Fiat Grande Panda devine primul autovehicul din industrie care conţine material reciclat echivalent cu 140 de ambalaje din carton pentru băuturi, potrivit unui comunicat TetraPak emis redacţiei. Inovaţia marchează o premieră în utilizarea la scară industrială a materialului polyAl în sectorul auto.
Bucureşti, 2 iulie 2025 - Fiat a anunţat lansarea modelului Grande Panda, primul autoturism din industrie care utilizează materiale reciclate obţinute din ambalaje uzate pe bază de carton pentru băuturi. Potrivit companiei, fiecare vehicul conţine o cantitate de material reciclat echivalentă cu 140 de ambalaje, demonstrând că acest tip de resursă - cunoscută sub numele de polyAl (polimeri şi aluminiu) - poate fi integrat la scară largă în industria auto.
Materialul reciclat este utilizat în componentele de plastic din interiorul maşinii - inclusiv consola centrală, bordul şi panourile uşilor - şi este produs sub denumirea Lapolen Ecotek, de către compania Lapo Compound. Colaborarea dintre Fiat şi Lapo Compound a avut ca obiectiv dezvoltarea unui material care să respecte cerinţele de calitate, cost şi estetică specifice industriei auto. Conform producătorului italian, aspectul strălucitor al componentelor, datorat conţinutului de aluminiu reciclat, a fost un criteriu important în selecţia acestui material.
PolyAl este materialul rezultat din reciclarea straturilor de polietilenă şi aluminiu din ambalajele aseptice pentru băuturi, care conţin în mod obişnuit 70% carton, 25% polimeri şi 5% aluminiu. În timp ce cartonul poate fi transformat în produse din hârtie, straturile de polimer şi aluminiu rămân mai dificil de valorificat. Tetra Pak, lider global în soluţii de procesare şi ambalare, susţine însă că inovaţia adusă de Fiat demonstrează potenţialul acestor materiale în industrii cu cerinţe tehnice ridicate.
Noua abordare se înscrie în strategia Fiat „less is more”, care vizează reducerea utilizării de materiale considerate poluante, precum cromul sau pielea naturală, şi orientarea către soluţii mai sustenabile. Modelul Grande Panda este deja disponibil pe majoritatea pieţelor europene şi urmează să fie lansat şi la nivel internaţional până la finalul anului.
Decizia Fiat vine în contextul noilor reglementări europene privind reciclarea vehiculelor, care vor impune, în viitorul apropiat, ca cel puţin 25% din plasticul utilizat în fabricarea unei maşini să provină din surse reciclate. Soluţia dezvoltată de Lapo Compound contribuie la atingerea acestui obiectiv, respectând totodată standardele stricte de calitate ale industriei.
„Credem în dezvoltarea de produse care nu doar îndeplinesc cele mai înalte standarde de calitate din industrie, ci sprijină activ economia circulară. Inovaţia noastră răspunde cerinţelor tehnice impuse de Fiat şi reflectă angajamentul nostru pentru un viitor sustenabil şi responsabil”, a declarat Giuseppe Crisci, director general al Lapo Compound.
La rândul său, Kinga Sieradzon, Vicepreşedinte Sustainability Operations la Tetra Pak, a subliniat că integrarea materialelor reciclate din ambalaje de carton în construcţia unui autovehicul este o dovadă clară că sustenabilitatea poate genera inovaţie reală. „Este o demonstraţie excelentă a potenţialului acestor materiale în multiple industrii. Colaborarea dintre Fiat, Lapo Compound şi Tetra Pak arată că putem accelera tranziţia către o economie circulară funcţională, dacă actorii-cheie colaborează eficient”, a adăugat aceasta.
Materialul Lapolen Ecotek este testat în prezent şi pentru aplicaţii din alte domenii, precum producţia de mobilier de exterior şi pardoseli industriale, consolidându-şi astfel rolul ca resursă viabilă în tranziţia către practici de producţie mai sustenabile.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.07.2025, 14:36)
probabil modelul asta o sa si l cumpere Cotoroanta urmata de Kaja Kallas si Antonio Costa, asa poti sa vezi imediat pe strada ce competenti ne conduc,
precis macron, starmer si eu nu ne vom lua imediat :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)