Programul Rabla Auto 2025, care demarează astăzi cu validarea producătorilor, deşi are un buget de 200 milioane lei şi obiectivul principal este să sprijine achiziţia a aproximativ 15.000 autovehicule noi, a iscat controverse prin prisma măsurilor luate de către Guvern şi Administraţia Fondului pentru Mediu.
Cea mai puternică reacţie a venit din partea Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), care consideră că valoarea ecotichetelor este mult prea mică pentru a stimula cu adevărat piaţa auto şi pentru a încuraja electromobilitatea. Potrivit unui comunicat de presă emis de APIA, procesul de consultare publică pentru Rabla Auto 2025 a fost tratat de către decidenţii politici doar ca un exerciţiu formal, fără ca propunerile venite din partea industriei să fie preluate.
Reprezentanţii producătorilor auto au solicitat majorarea ecotichetului pentru vehicule electrice şi pe hidrogen la 27.500 lei şi redistribuirea a 70% din buget către maşini electrice şi plug-in hibride. În opinia lor, acest nivel de sprijin ar fi dus la o penetrare mai mare a pieţei şi ar fi oferit electromobilităţii şansa de a intra pe o traiectorie reală de creştere. Asociaţia atrage atenţia că menţinerea ecotichetului la 18.500 lei pentru electrice riscă să ducă la acelaşi scenariu ca în anul precedent: fonduri rămase neconsumate şi o piaţă stagnantă. Amintim că iniţial valoarea unui ecotichet pentru maşinile electrice era de 37.000 lei.
În noul program, valoarea ecotichetului este de 18.500 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen, 15.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice, 12.000 lei pentru un autovehicul nou hibrid şi 10.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu propulsie termică (inclusiv GPL/GNC) sau a unei motociclete.
APIA insistă asupra unui program mai curajos, echilibrat şi predictibil, care să ofere industriei şi consumatorilor posibilitatea de a-şi planifica investiţiile pe termen mediu şi lung, avertizând că lipsa unor măsuri ferme subminează încrederea în dialogul cu autorităţile.
De cealaltă parte, Administraţia Fondului pentru Mediu îşi exprimă angajamentul ferm de a implementa rapid programul, subliniind că Rabla Auto 2025 este unul dintre cele mai aşteptate programe de finanţare pentru persoanele fizice. Conform AFM, prin alocarea celor 200 de milioane de lei se pot aduce pe piaţă circa 15.000 de maşini noi, contribuind la reducerea poluării şi la îmbunătăţirea calităţii aerului. Preşedintele AFM, Florin Bănică, a declarat că instituţia este pregătită să lanseze programul şi să ofere un sprijin real celor care doresc să facă trecerea la un transport mai curat şi mai eficient energetic. Ministrul Mediului, Diana Buzoianu, a confirmat că procesul de înscriere rămâne acelaşi şi că fondurile nu vor putea fi suplimentate în acest an, dar a deschis perspectiva unor ajustări viitoare.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 15.09.2025, 12:06)
Asistatii social sa mearga la munca daca doresc masini electrice de zeci de mii de euro, nu sa astepte pomeni de la stat ca orice politruc nenorocit. Oricum in curind nu vor mai avea ca sa scoata din priza, dupa ce se inchid centralele pe carbune si un reactor. Reteaua se va destabiliza puternic.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 15.09.2025, 12:08)
Astia vor sa faca profit pe banii statului de zici ca sint banci care asteapta salvarea de la stat dupa prabusirea pietei imobiliare. Pai mai producatorilor si importatorilor, nu sinteti capitalisti?
Acceptati in genunchi directivele Usulei si apoi plingeti ca nu va mai cumpara lumea masinile?
Hai capitalistilor, la munca!!!
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 15.09.2025, 12:25)
În Franța un autoturism electrică poate fi 16-17 mii preț final cu ajutorul diverselor subvenții față de 28-29 preț "de listă". Probabil cum erau acum 20 de ani și pe aici diverse firme de sprijin inclusiv credit "motor".
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 15.09.2025, 13:21)
si Franta e falita.
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 15.09.2025, 16:06)
Ministerul Mediului si AFM trebuie desfiintate de urgenta. Clima ar avea mult mai mult de cistigat, dincolo de economiile bugetare imense.
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 15.09.2025, 16:27)
Corect. Capitalism curat in care iti da statul pomana sa iti pui panouri solari sa sa iti iei masina (electrica).
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 15.09.2025, 18:17)
Unde-s vremurile când Renault vindea Dongfeng pe 8000 euro de la client și 11000 euro de la stat?
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 15.09.2025, 18:31)
Si alea cu hidrogen de unde se incarca? Mai ales ca toate programele de hidrogen de afara, din tarile alea dezvoltate, cad una dupa alta?
Cind prezinta vreo autoritate care este randamentul extragerii hdrogenului din apa prin electroliza cu curent verde? Hai ma baieti si fete de la ministerele verzi, hai ca se poate ca sinteti tare destepti! Sigur trebuie sa stiti si ceva fizica, macar asa, la nivel de scoala ajutatoare.