Produsele private label deţin o cotă de aproximativ 20% din vânzările de bunuri de larg consum din România, semnificativ sub media europeană de 36,8% şi cu 49% mai mică decât media Europei de Vest, arată datele din industrie, consultate de Maria Hurduc, analist în industria de retail şi FMCG.
Deşi retailerii internaţionali controlează circa 75% din vânzările FMCG şi investesc activ în dezvoltarea portofoliilor proprii, România rămâne în urma pieţelor comparabile din Europa Centrală şi de Est, precum Polonia (27,1%) sau Cehia (21,7%). În anumite categorii, precum hrană pentru animale, produse din hârtie, conserve sau carne, ponderea mărcilor proprii depăşeşte media pieţei, reflectând presiunea pe preţ şi interesul pentru alternative accesibile.
Cea mai mare penetrare se înregistrează în reţelele de tip discount, unde mărcile proprii ajung la 55% din valoare şi aproape 60% din volum. În hipermarketuri şi supermarketuri, ponderea este de 13-15%, iar în comerţul tradiţional şi benzinării abia atinge 1-2%.
Potrivit Mariei Hurduc, colaborările dintre marile reţele şi producătorii locali au contribuit la profesionalizarea acestora: „Retailerii au oferit know-how, ghidaj şi chiar susţinere pentru certificări. În ciuda presiunii constante pe preţ, parteneriatele bine gândite pot fi profitabile, mai ales pe măsură ce marca proprie urcă în segmentul mediu şi premium”.
Piaţa rămâne însă expusă unor riscuri, precum dependenţa excesivă de promoţii şi dificultatea pătrunderii în categorii dominate de branduri consacrate.
Tendinţele şi oportunităţile de dezvoltare ale segmentului vor fi dezbătute la cea de-a XIII-a ediţie a Private Label & Convenience Food Innovation Show, care se va desfăşura pe 25 septembrie 2025, la ZOOMA Events Corbeanca, reunind peste 200 de profesionişti din retail, producţie şi distribuţie.
Opinia Cititorului