În Polonia, sectorul retail beneficiază de creşterea consumului casnic, iar ca rezultat retailerii au generat o cifră de afaceri mai mare, deşi concurenţa intensă şi perioada de deflaţie au impus reducerea marginilor şi un profit în scădere, arată o analiză Coface.
Astfel, afacerile comercianţilor vor avea în continuare perspective bune de cerere, însă provocările vor continua să rămână. Provocări care se referă la procesul de consolidare, la impunerea unei viitoare norme fiscale, la adaptarea la schimbarea preferinţelor consumatorilor şi la sensibilitea acestora faţă de preţ.
Potrivit analizei, Polonia este de aşteptat să înregistreze o creştere solidă, de 3,5% în acest an şi de 3,4% în 2016. Economia curentă beneficiază de perspective bune pe piaţă muncii, cu o rată a şomajului la cel mai scăzut nivel în ultimii 7 ani şi o creştere solidă a salariilor. Această din urmă este sporită, în termeni reali, prin deflaţia care a fost prezenţa în Polonia de la mijlocul anului 2014. Aceşti factori, combinaţi cu dorinţa de consum, ating cele mai bune niveluri din 2008, traduşi în creşterea cheltuielilor de consum. "Într-adevăr, companiile s-au confruntat cu o cerere mai mare, confirmată de dinamică solidă a vânzărilor cu amănuntul, incluzând atât articolele de zi cu zi, cât şi bunurile de folosinţă îndelungată", indică analiza.
Coface precizează că, în timp ce deflaţia a fost benefică pentru consumatori, companiile din retail suferă din cauza modificării preţului negativ. Retailerii polonezi, reprezentaţi în special de magazinele alimentare, lucrează într-un mediu economic provocator, cu realimentări de stoc supuse scăderii preţului. Deşi cheltuielile de consum au crescut pentru sprijinirea comerţului intern, gospodăriile păstrează o parte din venituri pentru reconstruirea economiilor, mai degrabă decât pentru cheltuielile de consum. "În contextul unei cereri în creştere, a unei competiţii puternice şi a unor margini în scădere, comercianţii cu amănuntul şi-au crescut cifra de afaceri, însă în multe cazuri, profiturile au fost mai mici decât aşteptările şi obiectivele", punctează analiza citată.
Pentru a fi mai eficiente, companiile trebuie să caute oportunităţi de creştere a profiturilor - prin tăierea costurilor, creşterea vânzărilor de produse premium cu margini considerabile şi desfăşurarea unor campanii de marketing. Retailerii s-au confruntat, de asemenea, cu schimbările de preferinţe ale consumatorilor. În timp ce continuă să fie sensibili la preţ, ca în trecut, consumatorii iau în considerare mai multe criterii în deciziile lor de cumpărare, cum ar fi distanţa faţă de casă a magazinului. Criteriile precum preţuri, proximitate şi abordarea nevoilor consumatorilor contribuie la popularitatea crescută a magazinelor de tip discount în ultimii ani.
"Comerţul cu amănuntul beneficiază de perspective bune ale cererii de consum, care oricum nu vor elimina provocările sectorului, cum sunt concurenţa intensă şi punerea în aplicare a noii taxe pentru retaileri. Lanţurile străine vor fi dominante şi vor aduce un avantaj de poziţie în negocierea pe scară largă, oferind preţurile cele mai atractive consumatorilor, chiar în ciuda noii taxe", a explicat Grzegorz Sielewicz, economist Coface Polonia.
Coface anticipează că mediul macroeconomic al retailului rămâne de susţinere, aducând îmbunătăţiri suplimentare pe piaţa muncii ce duc la cheltuieli solide de consum. Ca un punct pozitiv pentru retaileri, deflaţia va părăsi economia Poloniei. Deflaţia revine pe teritoriu pozitiv la sfârşitul anului 2015 şi va creşte treptat în 2016.
Potrivit Coface, piaţa de retail va fi caracterizată de câteva schimbări:
- Lupta pentru o cota de piaţă mai mare în cadrul concurenţei intense va continua să aibă un efect negativ asupra marjelor retailerilor.
- Câteva entităţi, în special cele mici, mai puţin eficiente, vor face obiectul achiziţiilor suplimentare.
- Lanţurile străine care vor dori să crească prezenţa pe piaţă se vor extinde mai mult cu formate de mici dimensiuni, cum sunt cele de tip convenience (comoditate). Acesta va fi un format atractiv, deoarece nu va fi afectat de taxa aplicată retailerilor mari, taxa pe care guvernul polonez doreşte să o introducă în curând.
- Taxa, care se va aplica lanţurilor mari de retail externe şi interne, va fi probabil transferată către clienţi cu impact asupra puterii de cumpărare. Cu toate acestea, deşi nu vor fi fluctuaţii pe piaţa de retail din Polonia, cele mai mari lanţuri vor avea în continuare posibilitatea de a atrage atenţia consumatorilor prin preţurile atractive.
- Nu în cele din urmă, retailerii, inclusiv magazinele alimentare, îşi vor extinde în continuare partea online a afacerilor lor - atât ca modalitate de evitare a noii taxe, cât şi pentru a satisface preferinţele în creştere ale consumatorilor pentru cumpărăturile făcute pe Internet.


























































