la 20,2 dolari, în timp ce suportul se regăseşte în jurul valorii de 16,7 dolari.

TradeVille: Industria croazierelor, susţinută de o cerere puternică

Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în sectorul croazierelor

Oportunităţi

Potenţial: Trimestrul al treilea este, în mod tradiţional, cea mai activă perioada a anului pentru industria croazierelor. De-a lungul ultimilor ani, acest interval a înregistrat constant cele mai mari volume de pasageri, reflectând preferinţa turiştilor pentru călătoriile estivale. Această tendinţă s-a confirmat şi în 2024, în trimestrul al treilea atingându-se un nou record istoric, cu 8,7 milioane de pasageri la nivel global, sugerând aşteptări ridicate şi în al treilea trimestru din 2025.

Perspective: Pe termen mediu, CLIA estimează că numărul pasagerilor va continua să crească, dar într-un ritm mai moderat: 39,6 milioane în 2026, 40,9 milioane în 2027 şi 42 de milioane în 2028.

Creştere: Din perspectiva valorii intrinseci a principalilor jucători din industria croazierelor, Norwegian Cruise Line este cea mai subevaluată, cu un potenţial de creştere de 57% faţă de valoarea intrinsecă. Carnival urmează cu o subevaluare de 20%, în timp ce Royal Caribbean este supraevaluată cu 9%. Prin urmare, Norwegian şi Carnival par cele mai atractive opţiuni din perspectiva valorii fundamentale.

Poziţie: Spre deosebire de companiile aeriene, care se confruntă cu o scădere a cererii pentru zboruri interne şi o dependenţă ridicată de pasagerii din SUA, operatorii de croaziere beneficiază de o expunere globală mai largă şi de o bază de clienţi mult mai diversificată, atât din punct de vedere geografic, cât şi demografic. Rezervările efectuate cu până la doi ani în avans le oferă companiilor de croazieră o vizibilitate mai bună asupra veniturilor viitoare şi o mai mare flexibilitate în adaptarea la posibile şocuri economice.

Riscuri

Tensiuni: Instabilitatea din anumite regiuni ale lumii creează provocări logistice şi operaţionale pentru companiile de croaziere. Conflictele armate sau tensiunile din Orientul Mijlociu pot perturba rutele maritime majore şi determină anularea unor itinerarii sau modificări de traseu.

Sezonalitate: Rezultatele financiare ale companiilor de croaziere depind în mare măsură de sezonul de vârf din trimestrul al treilea (iulie-septembrie), ceea ce le expune riscurilor legate de condiţiile meteo extreme, care pot duce la anulări de itinerarii, reprogramări şi impact negativ asupra veniturilor şi satisfacţiei pasagerilor.

Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: CLIA, Cruise Industry News, investing.com, Reuters, MarketWatch, rapoarte companii, Seeking Alpha, CNBC, Market Spread.

Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

02 Iul. 2025
Euro (EUR)Euro5.0665
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3035
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.4295
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8933
Gram de aur (XAU)Gram de aur462.2175

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
leonidas-universitate.ro
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
letapeseries.com
ccib.ro
aiiro.ro
BURSA
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb