SUPLIMENT ECO-ECONOMIE"Până în 2025 vrem să dezvoltăm anual cel puţin nouă instalaţii de panouri fotovoltaice în spaţii ce aparţin Kaufland România"

Ziarul BURSA #Companii / 20 iulie

Valer Hancaş, director de Comunicare şi Corporate Affairs, Kaufland România

Valer Hancaş, director de Comunicare şi Corporate Affairs, Kaufland România

(Interviu cu Valer Hancaş, director de Comunicare şi Corporate Affairs, Kaufland România)

"Sunt încrezător că ne vom alinia treptat la directivele europene pe mediu şi că vom reuşi să le asigurăm generaţiilor viitoare o Românie mai curată şi mai sănătoasă" "Până în 2030, obiectivul grupului nostru este să devenim o companie neutră din punct de vedere climatic"

Kaufland România plănuieşte ca, până în 2025, să dezvolte anual minimum nouă instalaţii de panouri fotovoltaice în spaţii ce aparţin companiei, a declarat Valer Hancaş, directorul de Comunicare şi Corporate Affairs din cadrul societăţii, în cadrul unui interviu acordat ziarului BURSA. Potrivit acestuia, strategia Kaufland România prevede reducerea, până în 2030, a emisiilor rezultate din operaţiuni directe cu peste 80% faţă de nivelul înregistrat în anul 2019. Până în prezent, Kaufland România a dotat cu panouri fotovoltaice trei magazine şi unul din cele două centre logistice ale sale.

Potrivit domniei sale, pentru acest an, Kaufland România vizează dotarea tuturor celor 18 magazine din Bucureşti cu staţii de încărcare pentru maşinile electrice.

Acesta adaugă că, în 2021, Kaufland a devenit primul retailer din România cu un sistem naţional de colectare selectivă, iar recent a lansat prima infrastructură de colectare a produselor de îngrijire personală şi a locuinţei la nivel naţional.

"Extinderea infrastructurilor de reciclare din magazine a fost o prioritate pentru noi în ultimii ani. Cu atât mai mult în contextul de faţă, când Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR) a devenit o realitate şi va schimba modul în care percepem ambalajele şi consumul de resurse. (...) Am început cu automatele de reciclare din parcare, unde clienţii pot depune ambalaje din PET, aluminiu şi sticlă. Avem câte unul în fiecare magazin din ţară, deci un grad de acoperire de 100%, în urma unei investiţii de circa 35 milioane de lei, într-un singur an. (...) Cei care vin la aceste aparate nu doar fac un lucru bun pentru natură şi umanitate, ci primesc şi reduceri, ca să fie motivaţi să o facă mai des", a spus reprezentantul Kaufland România, menţionând că şi-ar dori să vadă cât mai multe companii care să se implice activ în tranziţia către o economie circulară.

Reporter: Kaufland România este în topul celor mai mari retaileri din ţara noastră. Sunteţi, de asemenea, membru în Ambasada Sustenabilităţii. Cum vă raportaţi la sustenabilitate având în vedere amprenta de carbon pe care o are societatea dumneavoastra şi cum încercaţi/reuşiţi să o atenuaţi?

Valer Hancaş:Pentru noi, sus­tenabilitatea a depăşit de mult timp conotaţia de reciclare sau practici "fair trade". La Kaufland, sustenabilitatea a devenit o filosofie integrată în toate acţiunile noastre, pentru că ea înseamnă, în primul rând, a acţiona cu grijă, responsabilitate şi recunoştinţă faţă de cei din jur. Strategia noastră vizează cinci piloni principali: producători locali, angajaţi, clienţi, mediu şi comunitate.

Altfel spus, sustenabilitatea nu se rezumă doar la produse etichetate drept bio, eco-friendly sau cruelty-free - ci cuprinde o serie concretă şi largă de activităţi şi practici conectate strâns între ele, care ajută un business să ofere produse şi servicii, fără a pune în pericol resursele generaţiilor viitoare.

Pe scurt, ca să fii sustenabil, trebuie să bifezi câteva etape foarte clare: protejarea mediului, susţinerea comunităţii şi, desigur, dezvoltarea economică. Un business economic sustenabil este unul care produce un profit suficient pentru a-şi susţine activitatea, angajaţii, mediul şi comunitatea.

Zilnic, în cadrul companiei, gândim în această direcţie - cum să ajutăm România să devină o ţară sustenabilă, cum să ajutăm cetăţenii să înţeleagă importanţa reciclării, cum să educăm în acest sens şi cum să oferim soluţii concrete la probleme reale. Şi fiecare decizie şi acţiune este trecută prin filtrul acesta, al impactului faţă de mediu. De la felul în care protejăm parteneriatele de durată cu producătorii locali şi oamenii din echipă, la cel în care avem grijă de resurse.

Sustenabilitatea capătă o importanţă din ce în ce mai mare, dar noi nu ne agăţăm pur şi simplu de un curent. Sustenabilitatea este în ADN-ul nostru şi am fost întotdeauna foarte proactivi în această privinţă. Nu doar că ne reducem amprenta de carbon, dar le oferim şi cumpărătorilor şi partenerilor noştri toate mijloacele să o reducă pe a lor. La noi reciclează, află cum pot combate risipa alimentară, au acces la o sortimentaţie largă de produse locale, alternative bio şi vegane, produse marcă proprie în ambalaje din plastic reciclabil sau reciclat sau îşi încarcă maşina electrică. Vrem să îi ajutăm pe oameni să adopte un comportament corect faţă de mediu. Este datoria noastră ca retailer.

Ne-am propus ca până în 2030 să reducem emisiile rezultate din operaţiuni directe, cu peste 80% faţă de nivelul înregistrat în anul 2019. Pentru atingerea acestui obiectiv, iniţiem şi susţinem activ proiecte de reducere a risipei alimentare, utilizăm energie regenerabilă,dezvoltăm logistică ecologică, investim în panouri fotovoltaice pentru mai multe magazine şi depozite şi vom continua acest demers.

Până în 2030, obiectivul grupului nostru este să devenim o companie neutră din punct de vedere climatic. Nu mai putem vorbi des­pre o afacere de succes fără sustenabilitate.

Reporter: Ce proiecte aveţi în vedere pentru a face paşi către producţia de energie verde?

Valer Hancaş: Kaufland a pariat de la început pe sustenabilitate şi a fost adesea cu un pas înaintea măsurilor legislative. Poate că acum şase ani nu conta, de exemplu, să ai o reţea de încărcare pentru maşini electrice. Noi am pariat pe asta, lucru care s-a dovedit corect. Drept dovadă, planul pentru anul acesta este să dotăm toate cele 18 magazine din Bucureşti cu astfel de staţii de încărcare.

Kaufland a fost primul retailer care a investit într-un format de magazin anti-plastic. Şi aici am fost pionieri. Provocarea pandemiei a fost să ne demonstrăm nouă că suntem la fel de buni şi de implicaţi. Într-o perioadă cu tăieri de bugete, noi am continuat să investim în sustenabilitate. Drept dovadă, în 2021, am devenit primul retailer din România cu un sistem naţional de colectare selectivă iar recent am lansat prima infrastructură de colectare a produselor de îngrijire personală şi a locuinţei la nivel naţional. Pentru că noi reciclăm şi clienţii noştri reciclează. Acum, o fac simplu şi comod, în fiecare magazin Kaufland din ţară, având garanţia că toate deşeurile sunt valorificate şi reintroduse în circuit. Avem în derulare şi proiecte interne, prin care îi încurajăm pe colegii şi furnizorii noştri să recicleze.

Totodată, milităm pentru un consum responsabil de resurse. Investim pentru reducerea cantităţilor de alimente irosite, pe tot fluxul de la furnizor, în depozitele şi magazinele noastre şi până la client. Reducem gradual cantitatea de plastic din ambalajele mărcilor proprii şi folosim energie regenerabilă în proporţie de 98% în magazinele şi depozitele noastre.

În anul financiar 2021, Kaufland a investit în România 203 milioane euro, în termeni de CAPEX, mai precis, pentru achiziţionarea sau modernizarea activelor fixe, o proporţie importantă a fost alocată dezvoltării proiectelor de mediu.

Extinderea infrastructurilor de reciclare din magazine a fost o prioritate pentru noi în ultimii ani. Cu atât mai mult în contextul de faţă, când Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR) a devenit o realitate şi va schimba modul în care percepem ambalajele şi consumul de resurse. Am început cu automatele de reciclare din parcare, unde clienţii pot depune ambalaje din PET, aluminiu şi sticlă. Avem câte unul în fiecare magazin din ţară, deci un grad de acoperire de 100%, în urma unei investiţii de circa 35 milioane de lei, într-un singur an.

Anul acesta, cu o investiţie de 100.000 euro, am scalat la nivel naţional şi Broscuţa, sistemul nostru de colectare a plasticului de tip PET, HDPE şi LDPE, regăsit în ambalajele produselor cosmetice şi de igienă. Proiectul reprezintă o premieră la nivelul pieţei de retail alimentar, astfel de ambalaje fiind mai dificil de reciclat, din cauza procesului minuţios de sortare, după tipul de material, respectiv de culoare.

Dorim să fim o ancoră în mintea consumatorilor atunci când vine vorba de colectare. Cei care vin la aceste aparate nu doar fac un lucru bun pentru natură şi umanitate, ci primesc şi reduceri, ca să fie motivaţi să o facă mai des.

Tot în zona de protecţie a mediului, amintesc şi demersurile care vizează energia verde. Ne producem, momentan, într-o mică proporţie, energia necesară. Este vorba de o investiţie de 1,5 milioane de euro anunţată anul trecut, pentru dotarea primelor trei magazine şi a unuia dintre cele două centre logis­tice cu peste 3.700 de panouri fotovoltaice. Acestea generează suficientă energie verde cât să reducă impactul asupra mediului, eliminând anual peste 1.000 de tone de emisii de dioxid de carbon. Planul este ca, până în 2025, să dezvoltăm anual minimum 9 instalaţii de panouri fotovoltaice în alte spaţii ce aparţin Kaufland România.

Reporter: Consideraţi că firmele vor fi nevoite să accepte o reducere a profitului pentru a fi mai sustenabile?

Valer Hancaş: Sustenabilitatea costă, implică alocarea unui buget dedicat şi mai ales timp şi energie, dar este singura şi cea mai eficientă formă de a face business durabil. E o investiţie în viitor. În acest punct, este o necesitate şi mi-aş dori să văd cât mai multe companii care să se implice activ în tranziţia către o economie circulară.

Reporter: Având în vedere că raportarea de sustenabilitate devine o parte din ce în ce mai importantă a pachetului de raportare al companiilor, nu pot să nu vă întreb dacă compania dumneavoastră întocmeşte un raport de sustenabilitate? Care consideraţi că sunt beneficiile acestei raportări?

Valer Hancaş: Am început raportarea rezultatelor nefinanciare încă din 2016, înainte să existe un cadru legislativ în acest sens. Analizăm şi măsurăm constant impactul pe care îl avem asupra mediului şi comunicăm transparent rezultatele prin rapoartele de sustenabilitate anuale. Astfel, putem ţine o evidenţă a progreselor pe care le înregistrăm şi ne îndreptăm toate eforturile către identificarea de soluţii concrete şi eficiente. An de an, ne setăm obiective tot mai ambiţioase şi dezvoltăm strategii susţinute privind clima, pentru a avea un impact vizibil, măsurabil şi pe termen lung în comunitate.

Consider că publicarea amprentei de carbon în rândul companiilor are capacitatea de a le motiva să ia măsuri în această privinţă, deci ar fi benefică.

Reporter: Consideraţi că legislaţia fiscală este una care îndeamnă companiile să colecteze/recicleze şi să aducă în faţă produse şi servicii sustenabile?

Valer Hancaş: În 2022, sustenabilitatea trebuie să fie o prioritate. Fără dar şi poate. Sondajele arată că oamenii apreciază brandurile care se implică în vieţile lor şi sunt alături de ei. Noi spunem că e de datoria companiilor să se implice, să dea mai mult înapoi şi îşi asume cu adevărat rolul pe care îl au în comunitate.

Reporter: Ce ar trebui să facă mai bine autorităţile locale în ceea ce priveşte colectarea deşeurilor şi implementarea componentei de oraşe sustenabile/smart city?

Valer Hancaş: Potrivit unui studiu Kaufland România şi IZI Data, aproape 7 din 10 respondenţi declară că reciclează cel puţin o dată pe săptămână. Eşantionul este reprezentativ pentru mediul urban, însă cred că suntem pe drumul cel bun. Acelaşi studiu arată că circa 5 din 10 oameni ar recicla mai mult dacă ar dispune de un punct de colectare în proximitatea locuinţei. Cred că aici şi pe zona de informare mai avem de lucrat, atât autorităţile, cât şi mediul privat. Aşa cum spuneam, e nevoie de un efort colectiv, iar eu sunt încrezător că îl putem face în anii aceştia ce vor urma.

Reporter: Consideraţi că, în România, economia circulară primeşte destulă importanţă la nivelul autorităţilor publice locale şi centrale?

Valer Hancaş: Apreciez că tema impactului asupra mediului a devenit tot mai prezentă pe agenda autorităţilor, companiilor şi generează tot mai mult interes în rândul jurnaliştilor. Acest lucru nu poate decât să mă bucure. Sunt încrezător că ne vom alinia treptat la directivele europene şi vom reuşi să le asigurăm generaţiilor viitoare o Românie mai curată şi mai sănătoasă.

Reporter: Dar în vieţile noastre personale? Cum putem fi noi înşine mai sustenabili?

Valer Hancaş: Tot timpul zicem, la Kaufland, că implicarea face diferenţa. Poate că un singur gest nu opreşte poluarea, dar şapte miliarde de gesturi ar schimba radical datele problemei.

Ce le recomandăm clienţilor noştri este să consume responsabil. Să aleagă saculeţii reutilizabili în locul pungilor de la raionul de legume-fructe, să cumpere mai puţin şi mai des pentru a evita risipa, să consume produse locale şi, bineînţeles, să colecteze selectiv şi corect. Tranziţia către o economie circulară se poate face doar printr-o muncă de echipă, o colaborare strânsă între autorităţi, consumatori şi mediu de business.

Reporter: Vă mulţumesc!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

csalb.ro
Electromagnetica
arsc.ro

Curs valutar BNR

12 Aug. 2022
Euro (EUR)Euro4.8909
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7450
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.0380
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7696
Gram de aur (XAU)Gram de aur272.6466

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro