Limitarea exporturilor din China ale unor metale rare şi ale
magneţilor realizate din acestea ar putea avea efecte asupra
producătorilor de automobile din SUA şi UE, ceea ce reprezintă noi
provocări pentru o industrie care a mai resimţit, în trecut, ecouri ale
diferitelor crize, arată Claudiu Cazacu, consultant de strategie XTB
România, potrivit unui comunicat emis redacţiei.
În Europa, asociaţia producătorilor germani a vorbit deja despre
posibile reduceri ale producţiei, fără a oferi, însă, un orizont de timp.
Este un avertisment iniţial, care porneşte de la unii furnizori de
componente ale căror stocuri sunt în scădere. Deşi producţia nu este
în prezent afectată, Mercedes-Benz are discuţii cu furnizorii pentru a
crea stocuri de rezervă. China a decis suspendarea livrărilor, dar a
oferit ”portiţe” prin unele licenţe de export comercianţilor care
livrează sectorului auto. Potrivit Volkswagen, deşi un flux de
aprovizionare continuă, cantităţile furnizate nu sunt considerate
suficiente, ceea ce generează îngrijorare.
Potrivit sursei, în SUA şi India, asociaţii din domeniul auto au vorbit despre un risc de
afectare a producţiei în câteva săptămâni, însă situaţia se poate
schimba dacă sunt grăbite livrările prin oferirea de noi licenţe. Tesla
şi General Motors au menţionat, la rândul lor, riscul unor opriri
parţiale ale producţiei. De asemenea, Ford a oprit luna trecută
producţia unui model al său pentru o săptămână la fabrica din
Chicago din cauza lipsei unor componente.
Metalele rare sunt utilizate în cadrul motoarelor electrice de diferite
tipuri, sistemelor de frânare, dar şi telefoanelor mobile,
echipamentelor aerospaţiale sau rachetelor.
Metalele rare, atu la negocieri tensionate
Deşi materialele nu sunt atât de rare, aşa cum sugerează numele,
procesul de rafinare este unul dificil şi poluant. China este
producătorul dominant de metale rare grele, potrivit unui importator
al elementelor, Noble Elements, în timp ce restul lumii are o producţie
în volume foarte mici, aproape de ”laborator”. La nivelul pământurilor
rare obţinute din mine, China deţine o cotă de 69% din oferta globală.
În cadrul relaţiilor comerciale tensionate, metalele rare pot fi utilizate
drept atu în negocieri. Europa a impus taxe vamale majorate unor
producători de automobile din China, o măsură criticată de Beijing. În
acelaşi timp, în ciuda unei pauze de 90 de zile, taxele vamale impuse
de SUA se află la niveluri mai ridicate decât înaintea mandatului
preşedintelui Trump, cu un risc de creştere.
Conform comunicatului, planul de revocare a vizelor studenţilor din China şi restricţiile pentru
exportul de procesoare AI şi software pentru proiectarea cipurilor au
fost sever criticate. Intensificarea tensiunilor pare a fi trendul curent,
în ciuda unor inversări bruşte, ceea ce nu prevesteşte calm pe pieţele
de elemente rare, subliniază Claudiu Cazacu.
În egală măsură, reciclarea este o opţiune studiată în Vest, dar
cantităţile sunt, în prezent, limitate. Operaţiunile sunt costisitoare, ca
timp şi bani. Totuşi, oferta va creşte odată cu apropierea finalului de
ciclu pentru prima serie de autovehicule electrice. Utilizarea în
motoare electrice de mici dimensiuni în cadrul automobilelor cu
combustie internă înseamnă o cerere de aproximativ 140 de grame
per vehicul, însă în cazul variantelor electrice, cantitatea ajunge la 550
de grame.
China a impus, de altfel, restricţii pentru 7 elemente, însă aceasta
pare a fi mai degrabă o avertizare. Dacă tensiunile vor escalada, ar fi
posibilă o închidere suplimentară a ”robinetului” de export, prin
limitarea licenţelor sau lărgirea elementelor vizate.
Chiar şi în condiţiile actuale, fără o deblocare a unor cantităţi
suplimentare, producătorii auto europeni ar întâmpina bariere în
menţinerea cotelor de producţie, în special pentru segmentul electric.
Potrivit sursei, BMW a dezvoltat un motor electric fără magneţi, dar o serie de alte
componente ale maşinii depind în continuare de metale rare. Disrupţii
la adresa ofertei ar putea însemna o nouă lovitură pentru industria
europeană care deja se confruntă cu dificultăţi.
VW continuă planurile pentru disponibilizarea a 35 de mii de angajaţi
până în 2030. Reorientarea unei părţi a lucrătorilor spre industria de
apărare este un proces în derulare, punctează consultantul de
strategie XTB România.
Totuşi, metalele rare sunt utilizate şi în domeniul militar. Un avion F35
utilizează aproximativ 400 de kg de metale rare, iar unele submarine
pot utiliza 4 tone. Anul trecut, China a exportat în total peste 55 de mii
de tone de metale rare, arată consultantul de strategie XTB România.
Acţiunile BMW au pierdut 15,2% în ultimul an, cele ale Mercedes-Benz
21%, în timp ce titlurile VW au scăzut cu 17,9%. Pe lângă creşterea
costurilor, războiul comercial şi concurenţa foarte strânsă dinspre
China, limitarea unor componente prezintă noi provocări pentru
sectorul auto european şi are ecouri ale crizei cipurilor din anii
trecuţi. Măsuri de eficientizare a activităţii şi o reorientare a unor
capacităţi de producţie ar putea fi răspunsul Germaniei şi al altor
state europene la situaţia curentă.