Observaţii înaintate de ANEVAR Ministerului Finanţelor

G.D.
Miscellanea / 13 iulie 2022

Observaţii înaintate de ANEVAR Ministerului Finanţelor

În urma analizei textului proiectului de Ordonanţă postat pe pagina web a Ministerului Finanţelor am înaintat o serie de propuneri, conform unui comunicat remis redacţiei. Are în vedere aspecte precum:

-Am considerat ca fiind pozitivă eliminarea trimiterilor la tipul contribuabilului persoană fizică sau persoană juridică şi orientarea temei impozitării proprietăţii pe cele două tipuri de utilizări: rezidenţială şi nerezidenţială.

-Deşi raportarea la "Studiile de piaţă" referitoare la valorile orientative privind proprietăţile imobiliare din România, administrate de Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România, pare o soluţie facilă, trebuie avut în vedere faptul că acestea au avut o utilizare strict limitată şi nu au constituit o prerogativă a profesiei de evaluator. Considerăm că au fost acceptabile strict pentru scopul propus (şi uzul birourilor notariale), în condiţiile în care autorii au precizat (aşa cum era şi normal) în conţinutul lor că reprezintă derogări de la, şi/sau nu respectă Standardele de Evaluare. Reamintim şi faptul că acestea reprezintă documente neunitare, neomogene şi că unele dintre firmele care au realizat studiile (exemplu: Bucureşti, Ilfov, Dâmboviţa etc.) nu deţin calitatea de evaluatori autorizaţi.

-Precizăm, aşa cum am făcut-o şi în trecut, că nu există posibilitatea întocmirii în mod profesionist a unui document care să includă valorile de piaţă individuale ale terenurilor, caselor, spaţiilor industriale, spaţiilor comerciale, imobilelor mixte etc. dintr-un oraş/comună/sat sau judeţ. Fiecare dintre acestea au particularităţile lor, ce pot fi evidenţiate numai printr-un raport individual de evaluare, subliniază sursa citată.

Propunerile noastre au avut în vedere următoarele premise:

Asigură o aplicare unitară

Utilizează prevederi existente ale Codului fiscal care pot fi adaptate noilor cerinţe

Rezultatele obţinute sunt cel puţin similare celor din utilizarea studiilor de piaţă, dar cu aplicabilitate stabilă pe termen lung

Sunt atinse în acest fel unele dintre obiectivele din PNRR privind impozitarea proprietăţilor

Nu este nevoie de o modificare semnificativă a softurilor autorităţilor locale şi nici nu implică eforturi în plus (sau incertitudini în aplicare) pentru angajaţii primăriilor din România

Soluţia propusă de noi are o aplicabilitate imediată

Varianta propusă nu mai necesită prorogarea primului termen de plată a impozitului pentru anul 2023

Soluţia pune bazele unei reforme în perioada următoare, inclusiv a impozitului pe teren şi alinierea tuturor prevederilor din Codul fiscal la cerinţele PNRR privind utilizarea valorilor de piaţă ca obiectiv al valorilor impozabile

Propunerea noastră s-a bazat pe informaţiile din baza de date BIG a ANEVAR, bază de date care conţine valorile de piaţă desprinse din rapoartele de evaluare realizate de membrii ANEVAR în scopul garantării împrumuturilor

Principalele propuneri au fost:

1.Menţinerea formei, fără modificări, a art. 457 ( care se referă la proprietăţile rezidenţiale) cu actualizarea cifrelor din tabelul de la alin. (6) cu indici de actualizare care să conducă la valori impozabile pornind de la informaţii de piaţă şi care au fost calculaţi pe baza informaţiilor din baza de date BIG a ANEVAR, bază de date care conţine valorile de piaţă desprinse din rapoartele de evaluare realizate de membrii ANEVAR pe întreg teritoriul României pentru garantarea împrumuturilor

2.La art. 458 (care se referă la clădirile nerezidenţiale) ţinând seama de diversitatea foarte mare a acestora (spaţii comerciale, birouri, spatii industriale, spaţii agricole, benzinarii, hoteluri, proprietăţi mixte, dar şi proprietăţi specializate), am propus menţinerea sistemului actual prin realizarea unui raport de evaluare, pe baza unui standard de evaluare actualizat care să nu mai ţină seama preponderent de abordarea prin cost, ci care să estimeze valoarea de piaţă a proprietăţii nerezidenţiale (deci inclusiv a terenului), un proces de evaluare similar cu cel al evaluării pentru garantarea împrumutului, cunoscut de publicul larg şi autorităţi.

Celelalte modificări propuse sunt consecinţa celor două teme principale de mai sus.

Propunerile vin în sprijinul autorităţilor şi al contribuabililor, şi fructifică experienţa şi expertiza noastră ca Asociaţie profesională de utilitate publică, se mai arată în comunicat.

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. Alții care vor niște bani.

Avocat Ianul Alexandra
cautavocat.ro
BTPay
danescu.ro
arsc.ro

Curs valutar BNR

30 Ian. 2023
Euro (EUR)Euro4.9030
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4936
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.8925
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.5798
Gram de aur (XAU)Gram de aur278.6082

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro