Piaţa de retail modern din ţara noastră îşi continuă expansiunea, depăşind în 2025 pragul de 5 milioane de metri pătraţi de spaţii comerciale închiriabile, conform datelor Colliers.
Cei aproximativ 190.000 de metri pătraţi livraţi anul acesta au consolidat un stoc în continuare puternic concentrat în Bucureşti şi în alte cinci judeţe importante, care împreună însumează aproape jumătate din suprafaţa totală. Chiar şi aşa, ţara noastră rămâne sub nivelul ţărilor din regiune în ceea ce priveşte stocul pe cap de locuitor, subliniază consultanţii Colliers, ceea ce indică un potenţial semnificativ pentru noi dezvoltări.
Simina Niculiţă, Director Partener, Retail Agency la Colliers, a afirmat că: „Atingerea pragului de 5 milioane de metri pătraţi marchează un pas important în procesul de maturizare a pieţei de retail din România, chiar dacă mai avem încă mult spaţiu de creştere. La acest nivel, vorbim de aproximativ 260 de metri pătraţi la mia de locuitori, comparativ cu peste 400 de metri pătraţi în ţări precum Polonia sau Cehia. În acelaşi timp, românii consumă deja mai mult decât vecinii din Europa Centrală şi de Est şi, în multe cazuri, cheltuiesc chiar mai mult în termeni nominali. Salariile din Bucureşti au depăşit deja nivelul celor din Budapesta şi se apropie de cele din Varşovia”.
În 2025, un român a cheltuit aproape 800 de euro pe îmbrăcăminte şi încălţăminte, potrivit datelor Oxford Economics, cu 25% mai mult decât un consumator din Polonia şi aproape dublu faţă de unul din Ungaria.
Directorul Colliers a mai menţionat că: „Poate părea surprinzător că românii cheltuiesc mai mult decât alţi europeni care, de multe ori, au salarii mai mari. Dar dacă analizăm comportamentul consumatorilor, observăm diferenţe culturale puternice, care influenţează această piaţă. Românii pun accent pe imaginea pe care o proiectează în exterior şi sunt dispuşi să plătească pentru a o susţine”.
preliminare. Cel mai mare proiect a fost extinderea centrului comercial Mall Moldova din Iaşi, cu aproape 60.000 de metri pătraţi. Alte deschideri importante includ redeschiderea Agora Arad, după aproape zece ani de pauză, precum şi extinderile Iulius Mall Suceava şi Coresi Shopping Resort Braşov. Colliers a adăugat în stoc şi câteva centre comerciale mai vechi, însumând peste 150.000 de metri pătraţi, care au fost renovate şi sunt acum ocupate de branduri internaţionale.
Cei 5 milioane de metri pătraţi de spaţii comerciale sunt concentraţi în relativ puţine judeţe. Bucureştiul şi zonele din jur însumează aproape 1,3 milioane de metri pătraţi închiriabili, iar următoarele cinci judeţe - Timiş, Iaşi, Bihor, Argeş şi Cluj- cumulează peste 1,1 milioane de metri pătraţi, majoritatea în oraşele reşedinţă. În total, capitala şi aceste cinci judeţe deţin aproximativ jumătate din stocul modern de retail din România.
„Chiar dacă vorbim despre judeţe dintre cele mai populate şi cu economii locale puternice, dezvoltatorii au remarcat lipsa spaţiilor comerciale moderne şi în alte zone ale ţării. Chiar şi localităţile mai mici pot susţine un retail park de dimensiuni reduse, lucru vizibil în proiectele apărute în ultimii ani. Totuşi, privind spre viitor, observăm un interes reînnoit pentru proiecte de mare amploare - fie retail park-uri extinse, fie malluri foarte mari - care vor menţine diferenţele dintre judeţele deja bine reprezentate şi cele mai puţin dezvoltate”, conchide Simina Niculiţă.
Anul viitor ar putea aduce aproximativ 250.000 de metri pătraţi de noi spaţii comerciale închiriabile, potrivit estimărilor preliminare ale Colliers pe baza datelor disponibile din piaţă. Printre cele mai mari proiecte anunţate se numără M Park Galaţi, o schemă de 30.000 de metri pătraţi dezvoltată de fondul britanic M Core, şi o extindere de aproximativ 25.000 de metri pătraţi a proiectului Palas Mall din Iaşi, deţinut de Iulius Group.




























































Opinia Cititorului