Ţara noastră face primii paşi concreţi spre o reformă curriculară în învăţământul liceal. Ministrul Educaţiei, Daniel David, a semnat ordinul privind înfiinţarea Programului naţional pentru pilotarea sistemică a planurilor-cadru, care vizează toate formele de liceu - de stat, particular şi confesional. Măsura vine după o lungă perioadă de consultări şi dezbateri publice, menite să asigure includerea punctelor de vedere ale profesorilor, elevilor, părinţilor şi specialiştilor.
• Două variante de plan-cadru
Ministrul a precizat că există în prezent două variante de planuri-cadru. Varianta standard, recent aprobată, reflectă propunerile colectate în procesul de consultare şi a suferit modificări importante: accentuează profilul şi specializarea elevului; introduce un modul de cultură naţională, cu accent pe gramatică, istoria şi geografia României; urmăreşte formarea celor opt competenţe-cheie europene; descentralizează decizia privind curriculumul opţional către şcoală şi elev; oferă şcolilor libertatea de a alege şi implementa discipline relevante pentru comunitatea lor. Ministrul a explicat că descentralizarea nu înseamnă eliminarea orelor, ci o adaptare a ofertei educaţionale pentru a răspunde nevoilor elevilor şi pentru a stimula implicarea lor activă.
Pentru şcolile care doresc mai multă flexibilitate, Programul naţional de pilotare oferă cadrul legal şi metodologic pentru personalizarea curriculumului la nivel de unitate de învăţământ.
• Programe noi, manuale moderne şi formarea profesorilor
Următorii paşi ai reformei sunt deja conturaţi. Până în noiembrie 2025, echipe mixte de profesori din preuniversitar şi universitar, împreună cu experţi ai Academiei Române, vor elabora noi programe şcolare. Acestea vor fi inspirate din modelele curriculare ale unor ţări cu rezultate educaţionale remarcabile şi vor pune accent pe: conţinuturi mai relevante şi mai aerisite; legătura între învăţământul preuniversitar şi cel universitar; alocarea a 25% din timpul disciplinar pentru consolidare, remediere şi aplicabilitate practică.
Pe baza acestor programe, vor fi dezvoltate manuale noi, care vor combina metodele clasice cu resurse digitale şi interactive, inclusiv elemente de tip gamification, acolo unde este potrivit. Licitaţia pentru noile manuale va avea loc în decembrie 2025.
Componenta de formare continuă a cadrelor didactice este esenţială pentru succesul reformei. Aceasta va începe în ianuarie 2026, pentru a-i pregăti pe profesori să implementeze noile abordări curriculare în mod eficient.
• Impactul reformei: rezultate în 5 ani
Implementarea noilor planuri-cadru va începe cu clasa a IX-a, în anul şcolar 2026-2027, urmând să fie extinsă treptat la toate nivelurile liceale. Daniel David este optimist: „Dacă implementăm programatic aceste noi modele, ne aşteptăm la rezultate educaţionale semnificativ mai bune în următorii cinci ani - reflectate în reducerea analfabetismului funcţional, a abandonului şcolar şi în creşterea performanţei naţionale şi internaţionale”.
Un liceu mai flexibil, mai relevant, mai apropiat de nevoile elevului şi de realităţile societăţii - aceasta este promisiunea noii reforme. Cu un orizont de implementare clar şi o viziune modernă, sistemul educaţional românesc pare pregătit, în sfârşit, să facă un salt calitativ în formarea generaţiilor viitoare.
Opinia Cititorului