UTI CONSTRUCTION AND FACILITY MANAGEMENT, companie membră a Grupului TIU, a participat la modernizarea instalatiilor electrice aferente echipamentelor hidromecanice şi hidraulice pentru barajul deversor al Hidrocentralei Porţile de Fier I, potrivit unui comunicat emis redacţiei.
Proiectul, al cărui beneficiar este Societatea de Producere a Energiei în Hidrocentrale "HIDROELECTRICA SA”, a fost adjudecat de compania noastră în asociere cu DSD NOELL GmbH. Valoarea proiectului a fost de aproximativ 11,4 milioane euro.
Barajul deversor la care au executat lucrări specialiştii celor două societăţi face parte din Sistemul Hidroenergetic şi de Navigaţie Porţile de Fier I şi este format din şapte deschideri echipate cu stavile dublu cârlig, acţionate cu servomotoare independente, şi are rolul de a evacua ape mari (în cazul viiturilor) sau al gheţurilor care se formează în perioada de iarnă.
Potrivit sursei, atât instalaţiile hidraulice de acţionare a stavilelor care echipau acest baraj deversor, cât si instalaţiile electrice şi de automatizare prezentau uzuri majore de natură mecanică şi
corozivă, vechimea în exploatare a acestor echipamente fiind de peste 50 de ani.
Prin lucrările de modernizare „la cheie” realizate de UTI CFM, HIDROELECTRICA şi
cetăţenii au următoarele beneficii:
- creşterea siguranţei în funcţionare a echipamentelor şi reducerea la minimum a
perioadei de indisponibilitate a barajului;
- reducerea cheltuielilor cu întreţinerile şi reparaţiile echipamentelor;
- realizarea unui ansamblu capabil să funcţioneze în bune condiţii pe durata unui nou
ciclu de viaţă de minimum 30 de ani;
- posibilitatea deschiderii/ închiderii stavilelor în trepte sau continuu, în funcţie de
debitul apelor;
- asigurarea unei fiabilităţi crescute prin prevederea sistemelor redundante;
- asigurarea unui management eficient al barajului din camera de comandă PdF I prin
integrarea sistemului de automatizare a barajului în SCADA;
- implementarea de echipamente electrice la cele mai moderne standarde;
- realizarea independenţei funcţionale a echipamentelor pentru manevre în regim
manual-local faţă de cele prin care se realizează regimul automat;
- operarea complet automatizată a barajului prin automate programabile, cu funcţii
extinse de monitorizare şi diagnoză, integrate în sistemele (existente) de
automatizare numerică şi SCADA ale centralei
- instalarea unui sistem de prevenire/limitare a arcului electric cu sesizori optici şi de
curent, a unei centrale de analiză şi control dedicată, precum şi a unui dispozitiv de
stingere arc de tip ARCON;
- realizarea instalaţiei de anclansare automată a rezervei AAR, cu 16 scenarii de
funcţionare din 5 surse de alimentare.