Programul Rabla Auto 2025, care demarează astăzi cu validarea producătorilor, deşi are un buget de 200 milioane lei şi obiectivul principal este să sprijine achiziţia a aproximativ 15.000 autovehicule noi, a iscat controverse prin prisma măsurilor luate de către Guvern şi Administraţia Fondului pentru Mediu.
Cea mai puternică reacţie a venit din partea Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), care consideră că valoarea ecotichetelor este mult prea mică pentru a stimula cu adevărat piaţa auto şi pentru a încuraja electromobilitatea. Potrivit unui comunicat de presă emis de APIA, procesul de consultare publică pentru Rabla Auto 2025 a fost tratat de către decidenţii politici doar ca un exerciţiu formal, fără ca propunerile venite din partea industriei să fie preluate.
Reprezentanţii producătorilor auto au solicitat majorarea ecotichetului pentru vehicule electrice şi pe hidrogen la 27.500 lei şi redistribuirea a 70% din buget către maşini electrice şi plug-in hibride. În opinia lor, acest nivel de sprijin ar fi dus la o penetrare mai mare a pieţei şi ar fi oferit electromobilităţii şansa de a intra pe o traiectorie reală de creştere. Asociaţia atrage atenţia că menţinerea ecotichetului la 18.500 lei pentru electrice riscă să ducă la acelaşi scenariu ca în anul precedent: fonduri rămase neconsumate şi o piaţă stagnantă. Amintim că iniţial valoarea unui ecotichet pentru maşinile electrice era de 37.000 lei.
În noul program, valoarea ecotichetului este de 18.500 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen, 15.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice, 12.000 lei pentru un autovehicul nou hibrid şi 10.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu propulsie termică (inclusiv GPL/GNC) sau a unei motociclete.
APIA insistă asupra unui program mai curajos, echilibrat şi predictibil, care să ofere industriei şi consumatorilor posibilitatea de a-şi planifica investiţiile pe termen mediu şi lung, avertizând că lipsa unor măsuri ferme subminează încrederea în dialogul cu autorităţile.
De cealaltă parte, Administraţia Fondului pentru Mediu îşi exprimă angajamentul ferm de a implementa rapid programul, subliniind că Rabla Auto 2025 este unul dintre cele mai aşteptate programe de finanţare pentru persoanele fizice. Conform AFM, prin alocarea celor 200 de milioane de lei se pot aduce pe piaţă circa 15.000 de maşini noi, contribuind la reducerea poluării şi la îmbunătăţirea calităţii aerului. Preşedintele AFM, Florin Bănică, a declarat că instituţia este pregătită să lanseze programul şi să ofere un sprijin real celor care doresc să facă trecerea la un transport mai curat şi mai eficient energetic. Ministrul Mediului, Diana Buzoianu, a confirmat că procesul de înscriere rămâne acelaşi şi că fondurile nu vor putea fi suplimentate în acest an, dar a deschis perspectiva unor ajustări viitoare.
Opinia Cititorului