Cursul leu-euro nu mai este „îngheţat” ca în 2023-2024, dar nici nu reflectă liber dezechilibrele economiei.
În ianuarie 2026, euro a trecut pragul de 5,08-5,09 lei, după o depreciere lentă, administrată, iar dobânda-cheie a BNR a coborât la 6,5%.
Mesajul este limpede: România a început o tranziţie, dar fără să schimbe strategia de fond. Ajustarea există, însă este dozată cu grijă, pentru a evita şocurile sociale şi politice.
Stabilitatea relativă a cursului nu este rezultatul unei economii echilibrate, ci al unui mix de politici care mută presiunea din curs în costul banilor. Dobânzile rămân ridicate, finanţarea statului este scumpă, iar creşterea economică rămâne modestă. Cu alte cuvinte, leul este stabil pentru că este apărat, nu pentru că economia l-ar susţine natural.
• Dobânda rămâne principalul amortizor
Nivelul de 6,5% al dobânzii-cheie continuă să plaseze România printre economiile cu cea mai restrictivă politică monetară din regiune.
Diferenţialul faţă de zona euro continuă să joace rol de scut: descurajează ieşirile de capital şi menţine interesul pentru activele în lei.
Preţul este, însă, evident în economie: credite scumpe, investiţii amânate, randamente ridicate cerute statului pentru a-şi finanţa deficitele.
Cursul mai ridicat decât în anii anteriori arată că presiunile nu au dispărut. Ele au fost lăsate să se manifeste parţial, într-un ritm controlat. Nu vorbim despre o apărare rigidă, ci despre o gestionare prudentă a alunecării, care încearcă să câştige timp.
• Deficite mai mici, dar încă problematice
Deficitul comercial rămâne mare, chiar dacă ritmul de creştere s-a temperat. Exporturile au început să recupereze, importurile s-au mai domolit, iar consolidarea fiscală a devenit inevitabilă. Totuşi, dezechilibrul de fond persistă. Faptul că leul nu s-a depreciat mai mult nu înseamnă că problema s-a rezolvat, ci că este compensată prin costuri interne: dobânzi ridicate şi creştere economică slabă.
• Ce alte variante ar fi existat?
Strategia aleasă nu a fost singura posibilă. România a avut - şi încă mai are - alternative. Diferenţele dintre ele ţin de cine plăteşte costul şi când.
1) Ajustarea prin curs, nu prin dobândă (varianta evitată)
În loc să apere moneda cu dobânzi mari, autorităţile puteau permite o depreciere mai clară şi mai rapidă a leului.
Ce ar fi însemnat:
- un curs poate la 5,10-5,30 lei/euro (nivel la care economia se află deja parţial);
- importuri mai scumpe şi temperarea consumului pe datorie;
- exporturi şi producţie internă mai competitive;
- spaţiu pentru dobânzi mai mici.
Costul: inflaţie pe termen scurt, nemulţumire socială, pierdere de capital politic.
Beneficiul: ajustarea dezechilibrelor prin preţuri, nu prin sufocarea creditului; o economie mai puţin dependentă de „dobânda-scut”.
Aceasta ar fi fost varianta dureroasă imediat, dar mai sănătoasă pe termen mediu.
2) Corecţia fiscală şi comercială reală (varianta corectă economic, dar dificilă politic)
A doua variantă ar fi fost să reducem presiunea asupra leului la sursă.
Ce ar fi presupus:
- disciplină bugetară reală, nu cosmetizată;
- reducerea risipei şi a cheltuielilor rigide;
- politici pentru producţia internă, nu doar pentru consum;
- folosirea fondurilor europene pentru investiţii productive, nu compensări temporare.
Costul: conflicte politice, reforme impopulare, creştere mai lentă pe termen scurt.
Beneficiul: stabilitate durabilă, curs susţinut natural, fără dobânzi punitive.
Aceasta este optiunea bună, dar aproape niciodată aleasă la timp.
De ce nu a fost aleasă nici una dintre variantele optime?
Pentru că ambele lovesc imediat şi vizibil:
- fie în nivelul de trai (prin curs),
- fie în structurile politice şi bugetare (prin reforme).
Strategia actuală - dobânzi ridicate şi curs relativ stabil - amână costul, îl face mai puţin vizibil şi îl distribuie difuz: prin credite scumpe, investiţii ratate şi creştere economică slabă. Este varianta politică cea mai comodă, nu cea mai eficientă economic.

Alternativa a existat şi există încă: ori laşi cursul să ajusteze economia, ori repari economia pentru a nu mai forţa cursul. România a ales o a treia cale: să ţină cursul sub control şi să lase dobânda să facă toată munca grea.
Funcţionează pe termen scurt.
Pe termen lung însă, această alegere face ca stabilitatea leului să fie scumpă, fragilă şi permanent condiţionată.
















































1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 16.01.2026, 00:04)
Devalorizarea leului este singura cale de corectare a deficitelor.
Deficitele au crescut mai puțin, dar... trebuie să scadă, trebuie inversat trendul, importurile cam trebuie anulate prin martie aprilie. :
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.01.2026, 08:32)
"Devalorizarea leului este singura cale de corectare a deficitelor."
nu. Exista o panoplie de metode care pot fi aplicate si in mod mixat.
Ban.Cher.Vali
1.2. De. Fensiv (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de Je.Paris în data de 16.01.2026, 10:30)
România joacă defensiv. Nu prea are marjă de experimentări în contextul actual.
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.01.2026, 16:02)
La fel ca in articol, nu te uiti la esenta! Cursul nu-i stabilit de situatia economica a Romaniei, si nici din vreun birou de la guvern sau BNR. E stabilit de legea cererii si a ofertei! BNR nu are probleme cu mentinerea cursului actual prin interventii pentru leu ci prin interventii pentru euro! De multi ani, oferta de valuta este mult peste cerere, chiar si evolutia rezervelor BNR find un indicator in acest sens. Toata lumea financiara pare a ignora "inundatia" de valuta provenind de la mult-hulita diaspora. Intre 15 si peste 20 de miliarde de euro anual. La care se adauga alte 15-20 de miliarde din fonnduri europene. De exemplu, doar pe investitii publice (declaratia Bolojanului de acum cateva zile) au intrat cam 15 miliarde de euro in 2025. Plus alti bani europeni, cum ar fi subventiile pentru agricultura s.a. Adica peste 30 de miliarde de euro intrari, poate chiar aproape de 40 de miliarde, la un deficit comercial de vreo 27 de miliarde. Daca n-ar exista deficitul comercial (vizibil mai ales in utilajele moderne achizitionate de firmele din Romania, ceeace, in ultima instanta, inseamna investitii in dezvoltarea viitoare), atunci leul s-ar aprecia pana la un nivel nesustenabil pentru exportatori.
1.4. eh, de ce atata nerv ? (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de Je.Paris în data de 16.01.2026, 22:51)
O bună parte din „inundația de valută” se scurge rapid înapoi afară.
Efectul net este mult mai mic decât suma brută.
1.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.01.2026, 23:02)
Sunt de acord, ca altfel ar fi jale! Totusi, raman multe miliarde de euro de sterilizat de care BNR. O mare parte sunt "sterilzate" de obiceiul romanilor de-a tine banii "la ciorap". Sunt convins ca sunt zeci de miliarde de euro, cash, la populatie. Daca ar exista vreun zvon credibil ca euro se va deprecia masiv, atunci sa vezi cozi la vanzare de euro!
1.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2026, 01:41)
Logic ca exista zeci de miliarde de euro cash la o populatie de (sa exageram) 20 milioane. Recunosc, sint burghez. Am 1000 de Euro cash in sifonier. Dar copii mei minori nu au, nevasta-mea are sifonierul ei (plin de haine), iar soacra-mea nu mai poarta decit costume de baie.
Din pacate nu mai avem bancuri credibile de cind nu mai avem Carmaci.
1.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2026, 09:33)
defensiv in contextul intrarii in OECD e ok ca strategie
Ban.Cher.Vali
1.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2026, 12:36)
Ce-ți mai plac ție glumele tale! În România sunt peste 4 milioane de persoane care n-au cont bancar. Cel puțin jumătate reușesc să economisească lunar sume mai mari sau mai mici. La o casă de schimb, singura, dintr-un orășel mic, văd in fiecare lună vârstnici care, după zilele de luat pensie, cumpără câte 100-200 de euro. Si fiecare face asta regulat. Am un unchi, pensionar dar activ in gospodărie, care face, împreună cu soția, minim 2500 de euro pe lună, din care maxim 500 sunt cheltuieli. N-are cont si nici nu-i trebuie. Ce crezi că face cu banii? Și-aici am scris doar despre "ciorapul" sau "salteaua" clasice. Dintre cei care au cont, "salteaua modernă", cam 200 de miliarde echivalent lei (din peste 600 de miliarde economii totale) sunt in valuta, adică vreo 40 de miliarde de euro. Cum am scris ieri, un zvon credibil că euro s-ar putea deprecia masiv (motive ar putea fi multe, inclusiv o joacă nesăbuită cu "focul" EUROCLEAR), ar duce la aruncarea pe piață a multor zeci de miliarde euro, atât de la "salteaua clasică " cât si de la "salteaua modernă".
1.9. Comentariu eliminat conform regulamentului (răspuns la opinia nr. 1.8)
(mesaj trimis de Redacţia în data de 17.01.2026, 13:10)
...
1.10. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.8)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2026, 16:40)
Calcule corecte. Gen Darius Valcov.
Inseamna ca aurul si imobiliarele au un potential extraordinar de crestere. Asta ar fi rezultatul acestui "zvon credibil" (ce expresie oximoronica superba!).
Cine consideri ca ar fi cel mai credibil sa lanseze acest zvon credibil?
1.11. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.10)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2026, 17:02)
Comisia Europeană, dacă ar da de înțeles că, fără dubii, vor confisca banii Rusiei de la Euroclear! Au fost pe-aproape in decembrie.
1.12. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.10)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2026, 17:33)
Și te mai pretinzi și doct! Expresie oximoronica superbă?! Chiar exprimarea ta de snob arată ca-mi dai dreptate, pentru că am exprimat un adevăr in termeni (relativ) contradictorii. Exprimarea mea, "zvon credibil", nu-i oximoron pentru că un zvon poate avea diferite grade de credibilitate. Ca exemplu, dacă ar fi existat miercurea asta zvonul că Trump va ataca Iranul, cred că ești de acord că ar fi fost atunci doar un zvon, dar credibil.
1.13. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.12)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2026, 21:12)
Nu ma pretind. Sint la nivelul vremurilor in care m-am format. La nivelul intelectualitatii "made in RSR". Adica cel mult semidoct, in termenii bacalaureatilor interbelici.
In ce categorie te plaseaza seninatatea cu care argumentezi beneficiul social al manipularii populatiei prin zvonistica credibila? Valcov, Isar, Blanculescu, Cosea, Voinea...
Nicolae Ceausescu.
1.14. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.13)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2026, 22:15)
M-ai dat gata! Ce fac eu? "Argumentez beneficiul social al..."?! Sună ca-n manualele de economie politică de-acum vreo 40 de ani! Cu limba de lemn specifică!
1.15. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.14)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2026, 23:24)
Atunci ce argumentezi? Ca, deocamdata, te misti dupa fenta.
Zvonul credibil, care sa mute saltelele de Euro ale romanilor in "salteaua moderna" ar trebuie lansat de Comisia Europeana?
Bulgarii tocmai si-au mutat saltelele. Zvonuri credibile.
1.16. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Americanul în data de 18.01.2026, 17:36)
Ce fac cei de la BNR este bisnitareala nu schimb valutar. Să lase leul la valoarea din afara României unde este cotat la jumătate față de ce este în țară. Concluzia: o mare cacialma care după plecarea lui Isărescu va exploda .
2. Articol corect
(mesaj trimis de anonim în data de 16.01.2026, 06:25)
Foarte succint și la esență.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 16.01.2026, 07:08)
Nu am citit în detaliu, dar pun o întrebare: dacă cursul ar crește, nu ar crește inflația? Pt multe lucruri sunt importante. Dacă crește inflația, nu trebuie să crească dobândă de referință, să o calmeze? Nu obțin același lucru până la urmă? Care e subiectul articolului?
Pe de altă parte, deficitele sunt echilibrate de fondurile europene. De multe ori erau mulți eur pe piața pt ca astea trebuie schimbate în lei. Nu aș avea acum o statistică, dar până în august 2027 nu vad o presiune pe curs.
3.1. Comentariu eliminat conform regulamentului (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Redacţia în data de 16.01.2026, 09:02)
...
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.01.2026, 09:23)
Tipic analfabetilor functional, nu citesti dar publici un comentariu mai lung decat articolul si plin de "adevaruri" sfertodocte.
3.3. Întrebări legitime, dar răspunsu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Je.Paris în data de 16.01.2026, 10:24)
Articolul nu e despre panică.
Este despre amânare inteligentă, dar scumpă a ajustării.
3.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.01.2026, 11:22)
Nu e sfertodoct, e ignorant. Confunda efectele cu cauzele. No hope, el le shtie pe toate.
3.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.01.2026, 09:04)
Iată Hoarda tâmpițio rîn acțiune! Nu imi trebuie să îmi pierd vremea cu toate prostiile, chiar dacă sunt intr-un articol. Stiu ca daca cineva face confuzii grave, nu ma intereseaza punctul de vedere pentru ca nu are relevanta. Mari docenti pe aici, de aia va merge prost!
3.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.01.2026, 09:08)
Și încă ceva. Eu am pus o întrebare. Asa-i ca nu puteți răspunde la ea și de aia revărsăti inteligență pe aci? Tipic, ce s-a zic....
3.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.01.2026, 10:07)
Față palidă, rezerva BNR în valută a crescut în T3/2025 cu 13%, de la 58 la 65 miliarde în condițiile unui curs relativ stabil. Conform legii cererii și ofertei, inseamna ca erau mulți eur pe piata. Toată elucrubratia de mai sus nu e susținută de cifre și atunci de ce s-a mai imi pierd vremea cu toți gertoii?
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 16.01.2026, 08:30)
2026, conform administrarii BNR: ~5.12
2026, conform unor potentiale evenimente neasteptate de strada: ~6.5 - 7.8
pick your poison
Ban.Cher.Vali
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.01.2026, 10:44)
Eu merg pe mina BNR.
In bancheri (cu staif sau facuti la apelul bocancilor) nu pot avea incredere. Singura deosebire, esentiala, intre ei si personaje ca Nutu Camataru e metoda de recuperare a datoriilor.
Mentalitatea si venalitatea sint aceleasi.
4.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de z în data de 16.01.2026, 10:59)
Cei de la BNR nu-s bancheri, doar simpli angajati. Bancherii sunt cei care detin o banca, restul sunt povesti.
4.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.01.2026, 12:14)
Dimensiunea semantica a discutiei devine incitanta.
Industrias, bancher, gazetar, armator, constructor, condotier... Trebuie sa mai reflectez. O sa ma retrag la Biblioteca Academiei, linga maestrul Cristoiu.
(Daca recitesti ce-am scris initial, poate constati ca trasasem o dihotomie intr BNR si bancheri?)
4.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.2)
(mesaj trimis de Augustin în data de 16.01.2026, 14:04)
Bancheri sunt cei care fac bani...din bani.
4.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.01.2026, 14:12)
cei care fac bani din nimic(tiparesc)
4.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.01.2026, 14:46)
Adica tipografii sint bancheri.
Buy XRX.
4.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.01.2026, 17:46)
inca astept barilul de petrol la 200$ :)
cursul se va mentine stabil, avem in plan adoptarea euro in 2030.
4.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.01.2026, 18:42)
Astăzi când vorbim euro trebuia să fie 8 lei...restul e pt fraieri
4.9. Si (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.01.2026, 22:22)
Si in caz de rusi,alea,alea..?
4.10. Comentariu eliminat conform regulamentului (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de Redacţia în data de 16.01.2026, 22:22)
...
4.11. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.7)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2026, 09:35)
2032
Ban.Cher.Vali
4.12. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.9)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2026, 09:37)
linia de timp care implica "rusii, alea , alea" a fost sterilizata, ca sa nu zic direct si violent chiuretata.
Zi-mi multumesc pentru asta. :)
Cele mai bune treburi in umbra se petrec, nu la vedere. La vedere se vede doar "codita", urma a ceea ce s-a lucrat efectiv.
Ban.Cher.Vali
4.13. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.12)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2026, 16:42)
Multumim, Vali, ca l-ai chiuretat pe Vladimir.
5. Minunile unui sistem slab
(mesaj trimis de Je.Paris în data de 16.01.2026, 10:20)
Apără leul fără a-l lăsa să spună adevărul despre economie. Pe termen lung, creează o stabilitate scumpă și condiționată.
6. fără titlu
(mesaj trimis de Mark TWAIN în data de 16.01.2026, 10:32)
11.000.000.000 euro / pe an pe excursii externe platite de romani in 2025!
6.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.01.2026, 21:02)
Lectie pt.turismul local!Ii inteleg ca e greu ,sa te mentii tot timpul de actualitate,dar,preturi umflate,investitii mai putine(spre deloc),mancare ioc si preturi de 5 stele afara la hoteluri de 3(in realitate 2).
7. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 16.01.2026, 10:38)
Ieri cumparau cu 5.1, este stabil?
8. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 16.01.2026, 11:58)
Un Leu pe la 6 ar devasta importurile de proasta calitate si intoarce preferintele cumparatorilor spre produse autohtone, net superioare calitativ.
Dar cui ii pasa de productia interna ??? Lui Manole in nici un caz...
8.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.01.2026, 12:23)
Aceste produse "net superioare calitativ" exista si in cantitatea necesara pentru a acoperi intreaga cerere?
Altfel si metoda Trompa e foarte buna. Tarife vamale ca sa transferam productia in tara.
Ar inflori, peste noapte, glia strabuna de monastirile ridicate de echipele mesterilor Manole, cu calfe si zidari, toti mari faurari.
8.2. Comentariu eliminat conform regulamentului (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de Redacţia în data de 16.01.2026, 12:30)
...
8.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2026, 02:55)
Care superioare calitativ?
8.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2026, 09:39)
sa candidez pentru pozitia de Guvernator BNR? :) ?
Ban.Cher.Vali
8.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2026, 14:35)
Ai mancat vreodata o rosie de Buzau sau csscaval Dobrogea?? Nuuu? ai trait degeaba, dar nu e tarziu...
8.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2026, 16:49)
Se poate trai, fara probleme, si cu rosii din Turcia si cascaval olandez.
Tot mai greu fara smartfon.
Manole nu are in fisa postului protectia producatorului intern. (In nici o tara din lume, nici un Manole.) Alte institutii se ocupa cu asta.
8.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2026, 23:37)
Vali, unde semnez?
Daca semnaturile nu ajuta, venim cu Potra si baietii lui.
9. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 16.01.2026, 12:03)
Cred ca misiunea principala a bancilor centrale este sa asigure lichiditate pt bondurile de stat. Daca scad dobanda cine mai finanteaza deficitele la 0% crestere economica?
aceeasi problema la FED, daca la 4% nu se vand bondurile pe termen lung nicicum(au doar 1,7% din oferta la 10-30 ani), cum se vor vinde la mai putin?
Basca, ca deficitele tin economiile in piciare, in US intra in economie anual aproape 1 triliard numai din dobanzi la bonduri, la noi la fel 3% din PIB sunt dobanzile ce-i drept numai o mica parte ajunge la oameni dar oricum.
Deci BNR n-are cum sa scada dobanda pana nu scade natural dobanda pe piata bondurilor, nu inainte ca omoara cererea.
9.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9)
(mesaj trimis de z în data de 16.01.2026, 12:47)
Triliard, trilion, miliard, milion... cine la mai stie?!
BNR poate sa scada dobanda, nu o opreste nimic, e prea mare si gatuie economia. NU vezi ca Trump se lupta cu FEDul sa scada dobanzile?
9.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.01.2026, 13:07)
Vad si chiar am luat bonduri, caci, cand guvernul (care e Trump) iti spune cu gura lui ce va face, il crezi.
dar vor trebui sa cumpere ei bonduri, control dobanzi pe termen lung, qe sau stie Trump ceva(ca urmeaza recesiune/deflatie).
BNR nu poate cumpara bondurile de stat fara prabusire leu. nu-i totuna.
9.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.01.2026, 13:07)
Pai si atunci de ce FED se lupta cu Trompa sa nu scada dobinzile?
Adica exista si o alta explicatie decit ca FED=reptilieni, Trompa=patriot?
10. Curs fals
(mesaj trimis de Clau în data de 16.01.2026, 17:10)
Leul este ținut artificial slab ar putea fi lejer 4 lei un euro dar pentru că accizele sunt in euro este ținut cursul sus și pentru exporturi . De ani de zile creșterea economică în România este peste media UE și totuși leul nu se întărește , de ce ? BNR tine cursul sus cumpărând masi euro așa a crescut rezerva valutară peste de 65 de miliarde de euro . E vrăjeală cu deprecierea euro când BNR se străduie prin culoare de euro să mențină deprecierea leului.
10.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.01.2026, 17:46)
"crestere" bazata pe pomeni electorale deficite, consum, importuri, deficit de cont curent.
daca ar lasa leul liber s-ar duce la 6 nu la 4, din diferenta de inflatie si printare masa monetara fara acoperire RO-EU acumulata pana acum
10.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.01.2026, 18:44)
Ai 4 clase?
10.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10.2)
(mesaj trimis de Clau în data de 16.01.2026, 19:40)
Nu îți trebuie mai mult de 4 clase sa înțelegi . Daca BNR nu creștea rezerva valutară de la 30 la 65 miliarde prin tiparnița de lei erau 35 miliarde le euro în piața și ce se întâmplă cu cursul nene deștept. Țin leul artificial slab.
10.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10.2)
(mesaj trimis de Clau în data de 16.01.2026, 20:06)
Și un argument de la AI care are mai mult de 4 clase .
. Strategia BNR: Rezerva ca „Scut”
Ai dreptate că rezervele cresc (peste 77 miliarde euro total rezerve internaționale la 1 ianuarie 2026). [3] Această creștere confirmă că, fără intervenția BNR (care cumpără euro și dă lei), leul s-ar fi întărit.
BNR alege stabilitatea în locul aprecierii: Preferă să aibă o rezervă uriașă cu care să poată interveni în caz de criză, decât să lase leul să ajungă la 4 lei și să riște un colaps al exporturilor.
Concluzie: Leul are motivele tale să fie „tare”, dar BNR îl ține „la ancoră” lângă pragul de 5 lei pentru a păstra avantajul competitiv al forței de muncă și pentru a acumula „muniție” valutară într-o Europă tot mai instabilă financiar. [1, 3]
10.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.01.2026, 20:16)
bnr ul ar fi tinut leul sub 5 lei dar n-a mai putut, incet incet o ia in sus nu in jos, ce face bnr cu rezervele ei stiu, cert e sa Romania nu are o economie puternica cu exporturi serioase care sa sustina cresterea leului. doar intrarile de valuta din fonduri eu(care inca mai vin), si din eurobonduri, plus cumparare lei de straini ce vor bonduri in lei, dar iar dobanda asta nu o putem sustine la 0% crestere economica, va trebui scazuta. faptul ca a scazut leul dar au crescut dobanzile arata iesiri de capital/pierdere incredere dupa alegerile anulate(nu stii cand revine problema, caci societatea e divizata )
10.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.01.2026, 20:32)
Când cresc rezervele de euro BNR "tipărește" și cumpără euro ca leul sa nu se aprecieze e simplu, când scad rezervele (vezi criza din 2009) atunci BNR vinde euro că sa evite deprecierea . Datoria Românei procentual este la jumate din datoria UE plus că România are resurse de gaz etc cea ce UE un prea are de 10 ani euro este in jur de 5 lei deși PIB in euro s a dublat deci despre ce depreciere vorbim . Este un viitor sumbru pentru euro. UE fără resurse , mana de lucru scumpă și îmbătrânită plus depășită tehnologic de Asia și SUA . Mare șansă că nu suntem în zona euro .
10.7. Depreciere lentă dar sigura (răspuns la opinia nr. 10.6)
(mesaj trimis de Gogosj în data de 17.01.2026, 03:11)
În perioada tulbure de la începutul anului 2025, adică acum exact un an, viceguvernatorul Napoleon declara ca leul este supraapreciat cu aproximativ 5%. Unii mai slabi de înger au luat-o de bună, crezând ca deprecierea se va face brusc, după prezidentialele reluate în mai. Nu a fost chiar așa, dar trendul e clar: 5,17 la finalul lui 2026 și 5,23 înaintea noului an electoral 2028. Mai lăsați discuțiile științific-fantastice cu volumul de moneda europeana în tara. Cursul RON nu se decide la BNR, ei doar executa ce li se sugerează din alte părți mai din Apus.
10.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2026, 09:43)
permiterea aprecierii leului = micsorarea vitezei de dezvoltare a Romaniei ; consum impulsiv si party cu manele pe datorie (e de naspa!)
deprecierea agresiva a leului (8 ron + / euro) = distrugerea mecanismului de dezvoltare a Romaniei; injectie de saracie pe termen lung
evolutii echilibrate = arta si precizie la nivel de dezvoltare sustenabila, pe timp mediu si lung in Romania (fara excese de manello-party cu bale la gura sau fara saracie de mancat de pe jos si de la cosul de gunoi )
Ban.Cher.Vali
11. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2026, 02:54)
Treaba BNR e stabilitatea preturilor , nu sa ajute cresterea economica!!!! Trebuie dobanda de 10%, nu 6,5%. Vreau inflatie de 0%! Terminati cu mizeria asta keynesista.
11.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2026, 09:44)
"Treaba BNR e stabilitatea preturilor"
:)))))))))))))) ))))) ...las-o mai moarta, du-te la Isarescu pentru niste explicatii hazlii :)))))))))
Ban.Cher.Vali
11.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2026, 09:45)
cand ratezi tinta de inflatie nu ani, ci DECENII LA RAND.... asta nu greseala se numeste , CI STRATEGIE CLARA.
Ban.Cher.Vali
11.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2026, 13:37)
Stiu, de aia sunt furios. Ca e doar pe hartie.
11.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2026, 16:44)
cand cei de la BNR se vor lua pe ei insisi in serios, o sa ii luam si noi pe ei in serios.
de ce sa fii furios?
nu se merita.
am socializat si am cunoscut inclusiv fata in fata oameni cu multa putere de decizie in BNR. E in tacere si de multe decenii infectat de pile politice la nivel profund. E un sistem inchis, bazat pe referinte, in care nimeni din afara sistemului de referinte nu poate intra. Sau daca intra e genul de angajat executant low level, tampit si calcat pe cap pentru salariul minim pe institutie (adica putin peste mediu net pe economie).
Dar nimeni , NIMENI nu are acces la nivelele relevante in BNR fara suport si referinte extrem de solide si de calitate din "La Famiglia".
Am fost in situatie, am cunoscut fata in fata in situatii reale oamenii. Crede-ma.
:)
iti zic eu, nu se merita sa fii furios :)
sfat legat de minunatul templu BNR : uita-te si fa ce face popa, nu ce zice popa.
asa trebuie abordat BNR. :) Alte abordari te duc la consum ridicat de antinevralgic si mult ceai de tei , pentru calmare :)))) cum zicea la un moment dat mesterul Manole.
Ban.Cher.Vali
11.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2026, 16:53)
"sfat legat de minunatul templu BNR : uita-te si fa ce face popa, nu ce zice popa.
asa trebuie abordat BNR. :)"
ce face "popa"?
cum a evoluat rezerva nationala? Scade sau creste? ce structura a rezervei avem? in ce monede? pe ce maturitati? ... La asta sa ne uitam :)
Restul e balans din popou (la nivel de comunicare publica) pentru populatie ... 8-uri caste dansate cu poponeatza pe usa institutiei in declaratii publice :)))))))))) ....pe muzica de Chopin :))))))))))))))))))) ...
Sa urmarim ce face popa, nu ce zice popa (urmareste comentariile facute publice de BNR in urma fiecarei sedinte de politica monetara a BNR si dincolo de declaratiile de suprafata acceseaza documentul detaliat - de obicei publicatiile seriose dau si link la documentul intreg).
Ban.Cher.Vali
12. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2026, 12:56)
... problema e psihlogica ... inca ai in gandirea populara (reminiscenta)! sentimrntul - mai bine tin $, euro, lire, marks... ... eu cred ca wef s-a grabit si in acelasi timp e intarziat (retard - nu au venit cu idei noi, intretine o ordine veche nici macar redistribuita doar digitalizata) ... estul si sudul global nu o sa accepte niciodata un "bancher" bosorog sa le dicteze soarta doar pt ca e mai "bogat" ... valutele is tinute pe valori nominale pentru ca bancile centrale! (schimba intre ele) ... dpmdv valoare leului e "rupta" de realitatea economica si e tinuta de bnr nu din balanta ... ci din rezerve (rmo) ... la sfarsitul zilei, leul il reglezi cand pui mana la treba si il susti cu ceva!!! ...
13. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2026, 13:16)
...... valutele is tinute pe valori nominale pentru ca bancile centrale schimba intre ele ... dpmdv valoare leului e "rupta" de realitatea economica si e tinuta de bnr nu din balanta ... ci din rezerve (rmo) ... la sfarsitul zile, leul il reglezi cand pui mana la treba si il susti cu ceva!!! ... (!?)
14. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.01.2026, 16:50)
renuntarea la ron si trecerea la euro nu se intampla destul de repede. la fel si reorganizarea teritoriala.
doua ramasite comuniste de trista amintire.
15. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 19.01.2026, 00:00)
I. „Manifestul minimal” al statelor periferice UE
(nu ideologic, ci tehnic–politic)
Acesta nu este un manifest revoluţionar, ci un set de condiţii minime de funcţionare ale unei uniuni monetare care să nu producă sclavie prin datorie.
1. Principiul de bază
Niciun stat nu poate fi obligat să se îndatoreze într-o monedă pe care nu o poate emite sau controla indirect.
Dacă acest principiu nu este acceptat, zona euro rămâne structural colonială.
2. Cele 6 puncte ale manifestului
1?? BCE = bancă centrală federală reală
BCE să poată finanţa direct bugetul UE;
nu doar băncile, nu doar pieţele;
fără intermediere opacă.
???? Exact rolul FED în SUA.
2?? Eurobonduri permanente, nu excepţii de criză
eurobonduri structurale, nu „NextGeneration” ocazional;
maturitate foarte lungă sau perpetuă;
dobândă zero sau aproape zero.
???? Datoria devine instrument public, nu lanţ.
3?? Mutualizarea parţială a datoriilor existente
conversia unei părţi din datoriile naţionale în datorie federală;
eliminarea spread-urilor punitive;
sfârşitul disciplinării prin pieţe.
???? Fără asta, statele slabe vor fi mereu şantajabile.
4?? Abandonarea Maastricht ca regulă rigidă
deficitul şi datoria NU mai sunt limite morale;
inflaţia, capacitatea productivă şi ocuparea sunt limitele reale.
???? Maastricht = instrument politic, nu lege economică.
5?? Investiţii publice finanţate monetar
infrastructură;
energie;
apărare;
tran ziţie industrială.
???? Fără datorie publică clasică, fără dobândă.
6?? Control democratic real asupra BCE
mandat dublu: stabilitate + ocupare;
răspundere în faţa Parlamentului European;
transparenţă decizională.
???? Fără asta, federalizarea devine imperiu tehnocratic.
3. Cine ar semna acest manifest
Natural:
Italia
Spania
Grecia
Portug alia
România
statele estice
Tactic:
Franţa (parţial)
Belgia
chiar Germania, sub presiune militară şi industrială
II. Euro digital: eliberare monetară sau colivie perfectă
Euro digital NU este un detaliu tehnic.
Este instrumentul decisiv care poate închide sau deschide sistemul.
1. Ce este euro digital, în esenţă
bani emiși direct de BCE;
deţinuţi eventual de cetăţeni şi firme;
fără bancă comercială intermediară.
???? Pentru prima dată, banca centrală poate ajunge direct la populaţie.
2. Scenariul A – Euro digital ca instrument de eliberare
Dacă este legat de manifestul de mai sus:
BCE poate finanţa direct:
venituri minime,
investiţii,
che ltuieli publice;
fără datorie publică;
fără dobândă;
fără dependenţă de pieţe.
Rezultat:
statul nu mai este debitor;
cetăţeanul nu mai este garanţie;
creditul speculativ este marginalizat.
???? Sfârşitul sclaviei prin datorie.
3. Scenariul B – Euro digital ca instrument de control (mai probabil)
Dacă este introdus fără reformă politică:
bani programabili;
condiţionaţ i de comportament;
expirabili;
monitorizaţi în timp real.
Corelat cu:
datorii comune,
cheltuieli militare,
austeritate mascată,
rezultatul este:
control total al fluxurilor financiare;
disciplinare socială;
imposibilitatea evadării economice.
???? Sclavie perfectă, legală şi digitală.
4. Legătura directă cu războiul
Războiul:
jus tifică suspendarea regulilor;
justifică cheltuieli masive;
justifică controlul.
De aceea:
euro digital va fi introdus în context de securitate;
nu ca reformă democratică.
???? Fereastra de decizie este acum.
Concluzia finală (cea mai importantă)
Nu există:
euro fără politică,
bancă centrală neutră,
tehnologie neutră.
Întrebarea reală NU este:
„Vom avea euro digital şi federalizare?”
ci:
Vor servi eliberării de datorie sau transformării datoriei în mecanism total de control?
Manifestul minimal + control democratic asupra euro digital
= singura cale de ieşire din noua sclavie financiară.