Conform studiului „AI în Business, Comunicare şi Research” realizat de Rogalski Damaschin împreună cu Reveal Marketing Research în perioada august-septembrie 2025, majoritatea companiilor din România se află încă într-o etapă incipientă de utilizare a inteligenţei artificiale, potrivit unui comunicat transmis redacţiei.
Rezultatele cercetării arată că 41% dintre companii nu au integrat deloc soluţiile AI în activitatea lor, 37% le utilizează în câteva procese, iar 14% le folosesc doar pentru proiecte punctuale. Atitudinea leadership-ului faţă de folosirea acestor instrumente este, în general, una de precauţie (34%) sau de rezistenţă (14%). 13% dintre liderii români sunt entuziasmaţi de posibilitatea integrării AI în business.
„Revoluţia AI va fi o realitate în următorii 5-10 ani şi va schimba lumea, aşa cum s-a întâmplat şi în cazul altor mari revoluţii tehnologice. Datele pe care le-am obţinut arată însă, că noi, ca organizaţii şi profesionişti, nu suntem încă pregătiţi pentru această schimbare. Adopţia AI va necesita dezvoltarea de competenţe noi şi echipe specializate, ceea ce, în acest moment, poate fi o oportunitate pentru branduri de a învăţa, de a experimenta şi de a seta standardele pentru integrarea şi utilizarea responsabilă şi creativă a AI în România”, a declarat Marius Luican, CEO Reveal Marketing Research.
Soluţiile AI, utilizate în special pentru eficientizarea sarcinilor punctuale
În prezent, utilizarea AI este limitată la sarcini punctuale pentru creşterea productivităţii, automatizări interne sau suport pentru clienţi. Percepţia dominantă rămâne că AI este, în primul rând, un instrument de eficienţă, soluţiile bazate pe inteligenţă artificială fiind folosite mai ales pentru traduceri (49%), explorarea de idei noi (31%), analiza de date (22%), personalizarea conţinutului (22%) sau generarea de texte (21%). Totodată, 1 din 10 angajaţi utilizează AI ca asistent pentru scrierea de cod sau soluţii software.
Guvernanţa AI, încă neclară în jumătate dintre companii
Companiile mari, în special cele din industrii cu maturitate digitală ridicată, au început să aloce bugete şi să dezvolte strategii formale de AI. IMM-urile se limitează la experimente ad-hoc, cu resurse reduse şi fără planuri clare de extindere. În industriile tradiţionale şi reglementate (energie, construcţii, pharma), abordarea rămâne prudentă, iar principiile de guvernanţă AI sunt încă în curs de definire.
Cercetarea arată că 24% dintre respondenţi au declarat că în companiile lor nu există un responsabil pentru guvernanţa AI, iar 26% nu ştiu dacă această funcţie a fost desemnată.
Oportunitate pentru branduri. Rolul comunicării devine mai important
"Rezultatele studiului confirmă că România se află într-o etapă de început, în care companiile experimentează şi testează AI. În această fază, comunicarea are un rol esenţial, pentru că dincolo de tehnologie, adevărata provocare este pregătirea umană. AI nu poate înlocui cunoştinţele tacite acumulate în timp, intuiţiile sau capacitatea oamenilor de a construi relaţii de încredere. De aceea, brandurile care vor şti să îmbine inteligenţa artificială cu inteligenţa umană vor fi cele care vor câştiga pe termen lung, prin transparenţă, relevanţă şi printr-o comunicare autentică în ecosistemele digitale în care trăim deja.” a declarat Alina Damaschin, Managing Partner Rogalski Damaschin.
În acest context, Rogalski Damaschin pregăteşte lansarea unor produse dedicate PR-ului şi creativităţii în noua eră AI. Iniţiativa îşi propune să conecteze creativitatea cu datele şi să transforme modul în care brandurile comunică, inovează şi îşi măsoară rezultatele. Detaliile despre hub şi produsele sale vor fi anunţate în perioada următoare.
Cercetarea a fost derulată de Reveal Marketing Research şi a inclus 25 de interviuri în profunzime cu lideri de business din industrii-cheie şi 1007 chestionare online cu angajaţi şi antreprenori.













































Opinia Cititorului