Pachetul 2 de măsuri: Restricţii la cesiunea părţilor sociale pentru firmele cu datorii

M.P.
Comunicate de presă / 11 septembrie, 11:58

Pachetul 2 de măsuri: Restricţii la cesiunea părţilor sociale pentru firmele cu datorii

Dr. Radu Pavel, Coordonator al Societăţii Româneşti de Avocatură Pavel, Mărgărit şi Asociaţii, atrage atenţia, într-un comunicat remis redacţiei, că noile reglementări privind cesiunea părţilor sociale şi răspunderea administratorului, coroborate cu obligaţiile fiscale ale societăţilor, impun asociaţilor şi investitorilor o atenţie sporită la verificarea datoriilor ANAF, respectarea formalităţilor de publicitate în Registrul Comerţului şi gestionarea capitalului social, pentru a evita blocaje, pierderi financiare sau probleme în tranzacţiile de tip M&A şi în înfiinţarea sau deschiderea de firme.

Sursa citată precizează:

„În prezent, cesiunea părţilor sociale ale asociatului care deţine controlul într-un SRL se poate realiza indiferent dacă societatea are datorii la bugetul de stat. Asociaţii pot vinde sau transfera părţi sociale fără a fi afectaţi de obligaţiile fiscale ale firmei. Procedura este una simplă, tranzacţiile neavând nevoie de acordul organelor fiscale, ceea ce facilitează procesul de deschidere firme şi înfiinţare de societate.

Proiectele din Pachetul Fiscal 2 propun modificări semnificative, cesiunea părţilor sociale va fi opozabilă organului fiscal doar dacă se respectă anumite condiţii, cum ar fi îndeplinirea formalităţilor legale de publicitate a cesiunii. În lipsa acestor formalităţi, transferul va fi considerat inopozabil şi nu va proteja asociatul de eventuale obligaţii fiscale restante.

Această schimbare are efecte directe pentru o înfiinţare societate, o deschidere de cont bancar pentru firmă şi operaţiuni de majorare de capital. Asociaţii care vor să îşi vândă părţi sociale trebuie să fie atenţi la aceste noi formalităţi pentru a evita blocaje.

Această răspundere a administratorului unui SRL se referă la responsabilitatea administratorilor pentru gestionarea corectă a patrimoniului societăţii şi pentru respectarea obligaţiilor fiscale. Aceasta include plata impozitelor, completarea corectă a declaraţiilor şi evitarea prejudiciului adus firmei sau creditorilor. În lipsa respectării acestor obligaţii, această răspundere a administratorului poate fi activată de ANAF sau de creditori.

Modificările propuse de Pachetul Fiscal 2 întăresc legătura între datoriile fiscale şi posibilitatea de transfer părţi sociale. Administratorii sunt nevoiţi să se asigure că toate obligaţiile la buget sunt cunoscute şi notificate, altfel riscând ca cesiunile efectuate să fie inopozabile. Aceasta aduce un nivel suplimentar de verificare datorii la ANAF înainte de orice tranzacţie sau tranzacţii de tip M&A.

Prin urmare, administratorii si asociaţii vor fi direct afectaţi de aceste modificări, fiind obligaţi să implementeze proceduri interne pentru monitorizarea datoriilor fiscale şi informarea corectă a asociaţilor, inclusiv în contextul tranzacţiilor M&A.

Cesiunea părţilor sociale condiţionată de lipsa datoriilor la buget

Propunerea legislativă prevede că cesiunea părţilor sociale devine opozabilă organului fiscal doar dacă sunt respectate condiţii specifice: precum efectuarea formalităţilor de publicitate a transferului în Registrul comerţului şi, eventual, instituirea unor proceduri suplimentare de verificare fiscală a societăţii. Aceasta se inspiră din modelul belgian şi francez, care limitează tranzacţiile pentru societăţile cu datorii la buget.

Asociaţii nu vor mai putea vinde sau transfera părţi sociale liber dacă firmă figurează cu datorii. Orice deschidere de firme viitoare sau înfiinţare de firmă va trebui să ţină cont de aceste obligaţii, deoarece neîndeplinirea lor face cesiunea inopozabilă.

