Commerce Innovation Summit 2025, organizat de NETOPIA Payments, a avut loc pe 28 octombrie 2025, la JW Marriott Bucharest Grand Hotel, şi a reunit 350 participanţi din 230 companii din retail, e-commerce, plăţi şi tehnologie, conform unui comunicat transmis redacţiei.
Ediţia a doua a Summitului a avut ca temă centrală aplicaţiile concrete ale inteligenţei artificiale în creşterea performanţei comerciale, cu accent pe rezultate măsurabile în conversie, profitabilitate şi experienţa clientului.
Evenimentul a reunit peste 15 speakeri de top din România şi din străinătate, profesionişti care contribuie activ la transformarea comerţului digital la nivel global. Printre aceştia s-a numărat Guilherme Athia, fost Vicepreşedinte Public & Government Affairs EMEA în cadrul Nike, care a adus o perspectivă internaţională asupra modului în care inovaţia şi etica pot coexista în era AI.
Alături de el, pe scenă au urcat reprezentanţi ai unor companii de referinţă precum Mastercard, PayPo, ING, VTEX, DHL, Zitec, MerchantPro, Oney, ROWEB şi altele, care au împărtăşit viziunea şi experienţa lor privind impactul noilor tehnologii asupra ecosistemului de eCommerce.
Pe parcursul celor 6 sesiuni şi 3 paneluri tematice, audienţa - formată din decidenţi de business, fondatori de companii, lideri din retail şi specialişti tehnici implicaţi direct în proiecte de scalare digitală - a explorat în profunzime rolul inteligenţei artificiale în transformarea modelelor de business, optimizarea proceselor şi redefinirea strategiilor de creştere. Discuţiile au fost interactive, oferind participanţilor exemple reale, studii de caz şi insight-uri aplicabile pentru a integra inovaţia în procesele comerciale şi a accelera performanţa organizaţională şi eficientizarea operaţiunilor în contextul noilor tehnologii. Discuţiile au urmărit, între altele, hiperpersonalizarea experienţelor de cumpărare prin AI, viitorul plăţilor digitale şi soluţiile Buy Now Pay Later, etica utilizării inteligenţei artificiale şi optimizarea logisticii şi a proceselor operaţionale prin automatizare, cu accent pe integrarea tehnologiilor de inteligenţă artificială în lanţul complet al experienţei de cumpărare şi în infrastructura de plată.
În intervenţia sa, Guilherme Athia a punctat câteva idei-pivot, relevante pentru companiile care operează în pieţe dinamice:
Acesta a subliniat că etica începe cu fiecare dintre noi - cu valorile, conştiinţa şi modul în care alegem să acţionăm. Guvernanţa, în schimb, înseamnă structură, consecvenţă şi capacitatea de a transforma principiile în acţiuni concrete. Cele două, împreună cu performanţa şi scopul clar, formează fundamentul unui ecosistem sănătos, indiferent de dimensiunea companiei.
Athia a atras atenţia asupra importanţei menţinerii unui echilibru între inovaţie şi respectarea intimităţii consumatorilor. Inteligenţa artificială poate genera valoare reală doar atunci când este utilizată cu discernământ, transparenţă şi respect faţă de limitele pe care publicul este dispus să le accepte. Etica în AI înseamnă să navigăm dincolo de conformitate, urmând cele mai bune practici şi rămânând autentici în valorile noastre, menţionând că: „Mi-e teamă de viitor pentru că, în dorinţa de a obţine tot mai multe date, riscăm să devenim prea intruzivi şi să depăşim graniţele a ceea ce consumatorii sunt dispuşi să ne ofere.”













































Opinia Cititorului