Ţara noastră a devenit campioana Uniunii Europene la ponderea construcţiilor în PIB, sectorul reprezentând aproape 8% din economia naţională în ultimele patru trimestre - cel mai ridicat nivel dintre cele 27 de state membre, potrivit unui comunicat emis redacţiei de compania de consultanţă Colliers. Media europeană este de circa 5%, iar creşterea de 58% a volumului lucrărilor de construcţii faţă de 2019 confirmă ritmul accelerat al dezvoltării sectorului.
„În primele opt luni din 2025, volumul lucrărilor de construcţii din România a fost cu aproximativ 58% mai mare decât în aceeaşi perioadă din 2019, evoluţie care a urcat ponderea sectorului de la sub 6% la aproape 8% din produsul intern brut. Este cea mai mare pondere din Uniunea Europeană, susţinută în mare parte de investiţiile în infrastructură, dar şi de proiectele private din zona clădirilor rezidenţiale şi comerciale”, a declarat Alexandru Atanasiu, Board Member & Head of Construction Services în cadrul Colliers.
El a oferit şi o comparaţie sugestivă: „Cei 250 de kilometri de autostradă inauguraţi anul trecut echivalează, raportat la suprafaţa ţării, cu inaugurarea a circa 10.000 de kilometri în China - cam cât se construieşte anual acolo, într-o ţară considerată un model în dezvoltarea infrastructurii.”
Deşi construcţiile rămân unul dintre motoarele economiei româneşti, Colliers atrage atenţia asupra volatilităţii recente a sectorului, care poate afecta viabilitatea companiilor şi stabilitatea investiţiilor. Incertitudinile economice şi presiunile bugetare se resimt tot mai puternic, în special în zona rezidenţială, unde dezvoltatorii devin prudenţi în faţa unei posibile scăderi a cererii. În paralel, proiectele de infrastructură se confruntă cu întârzieri în finanţare şi cu dificultăţi în absorbţia fondurilor europene.
„Faptul că anul trecut am avut inaugurări de autostrăzi comparabile, proporţional, cu ritmul de construcţie al Chinei, iar anul acesta asistăm din nou la o frânare puternică, este un semnal îngrijorător pentru companiile din domeniu. Statul trebuie să ţină cont că industriei i-au fost necesari câţiva ani pentru a-şi accelera ritmul, a-şi forma echipe şi a-şi construi capacităţile necesare pentru proiecte de anvergură. O nouă încetinire ar însemna pierderea acestui avans, cu efecte în lanţ asupra investiţiilor şi dezvoltării economice, inclusiv în industrii conexe, precum cea logistică sau industrială”, subliniază Silviu Pop, Director CEE & Romania Research în cadrul Colliers.
Consultanţii companiei avertizează şi asupra riscurilor legate de stabilitatea cash flow-urilor şi de eventuale întârzieri la plată, pe fondul încetinirii activităţii economice şi al problemelor privind atragerea fondurilor europene din PNRR. Băncile au început să ofere soluţii de sprijin pe termen scurt, însă, dacă dificultăţile devin structurale, efectele vor fi semnificative şi greu de remediat.
În primele opt luni din 2025, volumul lucrărilor inginereşti - care include proiecte de infrastructură, spitale şi stadioane - a crescut cu aproximativ 12% faţă de aceeaşi perioadă din 2024. Lucrările la clădiri rezidenţiale au avansat cu 10%, iar cele la clădiri nerezidenţiale, precum birouri şi spaţii comerciale, au înregistrat o creştere de 6%.




















































Opinia Cititorului