Un domn Radu Georgescu, managing partner al firmei de consultanţă autohtonă CFO Network, a lansat recent o propunere de reformă a sistemului fiscal din România care vizeaza eliminarea completă a TVA şi adoptarea sistemului american bazat pe o taxă simplă de vânzări aplicată comercianţilor. Propunerea, difuzată de câteva publicaţii, este nerealistă şi nu are cum să fie implementată în condiţiile actuale. Ea pleacă de la premize greşite şi pare a arăta neînţelegerea, în mare măsură, a aspectelor puse în discuţie.
Principala problemă: se poate renunţa la TVA?
Pentru domnul Georgescu,totul este foarte simplu: renunţarea la TVA şi implementarea sistemului american de taxe simple de vânzari s-ar putea realiza extrem de rapid - "în maxim o lună”. Ne aflăm în faţa unei autoiluzionări. Realitatea e mult mai complicată, deoarece propunerea ridică serioase probleme de natură legală. Economistul ignoră un fapt important, şi anume că ţările membre ale Uniunii Europene sunt obligate să implementeze în legislaţia naţională un sistem al TVA care să corespundă prevederilor Codului UE privind TVA. În plus, baza de calcul a TVA la nivel naţional reprezintă unul din elementele utilizate în determinarea contribuţiilor statelor membre la bugetul UE. Concluzia la toate acestea? Una evidentă chiar şi pentru un nespecialist în domeniul fiscal: renunţarea la TVA nu se poate face una-două şi în absenţa rezolvării constrângerilor legale cărora le este supusă România.
A fost luat în derâdere modelul TVA de către americani?
Domnul Georgescu consideră că ar fi cea mai bună idee ca România să implementeze propunerea sa, întrucât "americanii nu au TVA”. Şi, continuă să afirme următoarele: "Când au văzut taxa inventată de francezi în anul 1950, americanii au spus despre TVA că este o taxă stupidă care generează evaziune. Au avut dreptate”.
Argumentul că statul american nu are TVA, ce se vrea a fi zdrobitor, este mai mult decât şubred. Existenţa unui sistem specific de impozitare într-o ţară (în cazul SUA, taxe pe vânzări la nivel de stat al federaţiei, district sau oraş) nu înseamnă, în mod necesar, că o altă ţară trebuie să preia astfel de politici (eventual la nivel naţional).
Domnului Georgescu ar trebui să-i dea de gândit realitatea că, în prezent, 174 de ţări din lume utilizează o formă sau alta de TVA. După cum a subliniat OECD, o organizaţie ce reuneşte 38 de ţări dezvoltate, răspândirea TVA pe plan mondial reprezintă una dintre cele mai importante evoluţii în domeniul impozitării de-a lungul ultimelor decenii. E relevant şi aspectul că toate ţările din OECD, cu excepţia SUA, utilizează TVA. Fără alte înţelesuri, să subliniem doar că, la acest moment, alături de SUA, în clubul ţărilor care nu au implementat TVA se află entităţi cum ar fi: Somalia, Sudanul de Sud, Cuba, Coreea de Nord, Myanmar, Angola.
Economistul nu spune cine sunt americanii care au făcut observaţia citată că TVA este o taxă stupidă. În absenţa clarificărilor, afirmaţiile domnului Georgescu rămân doar simple vorbe în vânt. Şi cum se împacă acestea cu realitatea că, de câteva decenii, adoptarea TVA este o temă recurentă ce apare în discuţiile privind propunerea de reformă fiscală în SUA. În tot acest timp, Trezoreria americană, comisii ale Congresului SUA şi multe alte organizaţii au emis zeci de rapoarte şi studii pe acest subiect. Potrivit Congressional Budget Office, un model de TVA la nivel naţional, cu o rată de numai 5%, cu o bază largă de impunere, ar strânge 2,7 trilioane dolari SUA în 10 ani, fiind o opţiune fezabilă de reducere a deficitului bugetar.
Domnul Georgescu se află în eroare şi când afirmă că TVA a fost inventatăde francezi în anul 1950. TVA a fost introdusă în Franţa în 1958, după ce a fost, mai întâi aplicată, în 1954, în Camerun (sursa Wikipedia).
Este TVA o taxă stupidă?
TVA nu este o taxă stupidă, aşa cum afirmă domnul Georgescu. Literatura economică demonstrează că un sistem TVA bine proiectat şi implementat, fără a fi perfect, este superior unuia bazat pe taxele tradiţionale pe vânzări.
Deşi cunoscute în mod tradiţional sub denumirea de taxe, atât TVA, cât şi taxa pe vânzări, sunt, în fapt, impozite indirecte, ce se prezintă sub forma unor impozite pe consum, întrucât se aplică la vânzarea unor mărfuri sau la prestarea de servicii. Aceste impozite sunt plătite de către firme, dar cei care le suportă în ultimă instanţă sunt consumatorii finali. Cu alte cuvinte, impozitele respective, ce sunt incluse în preţ, sunt recuperate de la consumatorii mărfurilor şi serviciilor asupra cărora se percep.
În situaţia taxei pe vânzări, impozitul se colectează de firme numai la punctul de vânzare către consumatorul final. În schimb, TVA este un impozit unic care se încasează fracţionat de-a lungul lanţului de producţie şi distribuţie. În sistemul TVA, o firmă remite impozitul calculat asupra vânzărilor sale, fiindu-i însă permis să deducp impozitul plătit la inputurile sale (vânzări în etapa anterioară ale altei firme).Prin acest mecanism, TVA se aplică efectiv numai asupra sporului de valoare adaugat de fiecare firmă ce participă la realizarea unui produs sau la prestarea unui serviciu.
Sistemul bazat pe TVA are numeroase avantaje faţă de o taxă pe vânzări de retail. De exemplu, TVA e văzută ca fiind mult mai eficientă din punct de vedere administrativ, întrucât mobilizează veniturile de-a lungul lanţului de producţie şi distribuţie, reduce oportunităţile de evaziune şi asigură un flux de venituri predictibile pentru guvern. O slăbiciune a TVA este caracterul său regresiv, întrucât gospodăriile cu venituri mici cheltuiesc mai mult pe consum în relaţie cu acestea decât cele cu venituri mari. Regresivitatea TVA poate fi însă redusă sau chiar eliminată prin diverse metode: excludere selectivă a unor bunuri de la impunere, alocarea unei părţi din veniturile din TVA pentru cheltuieli sociale, o restituire parţială a impozitului plătit.
O mare nedumerire privind sistemul american vizat
Propunerea domnului Georgescu este neclară, dat fiind că în SUA (stat federal) nu există un sistem naţional de taxe pe vânzări ("sales taxes”). Cum cetăţenii americani plătesc astfel de taxe, la nivele multiple, de la cel de stat al federaţiei în jos (stat, district, oraş, alt tip de circumscripţie fiscală - peste 12.000 de entităţi) ar rezulta că România ar trebui să renunţe la un sistem naţional al TVA şi să implementeze taxe pe vânzari la nivel de judeţ şi oraş, dacă este să aplice strict modelul american. Se pune şi întrebarea dacă unele judeţe ar putea să valorifice experienţa unor state americane ca Delaware, Montana, New Hampshire, Oregon şi Alaska care nu au taxe pe vânzări? Şi ratele de impozitare vor putea fi diferite de la un judeţ (oraş) la altul, ca în SUA? Nu ni se oferă niciun detaliu cum va arăta reforma, totul se rezumă doar la câteva vorbe că trebuie preluat sistemul din SUA.
Un sistem naţional de taxe pe vânzări de retail este dezbătut de mai mulţi ani în SUA, ca o variantă alternativă de reformă fiscală. Studiile făcute cu acest prilej au arătat că taxele pe vânzări la nivel de stat - în general văzute ca având succes pe acest palier - nu reprezintă un model bun pentru o reformă federală (acest subiect nu e dezvoltat din lipsă de spaţiu). În concluzie, ce sistem ar trebui să ia brusc România: la nivel naţional sau de la judeţe în jos? Si care sunt studiile serioase de impact care ar trebui sa preceadă o astfel de acţiune: doar părerile domnului Georgescu?
TVA generează evaziune? Evaziunea zero pentru taxa pe vânzări?
Domnul Georgescu afirmă că TVA este o taxă stupidă şi că fenomenul evaziunii fiscale nu există pentru taxa pe vânzări către consumatori. Aprecieri mai mult decât discutabile.
Procesul de colectare în mai multe etape al TVA este menit să reducă evaziunea: în fiecare stadiu de producţie sau distribuţie sunt create facturi şi înregistrări contabile ce permit verificări încrucişate. Faptul că fiecare firmă plăteşte TVA în întregime, dar are dreptul la o anumită restituire, duce la crearea de stimulente pentru fiecare cumpărător din lanţul de producţie să se asigure că vânzătorul de dinaintea sa a făcut plăţile cuvenite. Nu se poate însă contesta că, în lumea reală, unele firme identifică oportunităţi de evaziune: capacitate limitatată de verificarea autorităţilor fiscale, coruperea unor funcţionari, falsificarea facturilor etc. Rămâne însă faptul că elementele structurale ale TVA contribuie la reducerea oportunităţilor de evaziune de tipul celor care afectează taxele pe vânzări, ce sunt colectate numai la vânzarea finală. În acest din urmă caz, vânzătorul ştie că nu există o pistă de audit ca la TVA, având astfel stimulente puternice să nu facă plăţile către fisc. Prin urmare, afirmaţia că taxa pe vânzări către consumatori implică evaziune zero reprezintă o mare inepţie, practica fiscală (realitatea) infirmând această alegaţie a domnului Georgescu. Atunci când comerciantul evită plata taxelor pe vânzări, veniturile fiscal sunt pierdute în întregime; în situaţia TVA, venitul se pierde numai parţial, participanţii la lanţul de producţie până la un anumit nivel făcând plăţile cuvenite.
Studii elaborate în SUA, demonstrează că taxa pe vânzări are un potenţial ridicat de evaziune şi că fenomenul se agravează începând cu rate de 10-12%. Exact ratele taxei pe consum propuse de domnul Georgescu pentru România.
În situaţia unui sistem naţional de taxe pe vânzari în SUA, se estimează că o rată de evaziune de 15% ar putea fi o estimare conservatoare (de reţinut că rata de evaziune la impozitul pe venit este între 15-20%).
Reflecţii finale
Propunerea domnului Georgescu face parte din categoria"no-starter”. Este evident pentru oricine, fără a fi nevoie de studii economice, că ea nu poate obţine tracţiune, atât timp cât intră în contradicţie cu reguli europene clare. În acelaşi timp, argumentele invocate de acesta în sprijinul propunerii salede reform fiscal în România nu sunt convingătoare. Supuse unei analize, fie şi superficiale, multe dintre dintre ele, chiar se dovedesc a nu avea sens. Este însă uimitor că argumente de acest fel vin din partea unei persoane care este prezentată publicului drept specialist de marcă pe aspecte fiscale şi contabile. Pe acest fundal, ar fi interesant, care e părerea specialiştilor ANAF şi ai Ministerului de Finanţe faţă de reforma radicală propusă de domnul Georgescu?



























































1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.11.2025, 21:52)
tva este inventata in Franta care are probleme de datorii uriase.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.11.2025, 22:54)
Sofism. Deficitul bugetar al Frantei (idem al Romaniei) nu provine din folosirea TVA.
Dovada: SUA are cel mai mare deficit si va tot creste. Are legatura cu TVA-ul?
Nici in Franta nu exista legatura TVA = datorie publica.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.11.2025, 22:39)
Am remarcat franchetea cu care B.A. isi asuma identitatea.
Ca Radu Georgescu lanseaza teme aiuristice... posibil. Oricum, de discutat.
Ca daca era de ignorat, nu pac! la gazeta, semnat anonim.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.11.2025, 22:47)
... eu as renunta la impozitele/taxele pe proprietate/venit ... si as mege numai pe tva!!! ... pentru ca mi se pare normal ca pietarul (cel ce garanteaza piata) sa-si ia partea ... nu mi se pare normal ca o adunatura de trantori indolenti ... sa aiba la dispozitie toata informatia (despre participanti) ... pentru ca sa taxeze, pentru ca sa dispuna, pentru ca sa taxeze ...
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.11.2025, 22:53)
... este enervant sa mergi la finante cu delaratie de stabilire a ... bla bla bla ... si sa fi respins!!! ... este enervant sa ti se ceara programare on line ... disponibila peste 3 saptamani!!! _ sa declar!!! ... prefer sa stau doua ore la coada ... sa nu iau amenda!!! ca am declarat!!!! ... oh! la cei ( carte electronica de identitate) se cere o adeverinta in plus ... bleah!!!! ...
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.11.2025, 23:43)
Bleaaa, musiu!
Noi am mai avut o discutie, despre scris si citit. (Putem s-o purtam, recurent, pin-om ajunge fara dinti in gura.)
Cititul pare usor. Intelegi, nu-ntelegi... esti pe persoana fizica. Dar scrisul (exprimarea ideilor) incepe cu cititul (intelegerea ideilor). Chiar si in literatura. Care e tot o forma de argumentare.
Gramatica. E si o manifestare de politete, asa cum e codul rutier. Sau codul fiscal (asta e o gluma!). Respectul vine dupa ce-l acorzi, nu inainte.
Poti sa respecti un om (fiinta, persoana) care continua sa emita opinii ignorind orice cod de comunicare? Poti sa-l respecti ca emite opinii, dar nu poti sa-i respecti opiniile.
Pentru ca nu le argumenteaza, doar le expune. Scrie fara sa citeasca.
(Inclusiv declaratiile fiscale, care chiar sint greu de inteles.)
3.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.11.2025, 00:02)
... ... ... oricare acronim poate fi deturnat ... luati-o ca pe o semnatura ... politetea se subintelege ... despre ce doriti sa vorbim? ... Personal apreciez ca omul (persoana fizica) nu ar trebui sa fie injosit depunand o dclaratie la Directia Fiscala. Chestiunea cu digitalizarea - apreciez, ca persoana fizica - este o porcarie, impractica, adica: mai mult complica decat simplifica; pentru ca peste formalitatile vechi s-au suprapus gandurile programatorilor si profitorilor! (trantori si indolenti). Acu, despte valoare adaugata - poate ca daca "statu'" ar trai doar din taxare pe valoare adaugata, nu ar mai impiedica atat de mult adaugarea valorii! ... cu dinti sau fara, nu fug de nimeni ...
3.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.11.2025, 00:59)
Eu as renunta la taxarea indirecta: TVA, accize, taxe pe consum (adica vinzare).
Cea mai corecta e taxarea proprietatii si veniturilor. Ca n-ai ajuns bogat decit prin noroc (loterie), mostenire (n-ai nici un merit) sau folosindu-te de ceilalti (antreprenor, politician, influencer, ideolog).
Suna comunist? Gresit!. Proprietatea e a ta, nu ti-o ia nimeni. Doar esti taxat.
Cu cit esti mai mare, cu atit ai nevoie de mai multi. Si oricum pui adaos comercial si pe salariul pe care il platesti angajatului tau, care produce brinza pe care o cumpara de la tine.
(Supozitia ca antreprenorul este cioban, e pentru argumentatie. Poate fi macelar, covrigar, dezvoltator imobiliar, Henry Ford.)
3.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.11.2025, 01:18)
... ... ... Taxarea proprietatii si a veniturilor implica, control total (fara evaziune). Da! Suna comunist(oid)! Pentru ca taxele pot depasi venitul (prin politici fiscale, creditare si/sau inflatie), ceea ce implica, in timp, transfer "ascuns" de proprietate... Chiar si cu digitalizarea, tot vei avea piata neagra! Deja exista suficiente argumente antiglobalizare (vezi sanctiunile) pe care, paradoxal, le impune vestul!? Si totusi de ce modelul chinezesc este apreciat in anumite cercuri europene?... Este o conversatie atat de lunga... Dpmdv modelul a fost gandit in vest, dar (azi) se aplica in est (exceptand efortul bolsevic - trecut). De ce a prins in est? Pentru ca psihologia (scuzati-mi gramatica)... nu stiti ce-mi cereti! ... carte nu scriu ...
3.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.11.2025, 01:48)
... ... ... Dpmdv. neoliberalismul a fost deturnat. Prin IPO (initial public offering), pentru ca in spatele proceselor de "privatizare" sta ascuns un termen: IPOTETICARE! Adica, pe asa zisele "busre" se tranzactioneaza valori ipotetice, sa facem un pic abstractie de "fapticele" care se tranzactioneaza... din momentul "71 ai o "liberalizare" in piata tezaurizabilelor ceea ce iti da libertate fate de aur (Bretton Woods)... de prin '05 (parca) se liberalizeaza si "ipoteticele" (abrogarea Glass - Stegall), ceea ce elibereaza imense lichiditati in "piete" (burse)... Revenind la neoliberalism si deturnare, ai '08 momentul in care statul preia pierderile (adica datoria) pentru ca lichiditatile s-au dus in buzunare private - to big too fail, cam de atunci ai neomarxism dar unul elitist ... cam de atuncti ipoteticele intra in ciclul "prin politici fiscale, creditare si/sau inflatie"... cam de pe atunci "statul" nu mai apartine demosului... ...
3.7. Comentariu eliminat conform regulamentului (răspuns la opinia nr. 3.4)
(mesaj trimis de Redacţia în data de 18.11.2025, 09:11)
...
4. Acest d Georgescu e absolut subversiv impotriva EU
(mesaj trimis de anonim în data de 18.11.2025, 07:18)
Pozitia acestui Georgescu e o alta manevra sa submineze increderea cetatenilir in arhitectura fiscala in Romania, care e parte a EU si deci nici nu poate face astfel de schimbari fiscale de una singura. E o alta metoda de subminare, de erodare pilitica si de influenta negativa trans atlantica, pt ca aceasta e tendinta generala a mimentului a capitalului speculativ care vrea sa extraga maxim de avantaje din al doilea mandat Trump.
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.11.2025, 08:19)
De acord ca pozitia dlui. Georgescu e in concordanta cu eforturile hegemonice ale administratiei Trump si miliardarilor care l-au propulsat la WH.
Nu are legatura cu Romania si imteresele ei geo-strategice.
4.2. Comentariu eliminat conform regulamentului (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de Redacţia în data de 18.11.2025, 09:12)
...
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.11.2025, 08:17)
petarda americana, modelul nostru ar trebui sa fie statele nordice. mai putina biserici ai religie, mai multe taxe si protectie sociala.
5.1. Comentariu eliminat conform regulamentului (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de Redacţia în data de 18.11.2025, 09:14)
...
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.11.2025, 09:40)
Singurul dvs argument forte contra ideii menționate este ca trebuie să ne aliniem la un cadru european. Problema adversa e sa ne aliniem la un sistem capitalist pe bune. Nu sunt expert in taxare dar dincolo de insulta (no brainier) din logica discursului nu aveți argumente forte
6.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de Maria R. în data de 18.11.2025, 19:55)
din ce citesc, nu trebuie sa ne aliniem la un cadru european. Aceasta s-a realizat deja. Argumentul este ca renuntarea la Tva implica iesirea din UE, ceea ce nu nu se poate face usor si nici repede(intr-o luna cum zice Georgescu). In ceea ce priveste alinierea la un sistem capitalist pe bune, ce e mai elocvent ca majoritatea absoluta a tarilor lumii au adoptata TVA, SUA fiind un caz particular.
7. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.11.2025, 10:00)
Cine este autorul B.A. si ce il recomanda pentru a emite judecati de valoare? Era de bun simt ca macar aceste informatii sa reiasa in primul rand din articol. Altfel, parerologie cu valoare adaugata (sic!) zero.