Înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au crescut cu 1,9%, în al doilea trimestru din 2025 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în timp înmatriculările noi de vehicule pentru transportul mărfurilor au crescut cu 8,1%, arată datele publicate, luni, de Institutul Naţional de Statistică (INS).
În trimestrul al doilea al anului, ponderea înmatriculărilor noi de autoturisme second hand importate în total înmatriculări noi de autoturisme a crescut cu 14,9 puncte procentuale faţă de acelaşi trimestru din 2024, ajungând la 76,3%.
Conform statisticii oficiale, în al doilea trimestru din 2025, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent, înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au înregistrat creşteri la toate categoriile astfel: la categoria autobuze şi microbuze cu 46,6%, la categoria mopede şi motociclete cu 21,1% şi la categoria autoturisme cu 0,7%.
În ceea ce priveşte înmatriculările noi de vehicule rutiere noi pentru transportul pasagerilor au fost înregistrate creşteri la categoria autobuze şi microbuze cu 70,7% şi la categoria mopede şi motociclete cu 25,5% şi scădere la categoria autoturisme cu 38,1%.
Înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul mărfurilor au înregistrat creşteri la categoria remorci şi semiremorci cu 21,1% şi la categoria autotractoare cu 4,5% şi scădere la categoria autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) cu 0,2%.
Înmatriculările noi de vehicule rutiere noi pentru transportul mărfurilor au înregistrat creşteri la categoria remorci şi semiremorci cu 20,1% şi la categoria autotractoare cu 10,1% şi scădere la categoria autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) cu 31,9%.
Faţă de trimestrul unu din 2025, în trimestrul doi al acestui an, înmatriculările noi de vehicule rutiere au înregistrat creştere cu 3,3% la vehiculele pentru transportul pasagerilor şi cu 11,1% la vehiculele pentru transportul mărfurilor.
Vehiculele rutiere clasificate în conformitate cu normele europene de poluare, înmatriculate în circulaţie, cuprindeau, la sfârşitul trimestrului al doilea din 2025, în proporţie de 64,8%, vehicule cu normele de poluare Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 şi în proporţie de 9,9%, vehicule cu norma de poluare Non-Euro.
Pentru categoria autoturisme, cea mai însemnată pondere a fost deţinută de vehicule conforme cu norma europeană Euro 4, respectiv 32,8%; pentru categoria autobuze şi microbuze cele mai multe vehicule, respectiv 22,0% au fost clasificate în norma Euro 3, iar pentru categoria mopede şi motociclete, cele mai multe vehicule, respectiv 22,9% au fost clasificate Non-Euro.
Vehiculele conforme cu norma europeană Euro 3 au predominat pentru categoria autocamioane în proporţie de 26,8%, cele conforme cu norma Euro 6 au fost preponderente pentru categoria autotractoare în proporţie de 45,9%, în timp ce pentru categoria vehicule rutiere pentru scopuri speciale cele mai multe vehicule, respectiv 22,0% au fost clasificate în norma Non-Euro.
INS precizează că înmatriculările noi de vehicule rutiere cuprind înregistrările de vehicule noi, inclusiv ale celor achiziţionate în leasing, precum şi înregistrările de vehicule second hand din import, clasificate conform categoriilor comunitare de vehicule. Potrivit metodologiei, datele nu includ reînmatriculările datorate schimbării proprietarului în urma vânzării autovehiculului, tramvaiele şi troleibuzele, vehiculele militare, remorcile din agricultură şi vehiculele de locuit.
Vehiculele înmatriculate în circulaţie, la sfârşitul trimestrului de referinţă, prezintă date provizorii privind vehiculele rutiere înmatriculate, clasificate funcţie de Normele europene de poluare. Categoria "Mopede şi motociclete" include mototriciclurile şi cvadriciclurile. Vehiculele rutiere pentru scopuri speciale includ vehicule de pompieri, macarale mobile etc.
Institutul Naţional de Statistică a folosit date de la Direcţia Generală Permise de Conducere şi Înmatriculări din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.
Opinia Cititorului