Gabriel Biriş: "Pachetul fiscal propus de Guvern este răul cel mai mic”

George Marinescu
Ziarul BURSA #Politică / 4 iulie

Gabriel Biriş: "Pachetul fiscal propus de Guvern este răul cel mai mic”

English Version

Consultantul fiscal Gabriel Biriş, avocat şi fost secretar de stat la Ministerul Finanţelor în timpul guvernării Cioloş, susţine că pachetul de modificări fiscale propus de Cabinetul Bolojan este răul cel mai mic.

Gabriel Biriş ne-a transmis: "Noile măsuri fiscale vor avea impact asupra tuturor, fie că vorbim despre companii care se împrumută de la bănci, fie că vorbim despre simplii cetăţeni care vor cumpăra bunuri şi servicii cu TVA mai mare, fie că vorbim despre firmele care plătesc accizele majorate la carburanţi. Toate majorările de taxe se vor duce în preţuri. Dar în acest moment guvernul Bolojan nu putea să facă altceva, pentru că a avut de ales între două rele: răul cel mic - creşterea taxelor şi tăierile începute, deorece sper că reducerea sporurilor din sistemul bugetar este doar începutul reformei, iar răul cel mare - downgrade-ul ratingului acordat ţării noastre şi pierderea fondurilor europene. De aceea, ţinând cont că era nevoie de măsuri care să producă efecte pe termen scurt şi care să dea încredere investitorilor instituţionali şi agenţiilor de rating, nu cred că se putea face altceva în acest moment. Este evident că toate majorările de taxe vor inhiba creşterea economică şi probabil chiar vom înregistra o scădere, dar în cazul de faţă vorbim despre un soft-landing, o aterizare controlată. Dacă aveam downgrade, aveam dezastru”.

Expertul fiscal afirmă că măsurile propuse de Guvern ar trebui să fie de ajuns pentru a echilibra bugetul de stat, amintind că ele au fost luate prin prisma riscului de downgrade, în condiţiile în care reprezentanţii agenţiei de rating Fitch au fost săptămâna trecută la Bucureşti unde au discutat cu autorităţile centrale.

Gabriel Biriş a mai arătat: "Cu toate acestea, dintre măsurile propuse de Guvern, cea mai periculoasă mi se pare impozitul de 4% pe cifra de afaceri a băncilor. Îmi aduc aminte că în anul 2018 când s-a introdus aşa-numita taxă pe lăcomie, agenţiile de rating au afirmat că o astfel de taxă afectează sistemul bancar, sănătatea sistemului financiar şi că ne vor reduce ratingul de ţară. Sper că actualii guvernanţi s-au asigurat că nu se va întâmpla acest lucru. Anul trecut sistemul bancar a avut 14,2 miliarde lei profit la 70 miliarde lei cifra de afaceri. La acest profit, poate să acopere majorarea taxei dorită de Guvern. Dar ce ne facem dacă ajungem într-o situaţie în care cresc creditele neperformante, băncile intră pe pierdere şi trebuie să plătească impozit pe cifra de afaceri? E clar că profitabilitatea rezonabilă, adică undeva în jur de 20% a sistemului bancar românesc anul trecut, este stimulată în principal de împrumuturile masive ale statului, care plăteşte dobânzi foarte mari, cu riscuri foarte mici. Practic, în momentul de faţă, statul concurează complet neloial cu mediul de business pentru credite, iar asta sufocă întreaga economie. În momentul în care statul plăteşte dobânzi de peste 7%, banca nu va acorda unui privat un credit cu o dobândă mai mică de 8%, pentru că e risc mai mare şi cost mai mare. Când creditezi o firmă, trebuie să îi faci analiză de risc, să o urmăreşti etc., activităţi care cresc costurile pentru bancă”.

Expertul fiscal s-a declarat însă nemulţumit de faptul că în pachetul fiscal propus de guvernul Bolojan nu apare şi majorarea taxării câştigurilor din tranzacţiile bursiere.

Gabriel Biriş a concluzionat: "Eu am vorbit cu brokerii cu privire la faptul că impozitul pe aceste tranzacţii a fost redus la 1% şi mi-au transmis că reducerea acestui impozit nu a dus la o creştere a investiţiilor. Cred că ar trebui să se revină la taxarea de 10% a câştigurilor din tranzacţiile bursiere. Poate că va fi în al doilea pachet fiscal, la finalul lunii iulie, dar consider că nu e ok deoarece toate modificările pe Codul Fiscal trebuie făcute o singură dată. Ne-am săturat de sute de modificări. Nu poţi să creşti TVA şi să laşi deocamdată un impozit de 1% pe tranzacţiile bursiere, pentru că distrugi toată credibilitatea. Acest procent se aplică doar pentru tranzacţiile de la BVB şi pentru brokerii români. Nu ştiu cum de nu avem infringement pe chestia asta pentru că este afectată libera circulaţie a capitalurilor în Uniunea Europeană”.

Opinia Cititorului ( 20 )

  1. dă mă nene 100.000 de bugetărese și bugetăroi afară, să meargă lichelele la privat în schimbul 3 sau să se apuce de trading cu CFDuri !

    1. Sau opreste ajutorul pentru zele si cere offset cand mergi la cumparaturi de armament.

      Nu se mai incurca zele cu ajutoare , vrea direct cam 1 % din PIB ( deci nu din buget !) De la toate cele 32 de tari membre in alianta ! Rutte nu vede aici nici o problema iar marii politicieni ai tarilor aliantei se incoloneaza sa se arunce in prapastia asta fara capat ca oile de la turma rau ghidata !

      Trebuie privtizae socieaile cu capial de stat (cele de la nivel naional si local ) . Angajaii acestor socieai sunt bugetari . Privatizarea acestor societai ar scadea numarul bugearlor cu vreo 750.000 . In plus ar alimena bugetul romaniei cu PIB-ul pe 2 ani .

    Poate voia să zică parchetul fiscal

    Nu stiu cum se vede de SUS, dar JOS parca a inceput sa circule banii mai lent si Inca suntem la inceput de drum,

    Asa este,

    pana finantam inarmarea si circul rusnac,

    poporul roman trebuie sa plateasca mai mult. 

    Nu stiu... De atatea ori ni s-a vandut narativul asta cu "raul cel mai mic" sau "masurile dure dar necesare" incat nu are cum sa nu fie escrocherie. E o lucratura la mijloc... criza asta bugetara nu s-a instalat peste noapte.

    Da, de ce nu au dat aia cu ratingul, rating de JUNK inainte de alegeri ?? 

    Nu este pachet fiscal. Este doar o marire de taxe fara nici cea mai mica evaluare a impactului economic. Amatori si ticalosi peste tot. Probabil ca este ultimul tun inainte de dezmembrarea totala a tarii.

    1. 1% pe tranzacţiile bursiere? pai capitalul nu se impoziteaza? hai cu 16%

      Exact. Nu se vorbeste nimic despre de unde / prin ce va creste economia in viitor. Nu exista vreun plan pt punctele cardinale ale tarii, flowuri comerciale, foreign direct investment, minerit, prelucrare, agricultura, zootehnie, cai ferate, nimic.

    Are efect disproportionat asupra clasei muncitoare, a pretinde altceva e pur dispret fata de concetatenii tai.

    raul cel mai mic pt politicieni si capusele lor

    Dupa magaria pe care Biris a facut o cu mutarea CAS , CASS numai pe angajat (nici macar in SUA nu exista asa ceva !) Si care impiedica cresterea puterii de cumparare la angajati ( deci implicit si cresterea economica ) Biris ar trebui penalizat financiar si in penal , nu sa apara cu alte idei idioate in preajma guvernelor Romaniei !

    1. N-are nici o importanta pt angajat, tot firma ii va plati ca pana acum, salariul net ramane neschimbat.

      Din contra asa transparenta nu are nici o tara. Sa stie fiecare cetatean cat plateste la pensie si cat ii ia statul! Nu sa ne ascundem dupa deget ca o parte plateste firma, o parte cetateanul de parca are vre-o importanta. Firma suporta in intregime costul indiferent cum e impartit iar daca totalul nu acopera productivitatea nu te angajeaza (sau te da afara).

      Chestia asta e printre putinele chestii pe care alte tari ar trebuie sa le copieze de la Romania. 

      aia a fost cea mai buna chestie, simplifica fiscalitatea si devine si fapta penala cand angajatorul nu plateste contributiile.

      Nu firma plateste salariile. Clientii platesc salariile. Firma doar intermediaza banii. Henry Ford

      M-am saturat de mentalitatea asta fanariota la unii afaceristi. Domne, eu dau salarii, eu platesc salarii. Nu, boss! Nu tu le dai de la tine din buzunar! Angajatii prin munca lor pun la vanzare un produs sau un serviciu, si clientul il achita! Munca este cea creatoare de capital, nu patronul prin simpla lui prezenta ca owner.

      Sunt 3 factori de productie:

      Terenul, Munca, si Capitalul. Capitalul se imparte in doua categori: fizic (utilaje, ustensile, masinarii) si fictiv (bani, hartii comerciale, IOUs etc). Ar mai fi un al IV-lea factor, de natura publica, anume: infrastructura publica (ce asigura sau face posibil caile de acces drumuri, cai ferate, canale navigabile si utilitati). 

    De parca nu a mai fost junk pana acum cativa ani. Si ce s-a intamplat? Deprecierea leului care se va intampla si cu BBB-.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

23 Iul. 2025
Euro (EUR)Euro5.0693
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3189
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.4512
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8500
Gram de aur (XAU)Gram de aur476.3851

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
industrylink.eu
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
targulnationalimobiliar.ro
industrylink.eu
connecting.careers
BURSA
Comanda carte
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb