Autonomia, impactul şi flexibilitatea sunt principalele motive care le determină pe femeile din România să pornească un business, în timp ce câştigul financiar contează mai puţin, potrivit studiului „She's Here”, realizat de Bravva Capital pentru ING Bank.
Datele arată că 55% dintre femeile care deţin o afacere recomandă activ antreprenoriatul, iar 33% se declară pe deplin mulţumite de cariera lor. Autonomia şi flexibilitatea sunt invocate de 37,5% dintre participante drept principale motive pentru a deveni antreprenoare, urmate de dorinţa de a avea impact (25,8%) şi de independenţa financiară (12,5%).
Pentru 57% dintre femeile antreprenoare, succesul unei afaceri se măsoară în calitatea produselor şi serviciilor, şi nu în cifra de afaceri, care este percepută ca o consecinţă firească a calităţii.
„Constatăm o schimbare de paradigmă în businessul românesc. Femeile antreprenoare pun pe primul loc libertatea de a decide şi satisfacţia de a crea un produs de calitate. Vrem să susţinem acest curaj prin ediţia a doua a programului She's Next 2025, dedicată dezvoltării afacerilor conduse de femei”, a declarat Luana Sorescu, Head of Easy Banking, ING Bank România.
Potrivit Ilincăi Păun, fondatoarea Bravva Capital, „antreprenoarele din România construiesc un drum propriu, chiar şi fără modele familiale, punând accent pe autonomie, calitate şi comunităţile care le susţin. Ele schimbă regulile jocului în business, demonstrând că succesul nu se măsoară doar prin cifre, ci şi prin impactul şi valoarea create.”
Programul She's Next 2025 oferă antreprenoarelor granturi totale de 60.000 de euro, sesiuni de mentorat individual, coaching de grup, vizibilitate şi acces la o comunitate de sprijin. Înscrierile sunt deschise până pe 22 octombrie 2025, pentru afacerile cu peste un an de activitate şi deţinute în proporţie de cel puţin 51% de femei.
Studiul arată, de asemenea, că 65% dintre antreprenoare nu au avut modele familiale, însă compensează prin participarea în comunităţi de business (68%) şi reţele dedicate femeilor (56%), considerate surse principale de învăţare şi sprijin.
Printre obstacolele majore menţionate se numără marketingul şi vânzările (52%), schimbările fiscale (41%) şi competitivitatea ridicată (39%). Peste jumătate dintre participante estimează o creştere de până la 25% a afacerii lor în 2026, comparativ cu 2025.
Conform studiului Bravva Capital pentru ING, femeile sunt acţionare în 43% dintre companiile româneşti cu cifră de afaceri peste 100.000 de lei, iar una din patru companii este deţinută integral de femei. În plus, firmele conduse exclusiv de femei au înregistrat o rată a profitului de 12,3%, peste media companiilor mixte şi a celor deţinute de bărbaţi (10,2%).
Opinia Cititorului