Blocaj pentru asociaţii care vor să iasă din firmă în contextul noilor reglementări

Noile reguli pot genera blocaje pentru asociaţii care vor să vândă sau să transfere părţi sociale. Fără respectarea procedurilor, cesiunea devine inopozabilă, iar asociatul poate rămâne blocat în societate, chiar dacă doreşte să iasă.

Acest lucru afectează direct operaţiuni precum majorarea de capital, înfiinţarea unui SRL şi deschiderea unui cont bancar pentru firmă, deoarece fluxul de capital şi structura acţionariatului nu mai poate fi modificată rapid. În plus, poate complica planurile de M&A şi de atragere a investitorilor în firme cu probleme fiscale.

Impact asupra tranzacţiilor de M&A şi investiţiilor în companii cu probleme fiscale

Aceste noi reglementări ce ţin de cesiunea părţilor sociale vor avea un impact semnificativ asupra tranzacţiilor de M&A. Investitorii vor fi nevoiţi să efectueze o verificare datorii la ANAF înainte de achiziţie, să solicite garanţii suplimentare şi să includă clauze specifice în contractele de tranzacţii M&A pentru a se proteja.

Pentru societăţile cu datorii fiscale, acest transfer părţi sociale poate deveni dificil şi costisitor, afectând credibilitatea pentru investitori şi limitând lichiditatea capitalului. Modificările afectează planurile de majorare capital şi strategia de înfiinţare SRL sau de deschidere firme noi în acelaşi grup de societăţi.

Cum pot fi protejaţi asociaţii şi investitorii prin consultanţă juridică specializată

Asociaţii şi investitorii pot reduce riscurile prin consultanţă juridică specializată. Aceasta include analiza datoriilor fiscale, verificarea legalităţii transfer părţi sociale, asistarea la deschidere cont bancar firmă şi implementarea procedurilor interne pentru răspunderea administratorului”.

„Noile reglementări privind cesiunea părţilor sociale şi răspunderea administratorului impun o atenţie sporită asupra situaţiei fiscale a societăţii. În lipsa unei verificări datorii ANAF şi a îndeplinirii formalităţilor de publicitate la Registrul comerţului, transferul părţilor sociale poate fi considerat inopozabil şi, implicit, blocat. Această condiţionare poate influenţa în mod direct tranzacţiile de tip M&A sau planurile de majorare capital social, obligând investitorii şi asociaţii să analizeze cu atenţie atât riscurile fiscale, cât şi obligaţiile de conformare.”, a declarat Dr. Radu Pavel, Avocat Coordonator, Pavel Mărgărit şi Asociaţii.

Sursa citată concluzionează:

„Soluţiile juridice oferite pentru respectarea cerinţelor legale privind cesiunea părţilor sociale, inclusiv îndeplinirea formalităţilor de publicitate în Registrul Comerţului, fac ca transferul să fie opozabil organului fiscal. O astfel de consultanţă previne blocajele şi asigură derularea fără obstacole a procedurilor de înfiinţare firmă sau înfiinţare societate, oferind investitorilor şi asociaţilor siguranţa conformităţii fiscale şi juridice.

Astfel, ghidarea prin mediul legislativ în schimbare minimizează riscurile fiscale şi juridice, protejează capitalul social şi facilitează tranzacţiile de M&A şi alte operaţiuni de business, fiind esenţială pentru protejarea intereselor asociaţilor şi pentru a asigura o înfiinţare SRL, înfiinţare PFA sau un transfer de părţi sociale în deplină legalitate”.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Casino Online
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

11 Sep. 2025
Euro (EUR)Euro5.0707
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.4290
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8604
Gram de aur (XAU)Gram de aur505.2770

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
oaer.ro
targulnationalimobiliar.ro
roenergy.eu
romexpo.ro
romexpo.ro
romexpo.ro
romexpo.ro
romexpo.ro
targuldeturism.ro
BURSA
Comanda carte
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb