Instabilitatea politică şi corupţia urcă anul acesta în top trei motive de îngrijorare pentru tinerii din România (36%, respectiv 22% dintre Millennials şi 23%, respectiv 25% dintre reprezentanţii Generaţiei Z sunt preocupaţi de aceste aspecte), conform studiului „Deloitte Global Gen Z and Millennial Survey 2025”, realizat în 44 de ţări, inclusiv ţara noastră.
Costul vieţii de zi cu zi rămâne cea mai mare îngrijorare pentru Millennials (48%, în creştere de la 43% anul trecut) şi pentru cei din Generaţia Z (39%, faţă de 29% cu un an în urmă). În acelaşi timp, tinerii români se tem că, după pensionare, nu vor beneficia de o situaţie financiară confortabilă (60% dintre Millennials şi 46% dintre reprezentanţii Generaţiei Z), mulţi dintre ei susţin că trăiesc de la un salariu la altul (44% dintre Millennials şi 50% dintre reprezentanţii Generaţiei Z), iar peste o tremie din fiecare categorie au dificultăţi cu cheltuielile curente.
La nivel global, cea mai mare îngrijorare a tinerilor este legată tot de costul vieţii de zi cu zi (42% dintre Millennials, 39% dintre reprezentanţii Generaţiei Z), dar pe locurile următoare se află siguranţa personală (19%) şi protecţia mediului (18%), în cazul Millennials, şi sănătatea mintală a colegilor de generaţie (21%) şi şomajul (18%), în cazul celor din Generaţia Z.
Din perspectiva carierei, tinerii români au ca principale obiective dobândirea independenţei financiare (18% dintre Millennials şi 25% dintre cei din Generaţia Z) şi menţinerea unui raport echilibrat între viaţa profesională şi cea personală (24% dintre Millennials şi 21% în rândul Generaţiei Z). Pe de altă parte, tot mai mulţi tineri caută un job cu semnificaţie - 92% dintre Millennials şi 91% dintre reprezentanţii Generaţiei Z spun că sentimentul că derulează o activitate care are sens dincolo de beneficiile personale este important pentru satisfacţia lor profesională.
Raluca Bontaş, Partener, Deloitte România a declarat că: „Preocuparea pentru bunăstarea financiară revine aşadar în prim plan, generaţiile tinere fiind în mod clar mai flexibile în a-şi schimba cursul carierei, inclusiv domeniul de activitate, pentru a-şi atinge obiectivele. Există o diferenţă în poziţionarea pe subiect, căci cei din generaţia Millennials sunt dispuşi să facă o astfel de schimbare în special pentru un pachet salarial mai consistent (41%), în timp ce reprezentanţii Generaţiei Z caută mai degrabă să avanseze mai rapid în carieră (33%), recunoscând însă că şi suplimentarea veniturilor este importantă (29%). În acest peisaj, angajatorii sunt chemaţi să găsească din nou resurse şi beneficii care chiar contează, pentru că retenţia nu mai e un simplu indicator de resurse umane, ci o probă de loialitate reciprocă”.
Totodată, conform studiului, tinerii români sunt tot mai interesaţi de utilizarea soluţiilor bazate pe inteligenţa artificială generativă (GenAI) la locul de muncă - 43% dintre Millennials şi 42% dintre reprezentanţii Generaţiei Z spun că folosesc deja GenAI în activitatea lor zilnică, în creştere de la 11%, respectiv 13% cu un an în urmă. La nivel global, însă, proporţia tinerilor care utilizează deja astfel de tehnologii este mult mai mare- 56% dintre Millennials şi 57% dintre cei din Generaţia Z.
Preocuparea pentru protecţia mediului rămâne şi ea ridicată - 73% dintre Millennials şi 68% dintre reprezentanţii Generaţiei Z din România (peste procentele înregistrate la nivel global, respectiv 63% şi 65%) spun că sunt îngrijoraţi cu privire la schimbările climatice. În aceste condiţii, peste 60% dintre ei sunt dispuşi să plătească mai mult pe produse sau servicii sustenabile, iar în jur de 70% iau în calcul certificările şi politicile de mediu ale unei companii atunci când evaluează un potenţial angajator.
Studiul Deloitte Global Gen Z and Millennial Survey 2025, ajuns la ediţia a 14-a, a fost efectuat în rândul a circa 8.700 de exponenţi ai Generaţiei Millennials (născuţi între ianuarie 1983 şi decembrie 1994) şi a aproximativ 14.700 de reprezentanţi ai Generaţiei Z de peste 18 ani (născuţi între ianuarie 1995 şi decembrie 2006), din 44 de ţări din întreaga lume.




















































Opinia Cititorului