Kraft Heinz (KHC.O) ia în considerare o mişcare riscantă de ultimă instanţă pentru a-şi creşte profitabilitatea, printr-o posibilă scindare a brandurilor mai vechi şi cu creştere lentă - cum ar fi brânza Velveeta - inversând astfel fuziunea din 2015, considerată eşuată, relatează Reuters, de la care menţionăm următoarele.
Producătorul de alimente din Chicago şi Pittsburgh analizează crearea unei entităţi separate care să includă o mare parte din portofoliul de produse de supermarket, în special cele sub marca Kraft, au declarat surse apropiate companiei, confirmând o informaţie publicată anterior de Wall Street Journal. Noua entitate ar putea ajunge la o evaluare de până la 20 de miliarde de dolari - cea mai mare tranzacţie din sectorul bunurilor de larg consum din acest an.
Compania a refuzat să comenteze informaţia.
Acţiunile Kraft Heinz au pierdut aproximativ două treimi din valoare de la fuziunea Kraft-Heinz din 2015, încheiată la circa 45 de miliarde de dolari, susţinută de Berkshire Hathaway (condusă de Warren Buffett), care viza reducerea costurilor şi extinderea internaţională. Însă, după pandemie, consumatorii americani au redus cheltuielile pentru produse alimentare de marcă, devenite mai scumpe.
În plus, produse convenabile precum pachetele Lunchables au devenit ţinta criticilor în SUA - cea mai mare piaţă a companiei - în contextul creşterii mişcării Make America Healthy Again (MAHA), condusă de secretarul pentru sănătate Robert F. Kennedy Jr.
Kraft Heinz, evaluată în prezent la 33,3 miliarde de dolari pe bursă, a declarat în luna mai că „analizează tranzacţii strategice pentru a debloca valoare pentru acţionari”, după ce reprezentanţii Berkshire Hathaway s-au retras din consiliul de administraţie - semnal interpretat de bancheri ca o pierdere a încrederii.
Divizarea, care nu a fost încă confirmată oficial, ar putea anula în esenţă fuziunea din 2015, însă nu este clar cum ar urma să fie împărţite cele aproximativ 200 de branduri ale companiei.
Divizia de condimente, condusă de Heinz (ketchup) şi Philadelphia (brânză cremă), a generat vânzări de 11,4 miliarde de dolari în 2023 şi are un potenţial semnificativ de expansiune internaţională. Această divizie ar putea atrage o evaluare mai mare decât restul companiei, spun analiştii.
Cealaltă parte - cu branduri tradiţionale precum Oscar Mayer - a înregistrat vânzări de 14,5 miliarde de dolari, dar se confruntă cu o competiţie dură din partea produselor de tip „no-name”, mai ieftine. Această entitate ar fi probabil evaluată la fel ca întreaga companie în prezent, care se tranzacţionează la mai puţin de de nouă ori profitul anual.
Compania nu a răspuns imediat solicitării Reuters pentru comentarii.
Separarea în sine ar putea aduce doar beneficii modeste pentru acţionari, avertizează analiştii. Un plus real de valoare ar putea apărea doar dacă una dintre noile entităţi va fi cumpărată la un preţ premium.
„Nu pare să existe un potenţial de creştere foarte mare”, a spus Peter Galbo, analist la Bank of America. „Totul depinde de o achiziţie ulterioară.”
Se crede că directorii Kraft Heinz s-au inspirat din divizarea de succes a companiei Kellogg. Recent, Ferrero (producătorul Nutella) a cumpărat divizia de cereale WK Kellogg pentru 3,1 miliarde de dolari, iar Mars a achiziţionat Pringles (Kellanova) pentru aproximativ 36 de miliarde de dolari.
Posibili cumpărători ai diviziei de condimente ar fi McCormick (producător de condimente), Unilever sau Nestle, spun bancherii. McCormick a refuzat să comenteze, iar Unilever şi Nestle nu au răspuns solicitărilor Reuters.
Divizia Kraft, cu branduri mai lente în creştere, ar putea atrage interesul unor companii care vor să îşi întărească relaţiile cu marii retaileri americani precum Walmart sau Kroger.
Totuşi, perspectivele nu sunt încurajatoare: vânzările Kraft Heinz au scăzut cu 3% în 2024, iar compania şi-a redus prognozele financiare pentru restul anului.
„Indiferent dacă rămâne întreagă sau se împarte, Kraft Heinz va rămâne cu o pată de imagine”, a declarat Dave Wagner, manager de portofoliu la Aptus Capital. „Probabil nu va deveni o ţintă de achiziţie de prim rang.”
Opinia Cititorului