Asociaţia Energia Inteligentă (AEI) transmite, într-o analiză semnată de preşedintele Dumitru Chisăliţă, că România are suficiente resurse pentru a evita o criză de carburanţi după 21 noiembrie, când Lukoil nu va mai putea comercializa carburant în forma actuală a acţionariatului. „Teoretic, românii ar trebui să stea liniştiţi în ceea ce priveşte siguranţa alimentării cu combustibili, fără a da fuga la pompă”, afirmă Chisăliţă în comunicarea transmisă redacţiei.
Potrivit acestuia, Lukoil poate continua operaţiunile „sub o altă structură a proprietăţii sau prin preluarea temporară a activităţii de către statul român”. Compania operează 320 de staţii de carburanţi şi rafinăria Petrotel Ploieşti, care acoperă aproximativ 16% din producţia internă.
Chisăliţă subliniază că legislaţia permite statului să intervină doar în situaţii excepţionale: „În România, statul poate numi un administrator special la o companie privată din sectorul energetic doar dacă sunt îndeplinite condiţii excepţionale, respectiv dacă există sancţiuni internaţionale sau dacă legea permite intervenţia pentru asigurarea continuităţii aprovizionării.”
Preşedintele AEI arată că România are suficiente capacităţi de rafinare pentru a evita o criză, chiar şi în scenariul închiderii temporare a Petrotel: „România ar avea suficienţi combustibili pentru acoperirea necesarului intern, în situaţia - pur teoretică - în care îşi reduce exporturile.” Totuşi, adaugă el, acest scenariu „nu se poate pune în practică”, având în vedere contractele externe şi riscul generării unor crize regionale.
Referindu-se la posibila preluare de către stat, Chisăliţă atrage atenţia că măsura are multiple vulnerabilităţi: „Preluarea sau controlul statului asupra companiei Lukoil implică riscuri financiare - posibile cereri de despăgubire, efort bugetar pentru administrare - dar şi problema competenţei statului în gestionarea rafinăriilor şi a reţelei de distribuţie, precum şi riscul dezvoltării corupţiei.”
El subliniază că există şi soluţii de piaţă pentru continuitatea aprovizionării: „Există companii româneşti care pot prelua întregul segment de clienţi al Lukoil fără a afecta exporturile prezente, prin importul direct de benzină şi motorină, dacă se disponibilizează capacităţile de stocare ale Oil Terminal.”
Cea mai mare vulnerabilitate nu este oferta de produse, ci riscul de panică: „Aglomeraţia artificială la benzinării poate crea o falsă creştere a cererii, poate perturba distribuţia şi poate duce la majorări temporare ale preţurilor, chiar dacă nu există o criză reală.”
În final, preşedintele AEI face apel la calm şi comunicare profesionistă din partea autorităţilor:
„Atât timp cât autorităţile nu comunică prin clişee, ci realizează un dialog corect, sincer şi profesionist cu populaţia, iar populaţia alimentează normal, piaţa rămâne stabilă, stocurile pot fi asigurate, iar preţurile nu vor exploda.”
Dumitru Chisăliţă mai subliniază că „decizia rapidă privitoare la viitorul Lukoil şi menţinerea fluxurilor normale de aprovizionare sunt esenţiale pentru stabilitatea pieţei de carburanţi”.



























































