Deficitul de şoferi profesionişti a devenit unul dintre cele mai mari riscuri pentru transportul rutier din România şi Europa, în condiţiile în care doar la nivel naţional este nevoie de aproximativ 70.000 de şoferi de camion, iar deficitul total de conducători auto urcă la circa 150.000, potrivit estimărilor Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România pentru 2025, potrivit unui comunicat emis redacţiei, de la care transmitem cele ce urmează. În acest context, ReMArkable Consulting - companie românească de consultanţă specializată exclusiv în transporturi - a reuşit, din 2022 până în prezent, să recruteze şi să integreze peste 1.000 de şoferi extracomunitari din 7 ţări (Georgia, Armenia, Uzbekistan, Kenya, state din America de Sud, Kazahstan, Tadjikistan) pentru aproximativ 30 de companii de transport din Europa, propunând un model de business integru, orientat spre oameni şi siguranţă rutieră, nu doar spre volum şi comisioane rapide.
Cifra de afaceri pe 2024 este de 1.125.892, faţă de 102.460 în 2023.
ReMArkable Consulting a apărut firesc, din interiorul sectorului de transporturi rutiere, nu dintr-o perspectivă de „resurse umane generalist”. Atât fondatoarea companiei, Monica Borza, cât şi partenerul ei, Alexandru Borza, au peste un deceniu de experienţă directă în companii internaţionale de transport şi au început să construiască procese de recrutare internaţională înainte de a lansa propriul business.
Fondatorii şi povestea ReMArkable Consulting
Monica Borza este fondatoarea ReMArkable Consulting, este specialist în resurse umane, migraţie şi mobilitate internaţională, cu studii în Psihologie şi o experienţă de peste 15 ani în resurse umane la nivel internaţional, în diverse roluri în companii de transport. Din ultimii 10 ani, o mare parte din activitatea sa profesională este dedicată mobilităţii internaţionale şi recrutării de personal extracomunitar în transporturi.
„Cred că în transporturi nu mai ajunge să «pui oameni pe posturi». Vorbim despre siguranţă rutieră, vieţi omeneşti şi lanţuri de aprovizionare întregi. De aceea, pentru noi, recrutarea începe în teren, cu testări reale în poligon şi cu discuţii sincere cu şoferii şi angajatorii deopotrivă.” - Monica Borza, fondator ReMArkable Consulting
Alexandru Borza este CEO ReMArkable Consulting, este inginer în transporturi, şef de promoţie al Politehnicii Timişoara. A avut roluri de top management în companii internaţionale de transport, unde a coordonat operaţiuni cu peste 1.000 de şoferi de camion şi flota aferentă. Din 2015 a început să lucreze direct cu şoferi extracomunitari şi a pus bazele primelor proiecte de recrutare internaţională în compania unde activa la acel moment.
„Piaţa are nevoie de furnizori integri, cu experienţă reală, nu doar cu prezentări frumoase. Un partener în recrutare trebuie să înţeleagă atât legislaţia şi procesele de migraţie, cât şi realitatea din cabină şi din parcarea de pe autostradă. Aici cred că se vede diferenţa dintre o agenţie de curriculum vitae-uri şi o companie de consultanţă specializată în transport.” - Alexandru Borza, CEO ReMArkable Consulting
Observând din interior cum se adânceşte criza de forţă de muncă - tineri tot mai puţini interesaţi de meseria de şofer, valuri de pensionări, emigrarea şoferilor români către alte state europene - cei doi au decis să construiască un model de consultanţă care să nu se limiteze la „plasare de personal”, ci să ofere un proces complet, etic, de la recrutare şi verificare, până la training, documentaţie de migraţie şi integrare culturală.
Monica şi Alexandru Borza au mizat de la început pe integritate, rigoare şi respect pentru oameni, într-o piaţă în care, prea des, furnizorii pun pe primul loc câştigul rapid, nu calitatea. Împreună, cei doi au construit o echipă mixtă - recrutorii, specialiştii în legislaţia muncii şi a transporturilor, experţii în migraţie, trainerii de transport - care lucrează integrat pentru aceeaşi promisiune: procese corecte, testări reale şi parteneriate pe termen lung.
„Nu suntem antreprenori orientaţi doar spre cifre şi profit cu orice preţ. Suntem interesaţi să construim o industrie mai sănătoasă, în care un angajator serios să poată dormi liniştit ştiind pe cine are la volan, iar un şofer să ştie exact în ce condiţii pleacă la drum. Pentru noi, următorii ani înseamnă consolidare şi responsabilitate. Nu vrem să creştem cu orice preţ, vrem să creştem sănătos, pe principii clare: fără comisioane la candidaţi, fără promisiuni nerealiste şi cu un singur obiectiv în minte - să fim parte din soluţia pe termen lung la criza de şoferi, nu doar un plasture temporar” - este filosofia de lucru sintetizată de Monica Borza.
Obiective pentru următorii trei ani:
* Înfiinţarea unui centru de instruire şi training în Oradea - unde deja există locaţia.
* Înfiinţarea unui centru de instruire în Uzbekistan, pentru ca şoferii care vor proveni de acolo să fie deja pregătiţi când intră pe piaţa europeană.
* Dezvoltarea operaţiunilor din Spania.
* Digitalizare completă: lansarea unei platforme unice pentru şoferi, companii şi documente (trimestrul doi 2026) - într-o singură platformă online, companiile vor putea verifica statusul proiectelor, iar şoferii vor putea urmări, de la înregistrare şi pre-interviu până la angajare şi training, întregul parcurs.

















































Opinia Cititorului