Patronatul Operatorilor de Service Auto din România (POSA) avertizează că modificările legislative iniţiate de deputatul Iulius Marian Firczak ar transforma Legea RCA într-un instrument care „mută drepturile păgubiţilor în favoarea asigurătorilor”, conform unui comunicat al companiei remis redacţiei. Proiectul ar permite companiilor de asigurări să stabilească unilateral devizul de reparaţie, să impună reţele de service-uri „agreate” şi să reducă penalităţile pentru întârzieri la plată.
„Dacă devizul îl face asigurătorul şi şoferul e forţat spre reţeaua lui, dreptul la o reparaţie corectă devine o ficţiune. Acest pachet loveşte direct în păgubit şi îngenunchează sectorul de reparaţii auto corecte şi fiscalizate”, a declarat ing. Marian Lazăr, prim-vicepreşedinte POSA.
Conform informaţiilor publice, modificările propuse prevăd ca devizul de reparaţie să fie calculat de asigurător, iar reparaţiile să se efectueze doar în unităţi contractate de acesta. De asemenea, despăgubirea pentru lipsa de folosinţă ar urma să fie limitată la 30 de zile, indiferent de durata efectivă a reparaţiei, iar introducerea unei franşize opţionale la RCA ar permite executarea silită a şoferilor pentru sume neplătite. În plus, dreptul de reprezentare a păgubiţilor de către service-uri, experţi sau avocaţi ar fi restrâns, ceea ce, potrivit POSA, ar lăsa consumatorii „singuri în faţa abuzurilor corporatiste”.
POSA susţine că aceste prevederi „subminează concurenţa, calitatea reparaţiilor şi siguranţa rutieră”, transformând despăgubirea într-o negociere inegală între şofer şi asigurător.
Organizaţia ridică, totodată, semne de întrebare privind un posibil conflict de interese între deputatul Firczak şi compania Personal Broker - Broker de Asigurare-Reasigurare SRL, asociată public cu acesta. Firma ar fi înregistrat o creştere constantă a veniturilor, ajungând în 2024 la o cifră de afaceri de 2,78 milioane lei, cu doar doi angajaţi. „Nu afirmăm existenţa unor înţelegeri, dar cerem transparenţă şi reguli de incompatibilitate. Când regulile RCA sunt făcute de un deputat care a fondat o firmă de brokeraj, încrederea şoferilor în neutralitatea legii dispare”, a transmis POSA.
„Această propunere legislativă nu este o reformă - este o capitulare în faţa intereselor financiare care calcă peste drepturile a milioane de şoferi corecţi şi peste munca onestă a service-urilor auto. România nu mai are nevoie de legi scrise în birourile asigurătorilor şi votate de cei care câştigă din ele”, a mai spus Marian Lazăr.
POSA solicită retragerea proiectului şi o consultare transparentă între autorităţi, asigurători şi service-uri, pentru a menţine echilibrul între părţile implicate în sistemul RCA.
Opinia Cititorului