Piaţa auto din România traversează una dintre cele mai dificile perioade din ultimii ani, înregistrând o scădere istorică de 50% a înmatriculărilor de autoturisme noi în luna iunie 2025 comparativ cu aceeaşi lună a anului precedent, potrivit unui comunicat emis redacţiei. Potrivit datelor publicate de Direcţia Generală Permise de Conducere şi Înmatriculări şi analizate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), întreaga industrie este afectată de suspendarea ediţiei 2025 a Programului Rabla.
Autoturismele „electrificate”, care includ motorizările mild-hibrid, full-hibrid, plug-in hybrid şi electrice, înregistrează o scădere de 30% în iunie, deşi continuă să deţină peste jumătate din piaţă - 56,7%. Printre acestea:
-Mild-hybrid: -29,3% (cotă de 28,5%);
-Full-hybrid: -34,5% (cotă de 17,8%);
-Plug-in hybrid: +20,6% (cotă de 6,7%);
-100% electrice (BEV): -54,3% (cotă de 3,7%).
„Piaţa auto din România a fost grav afectată de cea mai lungă întârziere din istoria Programului Rabla, urmată de suspendarea completă a ediţiei 2025”, a declarat Dan Vardie, preşedintele APIA. „Această situaţie fără precedent a destabilizat profund încrederea consumatorilor.”
Potrivit comunicatului, cu toate că Dacia rămâne liderul pieţei, a înregistrat o scădere drastică de 60,5% în iunie şi de 32,4% la nivelul întregului an. Toyota, Skoda şi Volkswagen completează topul, toate cu scăderi semnificative.
Top modele înmatriculate în iunie 2025:
Dacia Duster - 1.178 unităţi (-49,9%);
Dacia Logan - 656 unităţi (-75,3%);
Dacia Sandero - 410 unităţi (-67,8%);
Skoda Octavia - 400 unităţi (-36,7%);
Toyota Corolla - 315 unităţi (-39,7%).
Chiar dacă SUV-urile domină ca volum, ele înregistrează o scădere de 43,5% şi o cotă de piaţă de 55,4%. Clasele A, B şi C sunt afectate puternic, cu scăderi de peste 50%. Singurele segmente în creştere sunt Clasa E (+42,3%) şi Clasa F (+2,9%).
-Autoturismele pe benzină: -64,4% (pondere de 33,4%);
-Autoturismele pe motorină: -61,2% (pondere de 9,9%).
Potrivit sursei, vehiculele comerciale uşoare (inclusiv minibusuri) au scăzut cu 45,5%, cu Renault şi Iveco înregistrând cele mai mari scăderi. În schimb, segmentul vehiculelor comerciale grele (peste 16 tone, inclusiv autotractoare) a crescut cu 39,2%, fiind dominat de Mercedes-Benz, Volvo şi Scania.
Conform comunicatului, acestea sunt vânzările de electrice şi hibrizi - bilanţ pe 6 luni
Electrice (BEV):
-Dacia Spring - 1.159 unităţi (-44,9%)
-Tesla Model 3 - 191 unităţi
-Tesla Model Y - 166 unităţi
Plug-in hybrid (PHEV):
-Ford Kuga - 302 unităţi (+9%)
-Volkswagen Golf - 219 unităţi
-Toyota RAV4 - 203 unităţi
Full-hybrid (FHEV):
-Dacia Duster - 1.679 unităţi
-Toyota Corolla - 1.587 unităţi
-Toyota RAV4 - 1.226 unităţi
Mild-hybrid (MHEV):
-Dacia Duster - 3.474 unităţi
-Hyundai Tucson - 898 unităţi
-Suzuki S-Cross - 811 unităţi
România riscă să se decupleze de la direcţia strategică a Uniunii Europene privind tranziţia verde. Fără politici coerente şi sprijin constant, întreaga industrie auto este în pericol.
APIA solicită reluarea urgentă a Programului Rabla, ca măsură esenţială pentru relansarea pieţei şi pentru recâştigarea încrederii consumatorilor.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.07.2025, 15:40)
Vai de mine,
era vorba ca pro-europenii,
aduc bunastare si fericire in Romania,
si cu suveranistii o sa moara lumea de foame.
Iar a luat tepa saracul popor roman ?!
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.07.2025, 16:14)
Numai cu 50%?