Puzderie de noi trenuri private în Mersul Trenurilor 2025-2026

A.F.
Miscellanea / 24 octombrie, 11:33

Puzderie de noi trenuri private în Mersul Trenurilor 2025-2026

Începând cu data de 14 decembrie, când va intra în vigoare Mersul Trenurilor 2025-2026, pe reţeaua feroviară din România vor circula mult mai multe trenuri private. Unele dintre ele vor fi operate cu material rulant nou, altele cu trenuri la mâna a doua aduse de curând în ţară. Se introduc rute noi de trenuri Intercity, la concurenţă cu cele operate acum doar de CFR Călători.

Club Feroviar a consultat proiectul de Livret Central cu trenurile de călători valabil în perioada 14 decembrie 2025 - 12 decembrie 2026, ultima variantă, iar acum venim cu noutăţi faţă de articolele publicate în luna septembrie, care se refereau doar la trasele operatorului feroviar de stat SNTFC CFR Călători. În acest articol, ne vom apleca asupra traselor trenurilor Regio şi Intercity ale operatorilor privaţi. Să le luăm pe rând.Primele IC private - spre Moldova şi spre malul mării

Cu o întârziere de un an, din motive pe care le vom expune mai jos, de la jumătatea lunii decembrie vor începe să circule primele trenuri Intercity private din România.

În precedentul articol referitor la trenurile Intercity programate pentru Mersul Trenurilor 2025-2026, arătam că CFR Călători va transforma foarte multe actuale trenuri Interregio în Intercity, mai ales în zona Moldovei. Bunăoară, din cele cinci perechi de trenuri zilnice Bucureşti-Suceava şi retur, doar cel de noapte, cu destinaţie finală Vatra Dornei Băi, va rămâne Interregio, iar restul vor fi transformate în Intercity. Doar ”din pix” şi doar în ceea ce priveşte preţul, căci altfel durata călătoriei nu scade semnificativ, căci garniturile respective vor opri inclusiv la Mizil, de exemplu.Noile Intercity, care vor fi operate de Ferotrafic TFI, operator deţinut de omul de afaceri Dumitru Anchidin, vor fi mai rapide decât cele ale CFR Călători. Pe relaţia Bucureşti-Suceava va fi introdusă o pereche de trenuri Intercity care vor parcurge distanţa până la destinaţie în 5 ore şi 36 de minute la dus şi în 5 ore şi 39 de minute la întoarcere. Asta pentru că nu vor avea opriri intermediare decât la Buzău, Râmnicu Sărat, Focşani, Bacău, Roman şi Paşcani. Spre comparaţie, cel mai rapid tren IC de stat va face 5 ore şi 52 de minute pe traseu, iar cel mai lent - 6 ore şi 28 de minute.

Altă pereche de IC private va circula pe relaţia Bucureşti Nord-Iaşi şi retur (5 ore şi 34 de minute, respectiv 5 ore şi 28 de minute). Trenurile vor opri pe traseu la Buzău, Râmnicu Sărat, Focşani, Tecuci Nord, Bârlad, Vaslui şi Nicolina.

Alte trenuri Intercity ale Ferotrafic TFI vor face legătura între Moldova, respectiv Bucureşti, pe de o parte, şi litoral, de cealaltă parte. În sezonul estival vom avea o pereche de trenuri IC Suceava-Mangalia şi retur. Trenurile vor opri la Paşcani, Roman, Bacău, Focşani, Buzău Sud, Feteşti, Constanţa şi apoi în toate staţiunile şi vor face pe drum 7 ore şi 21 de minute, respectiv 7 ore şi 31 de minute.

Altă pereche de ttrenuri IC va circula între Iaşi şi Mangalia şi retur, iar o călătorie va dura 7 ore şi 5 minute la dus şi 7 ore şi 35 de minute la întoarcere. Garniturile vor opri pe traseu la Nicolina, Vaslui, Bârlad, Focşani, Buzău Sud, Feteşti, Constanţa şi în staţiunile din sudul litoralului.

În fine, vom avea trei perechi de trenuri Intercity şi pe relaţia Bucureşti Nord-Constanţa. Durata călătoriei (de 2 ore şi 9 minute, respectiv 2 ore şi 10 minute) va fi mai mare decât cu Intercity-urile CFR Călători (2 ore şi un minut, respectiv 2 ore şi 2 minute), care nu fac nicio oprire intermediară, căci cele private vor opri pe traseu la Ciulniţa, Feteşti şi Medgidia.

Trenuri cumpărate din Luxemburg şi Israel

Pentru operarea noilor trenuri Intercity, Ferotrafic TFI a cumpărat de la Societe nationale des chemins de fer luxembourgeois (CFL) 20 de rame electrice model Z2 produse între 1990 şi 1992 de către un consorţiu format de De Dietrich, ANF şi Alstom. Acestea au fost modernizate la Marub Braşov.

În plus, operatorul privat a cumpărat 33 de trenuri diesel IC 3 de la Israel Railways (IR), pentru suma de 1,5 milioane de dolari americani. Motoarele diesel de 400 CP, amplasate în vagoanele de la capăt, permit trenurilor să atingă viteze de până la 180 km/oră. Livrarea acestora a fost însă întârziată de războiul dintre Israel şi Hamas.

Fără bere sau şpriţ în trenurile Intercity private

Conform Ordinului Ministrului Transporturilor şi Infrastructurii nr. 134 din 9 februarie 2022, pentru modificarea anexei nr. 2 la OMTI nr. 153/2011 (...) pentru definirea trenurilor de călători în funcţie de serviciile oferite de operatorii de transport feroviar de călători, la bordul trenurilor Intercity este obligatorie prezenţa serviciilor de alimentaţie publică.

CFR Călători este în ilegalitate, căci un singur vagon bar-bistro modernizat la Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca a intrat în compunerea trenului Intercity Braşov-Constanţa şi circulă o dată la două zile. Pentru ca Ferotrafic TFI să nu urmeze exemplul operatorului de stat, societatea ieşeană va instala în trenuri automate de vânzare a produselor alimentare şi a băuturilor. Numai că la acestea nu se va putea vinde bere, de exemplu, deoarece consumul de băuturi alcoolice este interzis în trenuri, cu excepţia spaţiilor special amenajate (vagoane restaurant sau bar).O altă noutate din Mersul Trenurilor 2025-2026 este reprezentată de introducerea în circulaţie a foarte multe trenuri noi Alstom Coradia Stream ce vor fi operate de Interregional Călători. Operatorul a câştigat la licitaţie (rezultat contestat fără succes de CFR Călători) al doilea pachet de trenuri cumpărate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF).

După ce CFR Călători va primi toate trenurile din primul lot, următoarele unităţi vor merge către IRC, iar trasele au fost deja stabilite. Cu siguranţă, noile trenuri operate de IRC nu vor circula din 14 decembrie 2025, dar vor începe de anul viitor.

Două perechi de trenuri Interregio vor fi operate cu noile rame electrice pe relaţia Cluj Napoca-Teiuş-Simeria-Arad-Timişoara Nord şi retur. Călătoria va dura 6 ore şi 31 de minute la dus şi 7 ore la întoarcere.

Alte trei perechi vor asigura legătura între Cluj-Napoca şi Bucureşti Nord şi retur. Călătoria va dura între 9 ore şi 24 de minute şi 10 ore şi 20 de minute. Vom avea două perechi de trenuri şi pe distanţa mai scurtă Braşov-Cluj Napoca şi retur (7 ore şi 58 de minute, respectiv 7 ore şi 25 de minute).

În fine, cele mai multe curse - opt perechi pe zi - cu Alstom Coradia Stream operate de IRC vor fi pe relaţia Bucureşti-Braşov şi retur. Durata călătoriei va fi undeva pe la 2 ore şi 30 de minute, aşa cum fac şi acum majoritatea trenurilor Interregio.

Regio Călători introduce două noi rute

tren privat defect la Posada circulaţie feroviară blocată la Predeal

La capitolul trenuri Interregio, avem noutăţi şi din partea operatorului braşovean Regio Călători.

În noul program de circulaţie care va intra în vigoare la data de 14 decembrie figurează o pereche de trenuri IR pe relaţia Suceava-Constanţa şi retur. Durata călătoriei din Bucovina la malul mării va fi de 6 ore şi 54 de minute, iar la întoarcere de 6 ore şi 53 de minute.

O altă noutate este perechea de trenuri IR pe relaţia Suceava-Galaţi şi retur. În acest caz, călătoria va dura 4 ore şi 40 de minute la dus, respectiv 4 ore şi 45 de minute în sensul invers.

În rest, în Livret se menţine deja ”clasica” pereche de trenuri Interregio a Regio Călători pe relaţia Braşov-Bucureşti Băneasa-Constanţa-Mangalia. La dus trenul va face 6 ore şi 20 de minute, iar la întoarcere 6 ore şi 49 de minute.Ceilalţi doi operatori privaţi de transport feroviar de călători, Softrans şi Astra Trans Carpatic, îşi vor menţine rutele existente şi în Mersul Trenurilor 2025-2026.

În cazul Softrans, ca trenuri Interregio regăsim doar o pereche sezonieră Bucureşti Nord-Constanţa (în perioada 10 iunie-15 septembrie). Durata călătoriei va fi la dus de 2 ore şi 7 minute, iar la întoarcere de 2 ore şi 12 minute. Până anul acesta, trenurile circulau pe relaţia Craiova-Constanţa ca IR, însă lucrările de pe Magistrala 100 cauzau mari întârzieri.

Astra Trans Carpatic, operator controlat de omul de afaceri arădean Valer Blidar, îşi menţine în circulaţie perechea de trenuri IR de noapte Arad-Timişoara Nord-Craiova-Bucureşti Nord şi retur. În sezonul estival, traseul va fi prelungit până la Constanţa. Tot în vară, vor circula şi trenuri ATC pe relaţia Bucureşti Nord-Mangalia (3 ore şi 48 de minute la dus, 3 ore şi 26 de minute la întoarcere).

Se menţin în circulaţie patru perechi de trenuri pe Bucureşti Nord-Braşov şi retur (aproximativ două ore şi jumătate) şi o altă pereche pe Bucureşti Nord-Titu şi retur (trei sferturi de oră).

Opinia Cititorului ( 1 )

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

  1. Este o veste f.buna.Calatoria cu trenul este mai sigură decât cu auto chiar dacă poate dura un pic mai mult.Ramine marea problemă a comportamentului călătorilor,a păstrării curățeniei. Am văzut vagoane românești modernizate ,curate,am văzut garnituri de tren aduse de afara curate ,frumoase dar după o perioadă de folosire la noi au ajuns într-o stare deplorabilă -Păcat.Inca o dată felicitări din partea unui pasionat de călătoria cu trenul pe distanțe lungi. Cu stima Tavi G.

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

rominsolv.ro
Casino Online
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

24 Oct. 2025
Euro (EUR)Euro5.0835
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3789
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.4992
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8344
Gram de aur (XAU)Gram de aur572.5195

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
ccib.ro
hipo.ro
sustenlandia.com
immromania.eu
world-nuclear-exhibition.com
romexpo.ro
romexpo.ro
targuldeturism.ro
thediplomat.ro
BURSA
Comanda carte
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb