
Declaraţia preşedintei Consiliului Superior al Magistraturii privind pensia de 11.000 de lei a fost nu doar neinspirată, ci de-a dreptul imprudentă. Într-un climat social marcat de frustrare colectivă, de stagnare a pensiilor contributive şi de o criză bugetară transformată în armă politică de control social, o astfel de afirmaţie - lipsită de empatie şi dincolo de orice context - a funcţionat ca declanşator. Nu pentru o dezbatere, ci pentru un atac populist virulent asupra întregii magistraturi şi, prin extensie, asupra ideii însăşi de stat de drept. Ceea ce ar fi trebuit să fie o reflecţie serioasă despre echitate, proporţionalitate şi sustenabilitate s-a transformat într-un val de resentiment colectiv, alimentat de emoţie şi capitalizat politic în numele unui egalitarism formal care camuflează cea mai dură austeritate de la Ceauşescu încoace.
În această atmosferă tulbure, dispare adesea distincţia necesară între regimurile de pensionare care reflectă constrângeri instituţionale reale şi cele care au fost extinse arbitrar, fără justificare funcţională sau constituţională. În locul unei analize bazate pe riscuri, responsabilităţi şi restricţii profesionale, se foloseşte o logică punitivă şi nivelatoare, în care orice diferenţă este denunţată ca nedreptate şi orice statut specific este suspectat de complicitate cu o ordine inechitabilă.
Pensia unui magistrat, chiar dacă mare în raport cu media pensiilor din România, nu este una ieşită din comun în comparaţie cu ceea ce câştigă un judecător în Germania sau Franţa. În plus, în toate aceste ţări europene, funcţia de magistrat este protejată printr-un regim salarial şi de pensionare aparte, tocmai pentru a garanta independenţa profesională şi loialitatea instituţională. Nu cifra este problema, ci lipsa de transparenţă şi lipsa unui cadru echitabil care să delimiteze clar cine şi de ce beneficiază de tratament special.
Şi astfel ajungem la adevărata problemă: România are una dintre cele mai inechitabile structuri de pensii din Uniunea Europeană. În timp ce peste 90% dintre pensionari primesc pensii contributive modeste - sub 2.000 de lei în cazul a aproape jumătate dintre ei - există un segment restrâns, dar extrem de vizibil, care încasează pensii speciale de peste 20.000 de lei. Iar asta într-o ţară unde pensia medie se situează în jur de 550 de euro - România fiind pe penultimul loc în UE - această discrepanţă nu poate rămâne fără răspuns politic. Dar răspunsul nu trebuie să fie transformarea magistraţilor în ţapi ispăşitori ai unei crize care îşi are originea în dezechilibre structurale, în corupţie şi în incapacitatea statului de a reglementa eficient muncile precare, evaziunea fiscală şi polarizarea pieţei muncii.
În acest context, reacţia guvernamentală - în special a premierului Ilie Bolojan - denotă mai mult decât o simplă miopie politică. Instrumentalizarea populistă a ideii de „nesimţire” a magistraţilor este o strategie clasică de transfer simbolic al vinei. Când nu poţi justifica tăierile de personal, subfinanţarea sistemelor publice sau reformele fiscale regresive, te foloseşti de furia populară pentru a deturna atenţia. Magistraţii devin inamicul ideal: salarizaţi bine, în aparenţă izolaţi de viaţa cotidiană, imposibil de replicat sau concurat de restul populaţiei. Dar în realitate, atacul nu este despre pensii -, ci despre controlul asupra justiţiei. Despre reducerea independenţei prin stigmatizare şi şantaj bugetar. Despre subordonarea tăcută a unei puteri considerate „arogantă” doar pentru că poate bloca abuzurile executivului. Nu este asta, într-un sens exact, ceea ce numim trumpism?
Pentru că, în fond, aceasta este esenţa trumpismului local - un amestec de populism fiscal, autoritarism mascat şi război simbolic cu instituţiile de echilibru democratic. Să discreditezi justiţia sub masca luptei pentru echitate, să exploatezi invidia socială pentru a delegitima orice formă de profesionalism autonom, să transformi instituţiile într-o masă docilă prin presiune financiară şi stigmatizare morală - toate acestea sunt semnele unei derive iliberale. Şi România, dacă nu e atentă, se află deja pe această traiectorie.
Pe de altă parte sistemul de pensii de la noi are nevoie de reformă. Dar reforma nu înseamnă nivelare forţată sau răzbunare colectivă. Înseamnă transparenţă, plafonare rezonabilă, impozitare progresivă, bugete separate pentru pensiile speciale, criterii clare de eligibilitate şi delimitarea strictă a funcţiilor care pot beneficia de un astfel de regim. Ar putea însemna eliminarea sistemului de rente politice şi recalibrarea raportului dintre contributivitate şi solidaritate. Iar dacă se doreşte într-adevăr echitate, atunci ar trebui găsite soluţii pentru creşterea milioanelor de pensii prea mici şi asta ar presupune capacitatea statului de a limita evaziunea generalizată din economie, dar şi construcţia unui sistem fiscal progresiv şi just.
Sistemul public de pensii din România este dominat de componenta contributivă (Pilonul I), în care se regăseşte marea majoritate a pensionarilor. Aceste pensii sunt calculate pe baza contribuţiilor din perioada activă şi variază semnificativ. La un capăt se află pensiile foarte mici, sub 1.200 de lei, primite de aproximativ 800.000 de persoane cu stagii incomplete sau venituri declarate foarte scăzute, completate prin indemnizaţia socială minimă. Segmentul cel mai numeros este reprezentat de pensiile între 1.200 şi 2.000 de lei, unde se încadrează circa 2-2,5 milioane de beneficiari, în general proveniţi din agricultură, construcţii sau industrie uşoară. Pensiile medii, între 2.000 şi 4.000 de lei, reflectă un echilibru rezonabil între contribuţie şi prestaţie, fiind frecvente în rândul angajaţilor din sănătate, educaţie sau administraţie publică. Pensiile de peste 4.000 de lei sunt mai puţin frecvente şi corespund unor cariere lungi şi bine remunerate; iar cele care depăşesc 7.000 de lei sunt rare în sistemul contributiv pur şi provin mai ales din domenii cu salarii mari, precum IT sau energie.
Alături de acest sistem, coexistă pensiile speciale - regimuri derogatorii, acordate unor categorii profesionale considerate strategice sau constituţional protejate. Militarii, poliţiştii, angajaţii din servicii şi jandarmeria beneficiază de pensii medii între 4.500 şi 9.500 de lei, dar unele pot depăşi 20.000, fiind calculate pe baza ultimului salariu, cu sporuri incluse. Magistraţii, în jur de 7.000 de persoane, au pensii între 20.000 şi 30.000 de lei, uneori chiar mai mari decât veniturile din activitate. De asemenea, unele categorii politice şi administrative - parlamentari, diplomaţi sau funcţionari parlamentari - au beneficiat de pensii speciale, parţial eliminate, dar în multe cazuri suspendate sau contestate juridic, cu valori cuprinse între 5.000 şi 15.000 de lei.
Disproporţia pensiilor speciale nu este numerică (sunt relativ puţini beneficiari, cam 200.000 din totalul de 4,8 de milioane de pensionari), ci valorică: pensiile speciale sunt de regulă de 4-6 ori mai mari decât pensiile medii contributive. De aici vine tensiunea: o mică minoritate consumă un procent semnificativ din resurse, fără a fi supusă aceloraşi reguli de contributivitate.
Pensiile speciale pot fi justificate doar în cazul unor funcţii publice cu caracter constituţional, suveran sau strategic, în care restricţiile profesionale şi riscurile personale sunt semnificative. Magistraţii, militarii, diplomaţii sau ofiţerii de informaţii, care nu pot adera la partide, nu pot face grevă şi sunt supuşi unor coduri de conduită stricte, intră în această categorie. Pentru aceste profesii, pensia specială funcţionează ca o formă de compensaţie pentru o carieră desfăşurată în afara pieţei libere. Problema apare atunci când regimul derogatoriu se extinde la categorii fără astfel de constrângeri - precum parlamentarii sau funcţionarii auxiliari - golind conceptul de orice legitimitate funcţională. Mai grav, când aceste pensii depăşesc venitul avut în activitate sau sunt acordate pentru stagii minime, ele devin nu doar inechitabile, ci şi fiscal nesustenabile.
Pentru a recâştiga legitimitatea democratică, pensiile speciale trebuie reglementate clar: acordate doar în baza unor criterii stricte de eligibilitate, plafonate la un nivel rezonabil (de exemplu, 2-3 salarii medii nete), supuse impozitării progresive şi finanţate dintr-un buget separat, nu din fondul public al asigurărilor sociale. Transparenţa numărului de beneficiari, a formulelor de calcul şi a surselor de finanţare este esenţială.
Modelul european oferă exemple care sunt funcţionale: Franţa gestionează regimuri speciale prin fonduri proprii cu contribuţii majorate, iar Germania plăteşte din buget pensii pentru funcţionari de rang înalt, pe baza unor criterii clare şi restrictive. Niciunul dintre aceste sisteme nu permite transformarea pensiei speciale într-un privilegiu arbitrar.
Pe de altă parte, problema pensiilor este de natură politică şi ideologică, nu bugetară. Pe câtă vreme România a depăşit în 2024 Portugalia, Grecia, Ungaria, Letonia, Slovacia sau Bulgaria în ceea ce priveşte PIB-ul pe cap de locuitor la paritatea puterii de cumpărare, apropiindu-se de Polonia, nivelul pensiilor rămâne mult sub cel din ţările menţionate. De fapt, România este penultima din cele 27 de state membre, cu o pensie medie de 550 euro, aflându-se doar înaintea Bulgariei unde pensia medie este de 450 de euro. Datele de mai sus evidenţiază o ruptură între dinamica economică şi politicile sociale. Dacă economia este într-un proces de convergenţă accelerată statul social se află, dimpotrivă, într-o divergenţă structurală,
Revenind la pensiile speciale, toate acestea dovedesc că orice discuţie rezonabilă nu se poate face instrumentalizând tentaţia de a rezolva politicile publice prin ură, resentiment şi manipulare. Pentru că în joc nu este doar o pensie, ci însăşi ideea că statul poate fi corect, raţional şi demn.
1. calcule, nu poezie
(mesaj trimis de actuar în data de 05.08.2025, 05:41)
Ceea ce e inadmisibil este că judecătoarea nu a auzit de profesia de actuar și cu modul în care se calculează actuarial pensiile. Aceste calcule se bazează pe raportul dintre perioada de contribuție și speranța de viață la momentul pensionării.
Dacă o persoană contribuie timp de 25 de ani și beneficiază ulterior de pensie timp de 40 de ani, acest dezechilibru se reflectă direct în cuantumul pensiei.
La fel, suma de 11.000 lei poate fi considerată mare sau mică doar în raport cu speranța de viață. Este o diferență majoră între a plăti o pensie pentru 7 ani sau pentru 40 de ani.
P.S. Chiar și armata caută specialiști în calcule actuariale.
1.1. Daca faci un calcul actuarial pe bune (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.08.2025, 09:00)
Daca faci un calcul actuarial pe bune o sa-ti rezulte ca nu merita sa muncesti pana la 65 de ani pentru inca 7 ani speranta de viata si 3000 lei pensie in mana. Costul de oportunitate a unei astfel de alegeri, de a-ti ingropa intreaga viata in munca, este imens.
Judecatorii stiu ei ce stiu.. !
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.08.2025, 09:59)
daca faci un calcul pe bune poti sa nu muncesti nimic sa traiesti cu fructe din padure. e si asta o posibilitate.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.08.2025, 07:14)
Nu le convine magistraților să plece în avocatură sau să devină consilieri, oameni de afaceri etc
Bani cât vor, profesional fac ce vor, au medicamente gratis, ochelari, dantură, proteze, etc
Stau pe scaun, nu aleargă după hoți....
În zilele când nu au ședințe și ar trebui să studieze dosarele, vin pe la 10, îi văd prin piețe, magazine, cafele etc
Să se facă referendum să se schimbe constituția....
Prea au întins coarda...
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.08.2025, 14:58)
Exact, afară cu ei… să vin alții.
Și dacă alții nu vor, aducem din străinătate ca la arbitrii.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.08.2025, 07:24)
Mai terminati mai cu politicia ruseasca pe aici in Romania! Uite ca va moare liderul iubiit. In orice stat democratic exista pensii de servicu pentru magistrati, politisti, militari, servcii de informatii. Numai ca voi astia ca Parvulescu vreti desfiintarea statului.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.08.2025, 07:59)
Romania nu are bani ca sa mai sustina actualul sistem nesimtit de pensii speciale
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.08.2025, 09:02)
Nu nu exista pensionare la 48 de ani nicaieri.
Iar pensie 70% din ultimul slariu oricum este speciala ca nu e asa la toata lumea, nu?
3.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.08.2025, 09:05)
Pensia militarilor:
Se calculează în mod privilegiat
Se iau în considerare ultimele salarii, nu media pe întreaga carieră.
Se includ sporuri, prime, indemnizații, care pot ridica valoarea pensiei foarte mult.
Pensia poate ajunge la 80-85% din ultimul venit brut, iar uneori e mai mare decât salariul avut în activitate (în special dacă sunt adăugate sporuri nepermanente).
3. Vârsta de pensionare este mică
Mulți militari se pot pensiona la 45-50 de ani, mai ales dacă au îndeplinit un număr de ani în serviciu activ (25 sau 30 de ani).
După pensionare, pot lucra în civil sau chiar în alte funcții publice, cumulând pensia cu salariul.
Situația în alte țări:
În multe țări NATO (ex: SUA, Franța, Germania), militarii au:
Regimuri separate, dar corelate cu vechimea și contribuțiile.
Pensii mai avantajoase, dar rareori depășesc venitul avut în activitate.
Vârste de pensionare mai mari (ex: 55-60 ani, nu 45).
3.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.08.2025, 12:43)
Nu ai dreptate. NU exista sisteme privilegiate. UK este uniform. Suedia, Germania nu au pensii privilegiate separate pentru magistrați, polițiști sau militari, sunt armonizate. Asta doar ca sa dau cateva exemple. Franta are un regim de pensii speciale pentru militari, politisti, CFR si alte categorii. Dar nicaieri nu exista pensie mai mare decat ultimul salariu.
3.5. Pt 3.3 (răspuns la opinia nr. 3.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.08.2025, 18:33)
Ba palmagiule! Nu cunoști cu adevărat legea!
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.08.2025, 08:46)
Un asemenea specimen,cum este sefa CSM,ca judecator (probabil) in multe cazuri a aplicat legea dupa gandirea ei de om ”dusa cu pluta”.E un om foarte periculos pentru asemenea functie.E un ceausescu in miniatura.HALAL JUSTITIE!
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.08.2025, 09:58)
vezi ca ceausescu are m,ulti fani in Romania, vreo 65%
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.08.2025, 09:49)
Tovarashe decan la Universitatea Pradatorilor, compararea pensiilor magistratiilor cu cele din vest trebuia raportata la venitul mediu din societate. De fapt toate veniturile platite de stat, adica inclusiv salariile demnitarilor ar trebui stabilite intr-o grila care sa se raporteze la salariul mediu din zona privata. Discutiile oricum sunt de fatada, pentru o lege proasta care face lucrurile pe jumatate.
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.08.2025, 17:24)
Nu sunt de acord aici, desi imi plac opiniile dl Pirvulescu.
In Germania, Franta, pensiile se invart in jurul valorii de 15.000 lei eq.eur si sunt corelate cu veniturile medii obtinute din toate sursele.
Problema pensiilor speciale e alta: sunt racordate la sistemul public de pensii in loc sa aiba sisteme contributive separate, deconectate de sistemul public. Magistratii sau politistii, sau militarii ar trebui sa contribuie in perioada activa la fondurile lor, "speciale" ca ei, pe ce mecanism doresc ei, iar pensiile lor sa se calculeze dupa ce reguli doresc ei. Daca 11.000 lei/luna e considerata o pensie mica, n-au decat sa-si dea pensii de 11.000.000 lei pe luna, daca asa doresc ei. Cu o singura conditie: sa le plateasca din fondul de pensii constituit de ei din veniturile obtinute din activitatea profesionala sau extraprofesionala. La urma-urmei, e dreptul lor sa-si stabileasca cum vor acest lucru. Pana atunci, consider ca SE FURA LEGAL din banii stransi la fondul public de pensii, indiferent daca pensiile speciale sunt mici sau mari, indiferent ce procent reprezinta din fondul respectiv de pensii.
Si inca ceva: nu scrie nicaieri ca Pilonul II, III sau IV sunt interzise specialilor.
Pe de alta parte, NIMIC nu justifica un venit oarecare (mai ales pensie) datorita interdictiilor de a avea mai multe locuri de munca, sau de a pastra un secret de serviciu. Exista si in privat destule interdictii pentru unele profesii de a avea mai multe locuri de munca si a castiga de pe urma pregatirii profesionale si acolo nu se acorda nici sporuri, nu se permite nici un fel de greva. Ganditi-va ce ar putea obtine salariatii unui srl cu 5 angajati cu tot cu patronul, daca ar face greva ca nu le convine nu-stiu-ce....
7. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.08.2025, 21:18)
... stiti ce gasesc nostim?! ... faptul ca proerupenii incep sa fie acuzati de trumpism/iliberalism ... si daca as lua aceatsa afirmatie drept ipoteza ... as putea concluziona ca a 5-a colana se delimiteaza ... desigur, fara sa ofere alternativa ... pentru ca ii fain pe banii altora ;) ...