eToro: Moda şi luxul în 2026, între turbulenţele pieţelor şi adoptarea AI

A.D.
Miscellanea / 27 noiembrie, 15:47

 Bogdan Maioreanu, analist eToro

Bogdan Maioreanu, analist eToro

Moda şi luxul vor intra în 2026 într-o lume în care volatilitatea devine normalul, mai degrabă decât excepţia, potrivit comentariului analistului eToro, Bogdan Maioreanu. În acest mediu complicat, doar brandurile cele mai agile, care se pot adapta rapid, vor ieşi învingătoare, conform raportului „The State of Fashion 2026” al companiei de consultanţă McKinsey.

Bogdan Maiorescu susţine că directorii din industria modei descriu din ce în ce mai des mediul actual ca fiind „dificil”, iar aproape jumătate dintre ei se aşteaptă ca situaţia din industrie să se deterioreze anul viitor, chiar dacă o minoritate considerabilă vede oportunităţi clare pe pieţe precum China şi în categorii de produse noi, cum ar fi ochelarii cu inteligenţă artificială.

Economia globală se schimbă, tarifele vamale ale administraţie americane redesenază harta comerţului internaţional şi cresc costurile de producţie, în timp ce consumatorii, afectaţi de incertitudinea economică, devin din ce în ce mai atenţi la valoare şi mai selectivi cu fiecare achiziţie. Potrivit raportului, 76% dintre directorii din industria modei afirmă că perturbările şi barierele comerciale în creştere vor modela industria în 2026. Principalele centre de aprovizionare din industria modei sunt cele mai afectate de creşterea tarifelor vamale - China, Vietnam, India, Bangladesh şi Indonezia - care împreună reprezintă 63% din importurile de textile şi îmbrăcăminte ale SUA, potrivit opiniei lui Bogdan Maioreanu.

În segmentul de lux, era creşterii uşoare determinate de preţuri se apropie de sfârşit. Conform raportului, principalul atribut care, potrivit clienţilor cu venituri mari, caracterizează luxul este „expertiza şi calitatea”. Cumpărătorii ambiţioşi îşi redirecţionează bugetele către experienţe şi bunăstare, forţând casele de modă de lux să intre într-un ciclu de reinventare, concentrându-se din nou pe creativitate şi măiestrie pentru a reconstrui încrederea clienţilor. Companiile caută, de asemenea, modalităţi de a integra produsul, povestea şi experienţa clientului într-o expresie coerentă a valorii brand-ului lor. Piaţa medie se conturează ca segmentul cu cea mai rapidă creştere, alimentat de branduri axate pe design care îmbunătăţesc produsul şi experienţa în magazin, oferind în acelaşi timp o valoare evidentă.

În acelaşi timp, poziţia de lider în categoriile de produse este în joc. Bijuteriile vor depăşi creşterea pieţei modei în general până în 2028, pe fondul cererii de piese care rezista trecerii timpului, ceea ce combină logica investiţiei cu exprimarea personalităţii fiecăruia şi o cultură în creştere a cadourilor pentru propria persoană, atât în rândul bărbaţilor, cât şi al femeilor. Dispozitivele inteligente ce pot fi purtate - inclusiv ceasuri, inele, ochelari şi brăţări inteligente - sunt categoria de accesorii cu cea mai rapidă expansiune, cu o creştere de 8,3% pe an din 2022, care se estimează că va continua cu 9% anual până în 2028. Parteneriate precum EssilorLuxottica şi Meta demonstrează că, atunci când tehnologia este învelită într-o estetică familiară, ochelarii inteligenţi pot trece de la a fi o noutate la a deveni mainstream. Odată cu lansarea noilor rame de ochelari cu afişaj în 2026, brandurile de modă vor fi judecate din ce în ce mai mult pe baza capacităţii lor de a colabora în mod credibil cu marile companii de tehnologie, fără a-şi dilua propriile principii de design.

„Inteligenţa artificială a început să schimbe piaţa muncii în societatea occidentală, iar moda nu va fi imună la aceste efecte. Până în 2030, 30% din timpul angajaţilor din toate industriile din Europa şi SUA ar putea fi automatizat prin inteligenţa artificială generativă şi alte tehnologii, notează raportul. În acelaşi interval de timp, raportul menţionează că până la 40% dintre lucrătorii din ţările dezvoltate vor trebui să se recalifice sau să îşi schimbe rolurile din cauza tehnologiei. În prezent, peste 90% dintre organizaţii spun că vor creşte investiţiile în AI-ul generativ, dar doar 1% descriu implementările lor ca fiind „mature”. AI-ul începe să joace diverse roluri şi în companiile de modă, de la gestionarea lanţului de aprovizionare, anticiparea tendinţelor, până la asistenţă la cumpărături şi chiar sprijinirea proceselor de creativitate. Acest lucru ar putea determina companiile de modă să facă din AI o prioritate strategică în cadrul organizaţiilor lor. Inteligenţa artificială agentică ar putea remodela modul în care oamenii lucrează şi colaborează, astfel încât companiile de modă vor trebui să găsească modalităţi de a valorifica şi această tehnologie emergentă”, a consemnat analistul eToro.

McKinsey constată că, în spatele tuturor acestor schimbări ale cererii, se află o necesitate economică imperativă: companiile trebuie să devină mai eficiente pentru a stimula creşterea. Având în vedere tarifele vamale, controlul muncii şi costurile logistice, care reduc marjele de profit, avantajele tradiţionale, precum aprovizionarea ieftină sau promovarea la scară largă, probabil că nu vor mai fi suficiente. În 2026, câştigătorii din domeniul modei şi al luxului ar putea fi cei care urmăresc tendinţele din timp, tratează inteligenţa artificială ca pe o infrastructură, utilizează preţurile pentru a câştiga încrederea pe termen lung şi îşi aliniază universurile brandurilor cu consumatorii care doresc produse care să le ofere nu doar statut, ci şi bunăstare, comunitate şi longevitate.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

cristim.ro
digi.ro
rominsolv.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

27 Noi. 2025
Euro (EUR)Euro5.0901
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3946
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.4542
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8106
Gram de aur (XAU)Gram de aur587.0446

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
ccib.ro
hiperambrozia.com
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
le-chateau.ro
novaplus.ro
cpbucharest.ro
Dosar BURSA - Crizele Apocalipsei
BURSA
Comanda carte
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb