Trei părinţi din patru spun că ar schimba brandul dorit cu unul mai ieftin dacă preţul devine prea mare, arată studiul Deloitte back-to-school 2025. Totodată, 65% ar alege magazine mai accesibile în locul celor preferate, iar 51% ar cumpăra mărci private în detrimentul celor consacrate.
Raportul arată că aceste opţiuni sunt determinate de contextul economic incert: 83% dintre părinţi se aşteaptă ca situaţia lor financiară să rămână neschimbată sau să se deterioreze, 54% invocă perspectiva încetinirii economiei, iar 52% se tem de noi creşteri de preţuri. Bugetul mediu alocat cumpărăturilor pentru începutul anului şcolar este de 570 dolari/copil, apropiat de nivelul din 2024, iar piaţa totală rămâne la circa 31 miliarde dolari.
Structura cheltuielilor se modifică: părinţii plătesc mai mult pentru haine şi accesorii (+6%), dar reduc sumele alocate pentru rechizite (-3%) şi tehnologie (-8%). Familiile cu venituri mici anticipează o creştere a cheltuielilor (+10%), în timp ce cele cu venituri medii şi mari se aşteaptă la scăderi (-7% şi -9%).
În paralel, 90% dintre părinţi intenţionează să înscrie copiii la activităţi extraşcolare, însă bugetul scade la 532 dolari/copil, de la 582 dolari în 2024. Motivele invocate includ dezvoltarea abilităţilor care nu pot fi înlocuite de inteligenţa artificială (83%), sprijinul pentru sănătatea mintală (87%) şi timpul liber câştigat de părinţi (55%).
Cumpărăturile se mută tot mai mult online şi în magazine generaliste: 83% aleg mass merchants, 68% online shops, iar 71% dintre respondenţi sunt dispuşi să aştepte mai mult pentru livrare dacă aceasta este gratuită. Totodată, 41% dintre părinţi iau în calcul reţelele sociale pentru achiziţii, iar o treime afirmă că vor folosi inteligenţa artificială pentru a compara preţuri.
„Rezultatele studiului indică faptul că preţul devine principalul criteriu în achiziţionarea produselor pentru începerea şcolii, dat fiind că părinţii sunt tot mai preocupaţi de gestionarea eficientă a bugetelor în actualul context economic. (...) Comercianţii trebuie să îşi ajusteze politica de preţuri pentru a rămâne relevanţi pentru clienţii aflaţi în căutarea celor mai avantajoase oferte”, a declarat Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România, şi Liderul industriei de retail şi bunuri de larg consum.
În privinţa sustenabilităţii, doar 18% dintre părinţi caută activ produse eco şi acceptă preţuri mai mari, în timp ce 33% ar cumpăra second-hand dacă există disponibilitate.
Studiul Deloitte back-to-school 2025, ajuns la a 18-a ediţie, a fost realizat pe baza unui sondaj în rândul a 1.200 de părinţi din SUA cu copii de şcoală.
Opinia Cititorului