Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a anunţat că, în ultimele luni, a primit zeci de cereri privind fraude pe canale bancare, consumatorii solicitând sprijinul băncilor pentru recuperarea sumelor pierdute, potrivit unui comunicat transmis redacţiei.
În majoritatea cazurilor, banii sustraşi de infractorii informatici sunt transferaţi rapid prin conturi multiple sau prin intermediul unor instituţii de plată, ceea ce face dificilă recuperarea lor. Totuşi, în acest an, băncile au acceptat doar opt cereri de conciliere transmise prin CSALB, în urma cărora consumatorii au recuperat parţial sumele pierdute. În aceste situaţii, returnarea banilor a fost condiţionată de restituirea lor către bancă dacă Poliţia reuşeşte recuperarea prejudiciilor.
Instituţiile bancare care au acceptat aceste cereri au invocat necesitatea menţinerii relaţiilor comerciale cu clienţii, tratându-le ca excepţii.
Printre cele mai frecvente forme de fraudă raportate se numără înşelăciunile prin comerţ online, linkuri false, aplicaţii mobile care imită interfeţele bancare, precum şi fraudele realizate prin reţele de socializare, apeluri telefonice, mesaje e-mail sau aplicaţii de control de la distanţă. Unele victime au pierdut sume de ordinul zecilor de mii de lei, fiind convinse să furnizeze datele cardurilor sau să aprobe plăţi neautorizate.
„În fiecare zi conturile bancare ale consumatorilor sunt atacate prin intermediul reţelelor de socializare, e-mailurilor şi linkurilor frauduloase, aplicaţiilor de control de la distanţă şi chiar prin apeluri telefonice ale infractorilor care îşi arogă calitatea de reprezentanţi ai băncilor sau ai unor autorităţi publice. Este folosită inclusiv inteligenţa artificială pentru falsificarea vocilor, iar reţelele de infractori au dezvoltat chiar şi call-center-uri proprii”, a declarat Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB.
El a avertizat că, la nivel mondial, doar 7% din sumele pierdute prin fraude bancare sunt recuperate, subliniind necesitatea unei responsabilităţi sporite din partea utilizatorilor. Pentru reducerea riscurilor, consumatorilor li se recomandă să nu păstreze toate economiile în contul utilizat pentru tranzacţiile online, să verifice periodic mişcările din cont şi să activeze alertele pentru plăţi.





















































Opinia Cititorului