Piaţa spaţiilor industriale şi logistice din România şi-a continuat ritmul de creştere în primul semestru din 2025, susţinută în principal de expansiunea accelerată a retailului, atât tradiţional, cât şi online, arată raportul Colliers pentru primele şase luni ale anului, potrivit unui comunicat emis redacţiei. Cererea pentru depozite moderne, hub-uri regionale şi infrastructură logistică eficientă a crescut semnificativ, pe fondul dezvoltării reţelelor FMCG şi al avansului e-commerce-ului. În primele şase luni din 2025 au fost închiriaţi peste 417.000 de metri pătraţi de spaţii industriale, cu peste 20% mai mult decât în aceeaşi perioadă din 2024. Segmentul de retail şi alţi chiriaşi antrenaţi indirect de consumatori au generat peste două treimi din totalul cerii, ceea ce confirmă rolul central al sectorului comerţului în susţinerea sectorului logistic. Printre alte aspecte, e-commerce-ul şi presiunea tot mai mare pentru livrări în aceeaşi zi sau a doua zi determină retailerii să dezvolte hub-uri regionale mai aproape de centrele urbane mari, dar şi în oraşe secundare bine conectate.
„Retailul a devenit un catalizator pentru dezvoltarea pieţei industriale, influenţând direct cererea pentru spaţii logistice. Extinderea reţelelor de magazine, accelerarea livrărilor online şi orientarea către oraşele mici şi medii pun presiune pe infrastructura existentă. Vedem investiţii tot mai mari în depozite moderne şi hub-uri regionale. Discounterii, aflaţi într-o etapă de expansiune rapidă, caută soluţii logistice flexibile, adaptate unor ritmuri de aprovizionare eficiente şi constante”, explică Simina Niculita, Director | Partener | Retail Agency la Colliers.
În prima jumătate a lui 2025 au fost livraţi aproximativ 120.000 de metri pătraţi de spaţii moderne de retail. Printre cele mai importante proiecte se numără extinderea Mall Moldova din Iaşi (aproape 60.000 mp), extinderea Iulius Mall Suceava (peste 16.500 mp) şi Funshop Park Ploieşti (aproximativ 10.000 mp), alături de alte livrări în oraşe mici şi medii. Alţi peste 80.000 de metri pătraţi sunt în construcţie, cu finalizare estimată în a doua parte a anului, deşi unele proiecte ar putea fi amânate până în 2026.
Potrivit sursei, chiar dacă ritmul vânzărilor este uşor mai scăzut faţă de perioada 2021 - 2024, interesul retailrilor pentru expansiune rămâne ridicat, în special în oraşele de dimensiuni medii şi mici sau zona metropolitană a oraşelor mari, unde parcurile de retail oferă profitabilitate bună. Discounterii, lanţurile FMCG şi branduri internaţionale precum Pepco, Sinsay, Action, Bipa, TEDi, Kik continuă să se extindă puternic, în timp ce jucători locali ca Diana, Anabella sau La Cocos îşi consolidează prezenţa şi caută să se extindă în afara arealului geografic ţintit iniţial.
În 2024, România a ajuns la un nivel al consumului individual efectiv de 88% din media Uniunii Europene, înregistrând cel mai ridicat nivel dintre ţările din Europa Centrală şi de Est, potrivit datelor Eurostat. Consumul individual efectiv este un indicator care se bazează pe volumul bunurilor cumpărate, nu pe banii cheltuiliţi, şi arată cât de mult consumă, în medie, o persoană într-o ţară. De la un nivel de doar 55% din media UE în 2010, România a crescut până la 88% anul trecut, având cea mai rapidă expansiune din întreaga Uniune Europeană. Această tendinţă oferă perspective atrăgătoare pentru sectoarele de retail şi logistică, care, în opinia experţilor Colliers, sunt în continuare subdimensionate în raport cu ritmul de dezvoltare al economiei.
Această expansiune creşte nevoia de depozite şi centre logistice eficiente, menţinând cererea ridicată în oraşe precum Bucureşti, Cluj-Napoca, Iaşi sau Timişoara. Totodată, dezvoltatorii şi investitorii analizează tot mai frecvent zonele secundare, aflate în proximitatea viitoarelor autostrăzi sau a centurilor ocolitoare, anticipând o creştere a valorii terenurilor. Finalizarea centurii sudice a Capitalei şi conexiunile rutiere dinspre Craiova spre Bucureşti şi Constanţa contribuie semnificativ la creşterea atractivităţii logistice a regiunilor din sud. România a depăşit pragul de 1.300 de kilometri de drumuri rapide şi are în construcţie sau în planificare alţi peste 1.400 de kilometri, ceea ce susţine interesul investitorilor pentru extinderea către oraşele din sud şi estul ţării.
„Chiar dacă traversăm o perioadă marcată de incertitudini fiscale şi geopolitice, perspectivele pentru sectorul industrial şi logistic din România rămân solide. România continuă să aibă un avantaj competitiv în regiune, mai ales în ceea ce priveşte costurile şi disponibilitatea forţei de muncă. Extinderea infrastructurii atrage atenţia asupra oraşelor secundare, iar interesul tot mai mare din partea investitorilor asiatici, inclusiv companii din China, deschide calea pentru o transformare industrială pe termen mediu. Zonele cu acces rapid la infrastructură modernă, cum ar fi sudul Bucureştiului, coridorul Craiova - Constanţa sau noua autostradă A0, care ar putea schimba cu adevărat regulile jocului, devin tot mai atractive pentru dezvoltări logistice şi industriale”, subliniază Victor Cosconel, Partner | Head of Leasing | Office & Industrial Agencies la Colliers.
Conform comunicatului, chiriile pentru spaţiile industriale moderne rămân stabile în cele mai mari oraşe din România, situându-se în Bucureşti între 4,5 şi 5 euro pe metru pătrat pe lună, iar în oraşele regionale între 3,8 şi 4,5 euro pe metru pătrat pe lună. Rata medie de neocupare la nivel naţional este de 5,5%, dar în unele subpieţe, cum ar fi nordul Capitalei, Cluj-Napoca sau Timişoara, scade sub 4%, ceea ce reflectă un stoc limitat şi o presiune tot mai mare pe suprafeţele disponibile, mai ales pentru proiecte de mari dimensiuni.
În primul semestru au fost livraţi peste 210.000 de metri pătraţi de spaţii industriale şi logistice, iar alţi 400.000 de metri pătraţi sunt în construcţie, cu termene de livrare până anul următor. În acest ritm, stocul modern naţional este posibil să depăşească în curând 8 milioane de metri pătraţi, consolidând locul României în topul regional al pieţelor industriale. Din totalul de 417.000 de metri pătraţi în primele şase luni ale acestui an, retailul şi tranzacţiile antrenate indirect de sectorul consumatorilor ( logisticieni care lucrează cu diverse brand-uri sau produse) au generat mai bine de două treimi din totalul cererilor de închirieri. Din prisma spaţiilor închiriate pentru activităţi de producţie, acestea au reprezentat 13% - în scădere faţă de media recentă de aproximativ 25%, dar totuşi peste nivelul „normal” de dinainte de pandemie.
„Sectorul industrial şi logistic din România îşi păstrează direcţia de creştere şi are şanse reale să încheie 2025 cu un nou record de activitate, sau cel puţin aproape de un nivel record, atât ca volum de închirieri, cât şi ca dezvoltări în curs. Cererea ridicată, în special din partea retailului, extinderea reţelei de infrastructură şi costurile competitive sporesc atractivitatea oraşelor mari şi a zonelor secundare. Ne aşteptăm ca ritmul susţinut al activităţii să continue şi în a doua jumătate a anului, chiar dacă unele decizii de relocare sau extindere ar putea fi influenţate de măsurile fiscale. România rămâne pe radarul marilor investitori şi chiriaşi internaţionali, tot mai interesanţi de potenţialul său ca hub regional de producţie şi distribuţie”, conchide Victor Cosconel, Partner | Head of Leasing | Office & Industrial Agencies la Colliers.
Opinia Cititorului