PIAŢA DE BIROURI ÎN VREMEA COVID-19 / AURELIA LUCA, SKANSKA EUROPE:"Apetitul pentru relocări o să fie scăzut în 2020, revenirea va fi spre sfârşitul anului"

MIHAI GONGOROI
Ziarul BURSA #Companii /

"Apetitul pentru relocări o să fie scăzut în 2020, revenirea va fi spre sfârşitul anului"

Unele proiecte vor fi împinse în timp cu cel puţin un trimestru, spune Luca

Apetitul companiilor pentru relocări va fi scăzut în acest an, iar revenirea pieţei de birouri va începe abia spre sfârşitul anului, este de părere Aurelia Luca, vicepreşedinte executiv pe operaţiunile din România ale dezvoltatorului imobiliar Skanska Commercial Development Europe. Totodată, unele proiecte vor fi împinse în timp din cauza condiţiilor epidemiologice, a mai arătat Aurelia Luca.

Aceasta a declarat, ieri, în cadrul unei video-conferinţe de profil: "Vor fi cu siguranţă mult mai multe prelungiri de contracte, apetitul pentru relocări o să fie relativ scăzut anul asta, doar dacă o să fie condiţii speciale care să forţeze pasul ăsta. În ceea ce priveşte stocul în general, şi aici cred că vom asista la nişte modificări. Probabil unele proiecte care nu au început se vor regândi un pic şi în funcţie de cererile care vor exista. Cu siguranţă chiriaşii, dacă vor alege la un moment dat să facă o relocare, se vor uita la clădiri în stadiu avansat. Dar este destul de greu de făcut o predicţie în momentul ăsta pentru că încă suntem pe panta ascendentă, n-am ajuns la vârf. Se vehiculează acest 15 mai, dar asta ţine şi de populaţie, dacă va fi viabil. Asta va avea un impact atât pe partea de supply, cât şi pe cerere, anul acesta cel putin cu siguranţă".

Luca a completat spunând că există mari incertitudini în piaţă şi că Skanska se aşteaptă la o revenire a pieţei de birouri în perioada de final a 2020 şi începutul lui 2021.

"Aşteptările noastre pentru o revenire a pieţei sunt undeva la începutul anului viitor sau spre sfârşitul anului, o revenire ceva mai substanţială. Chiar dacă se va reveni la birouri la jumătatea lunii mai, cu siguranţă multe companii vor sta să-şi regândească planul pe următoarele luni, chiar şi anul viitor, poate vor regândi spaţiul, cererile... va fi o perioadă în care toată lumea îşi va regândi sau va pune sub semnul întrebării planurile anterioare pentru a doua parte a anului sau anul ăsta", a spus ea.

În ceea ce priveşte aşteptările privind temperarea apetitului pentru noi proiecte din partea dezvoltatorilor, în perioada următoare, Aurelia Luca a notat că unele proiecte vor fi împinse cu cel puţin un trimestru, asta şi în condiţiile în care există limitări fizice din cauza epidemiei în ceea ce priveşte muncitorii de pe şantier şi aprovizionarea constructorilor cu materiale.

"Cel puţin pentru proiectele în derulare, din câte ştiu, nu s-a oprit niciun şantier şi e clar că dezvoltatorii fac toate eforturile să le livreze. În ceea ce priveşte proiectele viitoare, va fi într-adevăr o diferenţă pentru cei care au equity şi pot începe speculativ şi pot termina fără să aibă necesar diverse limitări de finanţare sau de pre-închiriere sau asemenea lucruri. Chiar şi în situaţia asta probabil că se vor face cu siguranţă scenarii vizavi de momentul în care va fi livrată clădirea, ce cerere va fi la momentul respectiv, care va fi timpul de închiriere şi aşa mai departe. Aşteptările mele sunt că vom vedea nişte efecte în proiecte care erau planificate să demareze în a doua jumătate a anului sau începutul anului viitor. Probabil că vor fi împinse cu cel puţin un trimestru şi asta nu doar din perspectiva dezvoltatorului sau, mă rog, finanţării cererii, dar sunt şi limite pe supply-chain, pe materiale, pe disponibilitatea forţei de muncă în ideea în care avem această nouă realitate cu limitări de număr de oameni, flux de intrat şi ieşit din şantier şi aşa mai departe", a spus reprezentanta Skanska.

La rândul ei, Mădălina Cojocaru, partener pe partea de office la Cushman & Wakefield Echinox, a notat că "în aprilie au început să scadă cererile de spaţii noi de birouri însă vedem o creştere a cererilor de prelungire şi reînnoire pe o perioadă mai flexibilă a termenelor contractuale existente".

Prezent la video-conferinţă, Mihai Zaharia, director de investiţii şi pieţe de capital la Globalworth, a spus şi el că piaţa va vedea o încetinire a proiectelor de birouri pe termen scurt, în special în cazul proiectelor care sunt într-un stadiu incipient de planificare.

"Pe termen mediu cred că va fi accelerat trendul de relocare din spaţii clasa B sau C în clădiri moderne. Este foarte important şi cum se va poziţiona economia globală. În măsura în care vom asista la un proces de deglobalizare, cred că multe servicii care deserveau piaţa europeană se vor întoarce pe continent. Iar pentru România aceasta ar putea constitui o oportunitate atâta timp cât dispunem de infrastructura necesară - asta include şi spaţiul de clădiri de birouri - şi de disponibilitatea resurselor umane", a spus Zaharia.

Oficialul dezvoltatorului Globalworth a mai notat că este dificil de estimat impactul complet asupra volumului tranzacţiilor de închiriere, însă aşteptările sunt ca tranzacţiile de prelungire a contractelor existente să crească în condiţiile în care, în perioade de incertitudine majoră, managerii companiilor vor încerca pe cât posibil să elimine cât mai mulţi factori care pot influenţa negativ activitatea.

În ceea ce priveşte solicitările de amânare a plăţii chiriilor, Aurelia Luca a spus că firma sa nu a primit foarte multe cereri de genul până în acest moment şi niciuna din partea companiilor care au obţinut certificate de situaţii de urgenţă. Situaţia ar fi aceeaşi şi în cazul chiriaşilor Globalworth, după cum a spus Mihai Zaharia.

"Fiecare situaţie e tratată ca atare. Nu există un tipar care să se potrivească tuturor situaţiilor. Există o discuţie cu chiriaşul pentru a înţelege nevoile, ce putem face, e o relaţie care trebuie să funcţioneze în primul rând pe termen lung, nu din perspectiva acestei perioade. Dar în acelaşi timp trebuie foarte realist evaluată situaţia respectivă, mai ales pe partea de HORECA, unde impactul este major. Trebuie văzut care sunt planurile şi cât de mult poate rezista compania şi evident disponibilitatea dezvoltatorului de a putea susţine pe o perioadă compania respectivă. E vorba de dialog, de a înţelege realitatea şi de a găsi o soluţie. (...) Nu am primit foarte multe solicitări de amânare până în acest moment. Doar din domeniile afectate precum HORECA, (în special) restaurantele din parterul clădirilor. Este o consecinţă normală a ceea ce se întâmplă, au fost primele închise şi ultimele care vor fi redeschise", a conchis Aurelia Luca.

CUM SE VA SCHIMBA MUNCA ŞI VIAŢA LA CORPORAŢIE

Care sunt aşteptările specialiştilor din piaţa de birouri cu privire la schimbările post-Covid-19 şi cu privire la revenirea la normal a mediului de muncă

- revenirea la birou se va face gradual, în trepte, nu va exista o revenire imediată pentru toţi angajaţii;

- mai multe companii vor implementa programe de lucru flexibile, în intervale orare diferite, trend dominant în prezent în vremea pandemiei;

- jumătate din companiile chiriaşe Globalwort au implementat programe de muncă flexibilă şi work from home;

- nu este clar cum va arăta cererea pentru spaţiul de birouri: distanţarea socială ar putea necesita mai mult spaţiu între angajaţi şi o regândire a layout-urilor, sau spaţiul s-ar putea reduce din moment ce programele flexibile de muncă s-ar putea înmulţi;

- clădirile de birouri vor trebui pregătite înainte de revenirea la muncă, pentru a oferi mediu sigur;

- vor exista persoane care vor urmări implementarea noilor măsuri de distanţare social la locul de muncă;

- vor fi noi layout-uri ale spaţiilor de birouri, ceea ce ar putea duce la contrariul tendinţei de densificare din birouri;

- regulile de distanţare socială vor fi comunicate în mod repetat angajaţilor;

- posibil să existe reglementări din partea autorităţilor în ceea ce priveşte siguranţa clădirilor; acum, reglementările cu privire la numărul maxim al angajaţilor dintr-un spaţiu vin din partea ISU;

- pentru dezvoltatori este important să existe în continuare companii care să poată închiria spaţiul, nu contează numărul de angajaţi propriu-zis dintr-un birou;

- capacitatea de open-space se va reduce cu 30-50%, aici vor veni recomandări din partea statului;

- pentru zone colaborative precum cafetăriile se va cere dezinfectare;

- spaţiile de la parterul clădirilor va fi regândit, cu accent pe igienă;

- restaurantele vor avea în general mai puţine mese, iar modul de servire va suferi modificări;

- mâncarea va fi livrată mai degrabă la birou de la restaurantul de la parter.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

BTPay

Curs valutar BNR

18 Ian. 2021
Euro (EUR)Euro4.8740
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.0405
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.5329
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.4696
Gram de aur (XAU)Gram de aur238.2202

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Video
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro