"Dai un ban, dar stai în faţă" pare principiul după care piaţa noastră de capital tratează investitorii la ofertele publice, deşi caracterul "public" ar trebui să implice şi principiul egalităţii.
Investitorii mari sunt căutaţi de intermediari şi le sunt prezentate date din ofertă, în aşa-numitele road-show-uri, în timp ce, la investitorii mici, cu greu ajunge vreo informaţie.
Declaraţiile constante ale autorităţilor privind programul de listări al statului, agreat cu FMI, nu se pun la socoteală pentru că şi-au dovedit irelevanţa pentru deciziile de investiţie, având în vedere că ofertele au fost amânate şi răs-amânate.
Aşa că investitorii de retail trebuie să aştepte publicarea prospectelor de ofertă.
După modelul ultimelor oferte publice derulate la noi, însă, prospectul, care are, de obicei, una-două sute de pagini, apare cu o zi înainte de începerea ofertei - un timp incomparabil mai mic faţă de lunile de documentare oferite instituţionalilor.
La oferta de listare a Nuclearelectrica, micii investitori se pot considera chiar norocoşi. Oferta va începe într-o zi de luni (9 septembrie), iar prospectul ar trebui să apară cel târziu în vinerea precedentă, ceea ce lasă un week-end întreg pentru studierea informaţiilor.
Acest decalaj de informare a investitorilor este permis de nişte norme inventate la începutul anului, iar potrivit Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) nu este nicidecum discriminatoriu.
Prin aceste norme, sunt permise activităţile de solicitare a intenţiei de investiţie, în scopul evaluării succesului unei viitoare oferte. Până la începutul acestui an, aceste activităţi trebuiau făcute în baza unui prospect preliminar, aprobat de autoritatea de supraveghere (pe atunci Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, predecesoarea ASF).
Din 15 ianuarie 2013, însă intemediarii nu trebuie să mai plece în road-show-urile de promovare a ofertelor înarmaţi cu prospectul preliminar aprobat de ASF.
La finele lunii iulie, Gabriel Dumitraşcu, Şeful Departamentului de Privatizare al ministrului Energiei, declara: "În aceasta perioadă, colegii noştri din Nuclearelectrica şi din sindicatul de privatizare sunt în Statele Unite ale Americii, sunt în Europa în discuţii cu potenţiali investitori identificaţi".
Întrebaţi dacă ASF a aprobat prezentările făcute, în străinătate, de intermediarii ofertei Nuclearelectrica, reprezentanţii ASF ne-au transmis: "În conformitate cu prevederile legale, nu mai există obligativitatea aprobării de către ASF a unui prospect preliminar privind evaluarea intenţiei de investiţie. Poziţia autorităţii, transmisă intermediarilor ofertei, este aceea că informaţiile prezentate în această etapă trebuie să fie inserate şi în cadrul prospectului de ofertă, în vederea asigurării informării corespunzătoare a tuturor investitorilor. Din informaţiile pe care le deţinem, reprezentanţii Nuclearelectrica şi intermediarii au făcut o activitate de pre-sondare a pieţei, care nu presupune existenţa unui prospect de ofertă aprobat".
Unele voci din piaţă consideră că sondarea investitorilor mari nu îi discriminează nicidecum pe cei mici, ba din contră, le serveşte, având în vedere că cei din urmă primesc un discount la preţul stabilit pentru primii.
Există două categorii de investitori - cei care fac preţul ("price makers") şi cei care trebuie să îl accepte ("price followers"), iar oferta va fi un succes numai dacă primii vor subscrie, aşa că este normal să primească informaţiile înainte, fapt care nu dăunează celor din a doua categorie, opinează unii actori din piaţă.
Întrebaţi de ce nu primesc şi investitorii locali informaţiile pe care le primesc cei străini, reprezentanţii ASF ne-au transmis: "După ce prospectul de ofertă este aprobat de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, oferta publică de vânzare se derulează în baza acestuia, investitorii având acces în mod nediscriminatoriu la informaţiile pe care le cuprinde".
Alte voci spun însă că, în realitate, nu numai că investitorii mici nu citesc sutele de pagini ale prospectelor, dar nici măcar cei mari nu o fac. Instituţionalii se bazează pe analizele de research făcute de analişti, şi nu pe informaţiile din prospect, ne-au spus sursele citate.
MAKE, directorul ziarului "BURSA", şi-a exprimat opinia, în caz: "Indiferent ce normă şi ce justificări sunt invocate, Bursa trebuie să asigure tratamentul nediscriminatoriu al investitorilor.
Nu contează care categorie de investitori asigură succesul şi nu contează dacă investitorii profită de tratamentul egal, citind prospectul.
Tratamentul egal al investitorilor face parte din definiţia Bursei, iar abdicarea de la definiţie nu se poate justifica invocând nici norme, nici raţiuni de succes".
• Prevederile legale care au eliminat aprobarea prospectului preliminar
Regulamentul CNVM nr. 1/2006 privind emitenţii şi operaţiunile cu valori mobiliare a fost modificat la 15 ianuarie 2013, fiind eliminată obligativitatea de aprobare a unui prospect preliminar.
Reprezentanţii ASF ne-au transmis: "Prevederile legale la care facem referire sunt din Regulamentul CNVM nr. 1/2006 republicat, Capitolul II, Sectiunea 8, art. 37, care a fost modificat eliminând obligativitatea de aprobare a unui prospect preliminar.
Forma veche: Art. 37. - (1) Persoana care intenţionează să evalueze succesul unei viitoare oferte trebuie să solicite C.N.V.M. aprobarea unui prospect preliminar, în vederea difuzării către un număr determinat de persoane.
Forma actuală: Art. 37. - Ofertantul poate aprecia succesul unei viitoare oferte împreună cu un intermediar. Aprecierea succesului unei viitoare oferte presupune contactarea exclusiv a unor investitori calificaţi sau profesionali. Art. 37. - a fost modificat prin punctul 30. din Regulament nr. 10/2012 începând cu 15.01.2013".
Înainte de modificările din regulamentele CNVM, Conţinutul minim al prospectului preliminar privind evaluarea intenţiei de investiţie era format din:
1. Prezentarea ofertantului:
1.1. Numele/denumirea, domiciliul/adresa, codul fiscal.
1.2. Obiectul de activitate.
1.3.Capitalul social şi structura acţionariatului.
2. Bilanţul şi contul de profit şi pierdere pentru ultimul exerciţiu financiar.
3. În cazul unei noi emisiuni de valori mobiliare, informaţii privind hotarârea organului statutar care a aprobat sau urmează să aprobe respectiva emisiune. În cazul în care hotărârea privind respectiva emisiune a fost deja aprobată se va specifica stadiul procedurilor administrative necesare ducerii la îndeplinire a acesteia. (depunere la ORC, publicarea în Monitorul Oficial, exercitarea dreptului de preferinţă etc).
4. Numărul şi caracteristicile principale ale valorilor mobiliare care se intenţionează a fi oferite/emise prin ofertă publică.
5. Piaţa reglementată pe care se va derula /se intenţionează derularea ofertei publice.
6. Modalitatea de utilizare a fondurilor atrase prin intermediul ofertei publice.
7. Preţul si modalitatea de plată în cadrul ofertei".
1. doamna Adina vine toamna , nu primavara :-)
(mesaj trimis de Virgil Bestea în data de 29.08.2013, 02:39)
caci altfel nu pot sa inteleg cum se poate ca vineri sa fie publicat prospectul, iar luni sa inceapa subscriptia. In ciuda celor care nu sunt interesati de lecturarea prospectelor, mie imi face o placere nebuna si le savurez mai bine ca un roman politist. In 2011 consortiul care a listat Fondul Proprietatea a fost extrem de calit cu informatiile atunci cand a organizat roadshowurile, in ciuda telefoanelor, vizitei la sediu si mailurilor trimise neprimind nici un raspuns. Tinand cont de tratarile capitalului social in diferite galaxii la Petrom si Oltchim , precum si faptului ca Ordinul Ministrului de Finante pune claritate asupra acestei problematici astept cu nerabdare cum va arata in cazul Nuclearelectrica. Domnul Make are dreptate, analistii fac piata. De cand insa au citit ziarul Bursa am observat ca analistii de la Credit Suisse (acum o saptamana) si Erste Bank (ieri) au confirmat faptul ca Petrom a fost reevaluta (CS) si Romania este importanta (EBS). In plus UE a deschis noi proiecte de sustinere a centralelor atomice si incurajeaza noi modele de reactoare. Sper sa nu uite cumva si faptul ca la formarea pretului trebuie sa aiba in vedere si ecologizarea care are loc dupa terminarea perioadei normale de functionare. Ca fapt divers, datorita bunei recomandari Erste Bank pentru OMV aceasta actiune a crescut azi cu 2.73% in timp ce Petrom scadea cu 1.14%. Poate cineva sa ne explice aceasta anomalie?
1.1. Colonia Romania (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Theraflu în data de 29.08.2013, 10:10)
OMV considera Romania o colonie iar Petromul o vaca buna de muls. Merita sa investesti in cel care mulge vaca sau in vaca ? Este o mare dilema a investitorului. Pretul petrolului poate sa creasca si la 1000 de dolari barilul redeventa a fost si urmeaza sa fie batuta in cuie de guvernul Romaniei la sume ridicole tinand cont de importanta securitatii energetice in urmatoarele decenii.. Cheltuielile se duc catre Petrom - profiturile catre OMV. Petromul este port la mare pentru celelalte doua rafinarii ale OMV.
Osterreichische Industrieholding si International Petroleum Investment Company,cu detineri de 31.5% si 24.9% din totalul actiunilor liistate. Industrieholding administreaza participatiile detinute de Guvernul Austriac in companii partial nationalizate. Statul Austriac are o politica de securitate energetica realizata prin OMV, statul Roman are o politica energetica facuta de specialistul Bebe, si care mai e prin CA si Ministerul economiei.
Nu este o anomalie pentru investitor ci o stare de normalitate.
Si SIF 1 a oprit o caruta de bani sa nu dea dividende si sa faca investitii profitabile pentru "actionari" iar pretul a scazut mai rau ca valoarea dividendelor potentiale nedistribuite.
Unii sunt mai actionari decat altii indiferent ca vorbim de SNP , SIF1 sau CFR Marfa !
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de teriroriul roman în data de 29.08.2013, 10:18)
dominilor poporul austirac (actual 9 mil. de oameni) s-au luptat cu francezii, prusacii, rusii, italienii, turcii etc ,,, si au condus un imperiu timp de 700 de ani.Isi cunosc interesul lor. sigur asuprind pe altii.Noi daca nu ni-l cunastem, ce sa-i faci ne comportam ca niste iobagi!
2. variante
(mesaj trimis de Dan Coe în data de 29.08.2013, 10:29)
Mai exista si alte posibilitati, oricum pe vanzator nu- intereseaza micii investitori:
1. oferta adresată doar către investitori calificaţi;
2. oferta adresată la mai puţin de 100 de investitori, persoane fizice sau juridice, alţii decât investitorii calificaţi;
3. fără titlu
(mesaj trimis de investitor mic în data de 29.08.2013, 12:21)
Nu inseamna ca trebuie sa si iei decizia de a investi luni, 9 septembrie. Exista o perioada de subscriere, special pentru a avea timp sa citesti prospectul. Un institutional baga mai multi bani, iar decizia se ia mai greu, depinde de mai multi oameni, aprobari, studierea propriului portofoliu si a strategiei, etc. Plus ca investitorii din afara aud mai greu de IPO-ul Nuclearelectrica decat investitorul de retail din Romania, trebuie sa il anunti mai din timp. Inventam o problema unde nu exista, parerea mea.
3.1. ai mare dreptate (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.08.2013, 13:25)
asa este
e normal ca cei mari sa fie tratati cu prioritate, deoarece noi stim deja inclusiv rezultatele Nuclearelectrica la 6 luni pe 2013 si in Romania se vorbeste de aceasta listare de cativa ani
cine vrea sa cumpere are timp sa studieze dosarul, nu iti ia mai mult de 2 ore
3.2. Inventii (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de MAKE în data de 29.08.2013, 15:38)
O piata regulata, ordonata, este definita prin egalitatea de tratament asigurata investitorilor.
Nu eu am inventat asta.
Inventiile ca sa justifice abaterea de la definitie, va apartin.
Daca Bursa tolereaza chestiile astea, inseamna ca are tendinte sinucigase.
3.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de investitor mic în data de 29.08.2013, 16:47)
Cam conspirationist comentariul.
Si variantele ar fi?
Sa alergi in cele 2 saptamani de subscriere pe la investitorii institutionali si sa ii si convingi sa bage bani in IPO? Uite asta ar fi o tendinta sinucigasa.
Anularea prospectului preliminar este o masura care fluidizeaza parerea mea procesul de listare. Iar daca ingrijorarea dumneavoastra privea lipsa atentiei pentru investitorilor de retail, sa stiti ca nici emitentul, nici sindicatul nu isi permit sa ii neglijeze. Acestia sunt interesati de promovarea in randul acestora si atragerea lor in oferta, pentru ca investitorii institutionali cer o baza critica de investitori de retail. Acestia au de regula o maniera mai speculativa de a investi si genereaza lichiditate intraday pentru companie, dar nu poti sa faci roadshow-uri pentru ei, sunt prea dispersati.