Maşinile electrice pot ajunge mai avantajoase decât cele cu motor termic, după reintroducerea primei de achiziţie anunţate de guvernul german, însă acest lucru depinde decisiv de preţul energiei electrice şi de modul de utilizare, arată o analiză realizată de ADAC, cel mai mare club auto din Germania, şi relatată de CHIP, publicaţie germană de tehnologie, în cooperare cu site-ul de specialitate ecomento.
Potrivit sursei citate, ADAC a recalculat pentru /Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung/ costurile totale de utilizare pentru patru modele auto, luând în calcul, pentru prima dată, reintroducerea unei prime de stat pentru achiziţia de maşini electrice, prevăzută să intre în vigoare din 2026. Analiza se bazează pe o metodologie de tip „cost total de deţinere”, care include preţul de achiziţie, costurile cu combustibilul sau energia electrică, întreţinerea, asigurarea, taxele, deprecierea şi alte cheltuieli, pentru un rulaj anual de 15.000 de kilometri.
În studiu au fost comparate câte un model electric şi unul cu motor termic din două segmente: Hyundai Kona şi Volkswagen Passat, respectiv varianta sa electrică, ID.7. Conform calculelor ADAC, maşinile electrice rămân demonstrabil mai scumpe la achiziţie, chiar şi după includerea primei minime de 3.000 de euro: Kona electric costă cu aproximativ 7.900 de euro mai mult decât versiunea pe benzină, iar ID.7 este cu circa 6.400 de euro mai scump decât Passat-ul cu motor termic.
CHIP arată că diferenţa de cost se poate inversa însă în exploatare, în funcţie de preţul energiei. ADAC a analizat trei scenarii de tarif pentru electricitate - 18, 44 şi 60 de cenţi/kWh. La un preţ scăzut al energiei, maşinile electrice devin mai avantajoase în ambele segmente: Hyundai Kona electric generează o economie de aproximativ 105 euro pe lună faţă de varianta pe benzină, iar ID.7 este cu circa 36 de euro pe lună mai ieftin decât Passat-ul.
La un tarif mediu al energiei electrice, Kona electric rămâne mai avantajos, însă Passat-ul cu motor termic devine uşor mai ieftin decât ID.7, cu aproximativ 10 euro pe lună, potrivit aceleiaşi surse. În scenariul unui preţ ridicat al electricităţii, Kona electric păstrează un avantaj lunar de 29 de euro, în timp ce ID.7 ajunge să fie cu circa 38 de euro pe lună mai scump decât Passat-ul.
Concluzia analizei ADAC, citată de CHIP, este că maşinile electrice pot deveni mai ieftine decât cele cu motor termic pe durata de utilizare, dar numai în condiţiile accesului la energie electrică ieftină, în special prin încărcare la domiciliu, în timp ce utilizarea predominantă a staţiilor publice scumpe poate anula avantajul economic.



























































Opinia Cititorului